Laddningsspänning Rav4 2010 bensin Automat

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dogfight
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 09 maj 2022, 03:45:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Laddningsspänning Rav4 2010 bensin Automat

Inlägg av Dogfight »

Hej och tack för insläpp i forum.
Har sedan november 2021 haft en Rav4 Bensin automat 2010 som jag nu börjar fundera på om generatorn håller på o ge sig. när man kör så hoppar spänningen på batteriet från 12.2 volt till 14.5 volt från och till. Hör ingen fläktrem som slirar dock. Är det någon som vet om sagda model har en frånkoppling på generatorn så att den inte skall ladda hela tiden? Bilen har snart gått 22000 mil så är inte ny. Någon som har någon idé om detta?
Dogfight.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Laddningsspänning Rav4 2010 bensin Automat

Inlägg av Micke2 »

Den borde hålla runt 14v hela tiden motorn går.
Aldrig neråt 12v.

Det tillåter inte dom nyare bilarna med inteligent laddning heller.

22.000mil är verkligen inte mycket på bil nyare än 1968 typ. Mildöden är en svår myt att döda
Användarens profilbild
Dogfight
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 09 maj 2022, 03:45:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Re: Laddningsspänning Rav4 2010 bensin Automat

Inlägg av Dogfight »

Det enda jag reagerar på är att det verkar sitta någon slags frihjul på ny generator därför jag frågar om någon vet hur funktionen är tänkt. skall åka till Småland om några veckor o e orolig för att generatorn skall ge sig. men är det en normal sak för den generatorn så oroar jag mig inte för det en ny generator kostar nog från 2kkr till 3,5 kkr så e mycket pengar för mig
Dogfight
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Laddningsspänning Rav4 2010 bensin Automat

Inlägg av Micke2 »

Ja, det är ofta ett frihjul inbyggt i generatorremskivor.
Anledningen är att kraftigare generatorer har tyngre rotor, och moderna platta aggregat multiremmar är stumma.

Eftersom vevaxeln inte snurrar med jämn hastighet utan gör ett ryck med varje kolvslag klarar multiremmen inte av att ta flexen som behövs för den tunga rotorn i generatorn. Allt skulle skaka, vilket blir fallet när sådana frihjul skär ihop. Främst på låga motorvarv.
Därför ett frihjul som tar detta.

Kan ibland sitta ryckutjämnare i vevaxelns remskiva istället.

Edit:
Naturligtvis ska en utbytesgenerator vara lika utrustad som originalet. Annars blir det fel.
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Laddningsspänning Rav4 2010 bensin Automat

Inlägg av riqe »

Ganska många om inte alla Toyotor från mitten av 2010talet och framåt har styrd laddning.
Har den det hoppar laddningen lite som den vill t.ex laddar den ofta fullt om man motorbromsar.
Lättast att kolla laddningen då är med techstrem där man tvingar bilen till att ladda fullt även på tomgång (som då kommer gå upp).
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Laddningsspänning Rav4 2010 bensin Automat

Inlägg av Micke2 »

Går ju att mäta i 12v uttaget under färd och försöka se mönster. Dvs laddar alltid vid motorbroms = styrd laddning.
Medhjälpare får mäta/köra.
Användarens profilbild
Dogfight
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 09 maj 2022, 03:45:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Re: Laddningsspänning Rav4 2010 bensin Automat

Inlägg av Dogfight »

Börjar bli lite tveksam nu. Varje gång idag när jag motorbromsade så gick spänningen upp till 14.2-14,5 volt o när jag körde uppför var det flera gånger som den slutade ladda. nått skumt e det. frågade en snubbe på toyota bäckebol o han sa att det troligen skulle kunna vara frihjulet som strular....misstänker nog dock att det kanske e så att generatorn e på gång....
Användarens profilbild
Dogfight
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 09 maj 2022, 03:45:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Re: Laddningsspänning Rav4 2010 bensin Automat

Inlägg av Dogfight »

Hej. Har kört nästan ett år med bilen sen jag skrev om Generatorn i Forumet. Kan rapportera att generatorn nog skall ha det uppträdandet för jag har inte haft något problem under hela året som gått med laddning som riqe skrev lite tidigare. Tackar för all information jag fått o kör vidare med Rav4an som nu precis passerar 23000 mil :-)
Skriv svar