Toyota RAV4 Hybrid Excecutive 2022

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Robbitalk
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 14 mar 2022, 22:01:25
Årsmodell: 0
PostOrt: Alingsås

Toyota RAV4 Hybrid Excecutive 2022

Inlägg av Robbitalk »

Jag hade enorm tur och gick in på Lindholms bil och ville köpa en RAV4. Fick höra att det dröjer till november? Har ni ingen lagerbil liksom? De hade en som var tänkt som demobil, helt ny. Svart metalic och ljus klädsel. Inte vad jag hade valt själv, särskilt inte det ljusa klädseln. Men jag slog till och hämtade bilen efter ett par dagar.

Då jag alltid kört Volvo är allt nytt för mig. Ni med liknande bil, vad tycker ni om bilen? Vad gillar ni inte? Hur ska man köra för att hålla förbrukningen nere? Jag har 0,64 som medel just nu, mycket statskörning. Är det normalt? Någon som drar med den, hur går det? Ja, kommentera gärna vad ni vill?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota RAV4 Hybrid Excecutive 2022

Inlägg av Glenn »

Svart bil med ljus klädsel må vara väldigt opraktiskt, men det är ju verkligen den snyggaste kombinationen oavsett bil :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Robbitalk
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 14 mar 2022, 22:01:25
Årsmodell: 0
PostOrt: Alingsås

Re: Toyota RAV4 Hybrid Excecutive 2022

Inlägg av Robbitalk »

Glenn skrev:Svart bil med ljus klädsel må vara väldigt opraktiskt, men det är ju verkligen den snyggaste kombinationen oavsett bil :)
Tack, ja, nu tycker jag också det när jag har vant mig.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Toyota RAV4 Hybrid Excecutive 2022

Inlägg av riclin »

Jag gillar också ljust skinn. Vill inte känna som att jag är på min egen begravning, som i Style. Med mörkt innertak, och mörk klädsel. Det tar ett tag att _lära sig_ köra hybrid. Sen går det av sig självt.

Kommer inte ihåg hur det är på senaste RAV4an. Om du kan se batteristatus, samtidigt med om du laddar eller använder batteri? Du vill alltid ha batteri kvar, när det är gynnsamt att köra på batteri. tex lätt nedför. eller plant i måttlig fart. I uppförsbackar är det bara dumt att försöka köra enbart på batteri, då du tömmer batteriet fort. Där kan du ligga på maximal laddning istället, inte gasa så mycket att batteriet stöttar bensinmotorn. Inbromsning, med maximal laddning. Om du kan se det. Är annars bästa sättet att fylla batteriet.

Jag tävlar med mig själv till jobbet. Från södra, till norra Stockholm. ca 1,4 mil. 0,25 l/m är rekordet, med varm motor vid start. Förvisso en Prius 2017. Men jag tror du lär dig, via fasta sträckor. Hur du ska köra, för att få ned förbrukningen. Och ja, jag har följt skyltad hastighet. Även momsat i nedförsbackar, för att få moment.
Robbitalk
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 14 mar 2022, 22:01:25
Årsmodell: 0
PostOrt: Alingsås

Re: Toyota RAV4 Hybrid Excecutive 2022

Inlägg av Robbitalk »

riclin skrev:Jag gillar också ljust skinn. Vill inte känna som att jag är på min egen begravning, som i Style. Med mörkt innertak, och mörk klädsel. Det tar ett tag att _lära sig_ köra hybrid. Sen går det av sig självt.

Kommer inte ihåg hur det är på senaste RAV4an. Om du kan se batteristatus, samtidigt med om du laddar eller använder batteri? Du vill alltid ha batteri kvar, när det är gynnsamt att köra på batteri. tex lätt nedför. eller plant i måttlig fart. I uppförsbackar är det bara dumt att försöka köra enbart på batteri, då du tömmer batteriet fort. Där kan du ligga på maximal laddning istället, inte gasa så mycket att batteriet stöttar bensinmotorn. Inbromsning, med maximal laddning. Om du kan se det. Är annars bästa sättet att fylla batteriet.

Jag tävlar med mig själv till jobbet. Från södra, till norra Stockholm. ca 1,4 mil. 0,25 l/m är rekordet, med varm motor vid start. Förvisso en Prius 2017. Men jag tror du lär dig, via fasta sträckor. Hur du ska köra, för att få ned förbrukningen. Och ja, jag har följt skyltad hastighet. Även momsat i nedförsbackar, för att få moment.
Tack. Jag börjar redan få lite kläm på det och gör i stort vad du skriver. Jag kan se hela tiden vad som driver etc. Hittade ecoläget och den fungerar bra i statsmiljö. Det är svårare att trampa igång motorn med den.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Toyota RAV4 Hybrid Excecutive 2022

Inlägg av riclin »

Robbitalk skrev: mån 04 apr 2022, 18:46:46
riclin skrev:Jag gillar också ljust skinn. Vill inte känna som att jag är på min egen begravning, som i Style. Med mörkt innertak, och mörk klädsel. Det tar ett tag att _lära sig_ köra hybrid. Sen går det av sig självt.

Kommer inte ihåg hur det är på senaste RAV4an. Om du kan se batteristatus, samtidigt med om du laddar eller använder batteri? Du vill alltid ha batteri kvar, när det är gynnsamt att köra på batteri. tex lätt nedför. eller plant i måttlig fart. I uppförsbackar är det bara dumt att försöka köra enbart på batteri, då du tömmer batteriet fort. Där kan du ligga på maximal laddning istället, inte gasa så mycket att batteriet stöttar bensinmotorn. Inbromsning, med maximal laddning. Om du kan se det. Är annars bästa sättet att fylla batteriet.

Jag tävlar med mig själv till jobbet. Från södra, till norra Stockholm. ca 1,4 mil. 0,25 l/m är rekordet, med varm motor vid start. Förvisso en Prius 2017. Men jag tror du lär dig, via fasta sträckor. Hur du ska köra, för att få ned förbrukningen. Och ja, jag har följt skyltad hastighet. Även momsat i nedförsbackar, för att få moment.
Tack. Jag börjar redan få lite kläm på det och gör i stort vad du skriver. Jag kan se hela tiden vad som driver etc. Hittade ecoläget och den fungerar bra i statsmiljö. Det är svårare att trampa igång motorn med den.
Jag kör på normalläget. Blir förmycket gummisnodd på ECO, tycker jag. Vår första Hybrid. Men det tog något år, eller två att hitta rätt körsätt. Sen ny har den gått på 0,38 l/m i snitt (finns en mätare som inte går att nolla, på total körsträcka). Ska dra 0,37 enligt WLTP. Och då drog den mer första åren, innan polletten trillade ner, eller vad man ska säga. Långresor på motorväg, med hela familjen och packning. Är också en förbrukningshöjare, vilket det blir några om året!
Skriv svar