TCS WiKi ST205 oljebyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

TCS WiKi ST205 oljebyte

Inlägg av Cryo »

Står följande där:

"Oljemängd vid filterbyte 4,5 liter"

men slår man på bilen på tex mekonomen står det 4,3 liter oljeåtgång...

o frågade mikael på JC-performance som sa samma sak. 4,3 liter.


Så vad stämmer? :P

Har även ett problem med min Gula varningslampa för dålig oljenivå... även att den nu är nybytt så tänds lampan från o till speciellt emellan 120-140km/tim så tänds den i kanske 10 sekunder, slocknar....i 4-5 minuter.....tänds igen...

ligger man under den hastigheten tänds inte lampan. glapp i givare?
hampeboi
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 10:34:27
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 85
PostOrt: Sandöverken
Land (Country): Sweden
Ort: Kramfors/Härnösand

Re: TCS WiKi ST205 oljebyte

Inlägg av hampeboi »

Fyll 4,3, sen får du väll efter fylla eller nåt ;)
Bite my nuts n call me skippy!

Charmant -85

http://nrcc.se/ - Nystartad Retro club för gamla JAPANARE, ta en kik vetja :)
http://www.garaget.org/hampeboi
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: TCS WiKi ST205 oljebyte

Inlägg av Dale »

Står 4 liter vid oljebyte och 4,5 liter med filterbyte i min instruktionsbok. Drar jag ur oljestickan ligger nivån mellan mitten och max. Möjligt om man bara häller i 4,3 liter så kanske nivån hamnar mitt mellan min och max på stickan. Det är ju iaf inom toleranserna eller? Kanske de e därför din gula oljenivålampa lyser/blinkar?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: TCS WiKi ST205 oljebyte

Inlägg av Cryo »

Dale skrev:Står 4 liter vid oljebyte och 4,5 liter med filterbyte i min instruktionsbok. Drar jag ur oljestickan ligger nivån mellan mitten och max. Möjligt om man bara häller i 4,3 liter så kanske nivån hamnar mitt mellan min och max på stickan. Det är ju iaf inom toleranserna eller? Kanske de e därför din gula oljenivålampa lyser/blinkar?
Okej, taackar. Ska kolla nivån nu när bilen stått över natten o se vad den visar. :]

Får se om gula lampan släcks om man matar den lite till då... annars vetisjutton vad den vill :P
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: TCS WiKi ST205 oljebyte

Inlägg av Dale »

Har ändrat i Wikin så de står 4,3-4,5 liter. Lär ju vara några decilitrer mellan min och max strecket. Lite märkligt om det står olika i böckerna. Jag har iofs bara tagit siffrorna från min instruktionsbok. Svårt och tro det är nått som skiljer sig mellan ST205orna med. Höger vs vänsterstyrt? Bromsservot & vindrutetorkarmotorn är väll dom sakerna man ser rätt snabbt att dom sitter på "andra" sidan. Sen lär ju rattstång, pedalprylarna och kabel till ECUn gå in på fel ställe med men jag har svårt att de ska påverka oljemängden. Har även svårt att tro det ska gå i en halvliter olja i de lilla filtret. Går väll knappt i 3 deciliter.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar