Hjälp. Avensis 2010 2,2D, trycker ut kylvätska
Postat: sön 05 sep 2021, 13:38:56
Hej.
Ja som rubriken lyder, motorn skapar övertryck i expansionskärlet. Trycker ut kylvätska och jag får fylla på, rätt ofta. När jag släpper locket är det tryck, även om motorn är kall. Jag får känslan av rök från kärlet när locket är av och motorn igång.
När vi köpte bilen hade vi ingen värme i kupén, märkte det först efter ett par dagar. Såg att glykolnivån var låg, så jag fyllde på och tänkte inte mer på det. Nu efter en tid, upplever jag att det blivit något värre och den trycker ut mer vätska. Kan det vara cirkulationsrelaterat, eller är toppen/topp-packning paj? Jag har beställt ett nytt lock till kärlet, då jag hört att det kan spöka. Om det är toppen, hur fasen kan den paja på en familje-maskin på 177 hk? Det är ju ingen racebil direkt. Tips någon, felsökning etc. Vad göra? Bilen är annars kanonfin, fullmatad, skinn, el allt, soltak etc, alltid servad på Toyota etc.
Ja som rubriken lyder, motorn skapar övertryck i expansionskärlet. Trycker ut kylvätska och jag får fylla på, rätt ofta. När jag släpper locket är det tryck, även om motorn är kall. Jag får känslan av rök från kärlet när locket är av och motorn igång.
När vi köpte bilen hade vi ingen värme i kupén, märkte det först efter ett par dagar. Såg att glykolnivån var låg, så jag fyllde på och tänkte inte mer på det. Nu efter en tid, upplever jag att det blivit något värre och den trycker ut mer vätska. Kan det vara cirkulationsrelaterat, eller är toppen/topp-packning paj? Jag har beställt ett nytt lock till kärlet, då jag hört att det kan spöka. Om det är toppen, hur fasen kan den paja på en familje-maskin på 177 hk? Det är ju ingen racebil direkt. Tips någon, felsökning etc. Vad göra? Bilen är annars kanonfin, fullmatad, skinn, el allt, soltak etc, alltid servad på Toyota etc.