Hur nollställa TPMS

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
_SVANTE_
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 28 mar 2021, 14:56:36
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2017
PostOrt: Staffanstorp

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av _SVANTE_ »

Johnny Blade skrev: fre 21 okt 2022, 18:36:33 Jag/vi byter hjul på flera hundra bilar/säsong.En enda gång har jag varit med om att en sensor inte funkat,det var ingen originalsensor.
Man kan visst ha 8 sensorer i minnet (inte på tidiga modeller).
Jag tror inte att vi har tagit betalt nån gång för att släcka lampan på en Toyota,ren kundservice.
Hade en Avensis T27 Årsmodell 2018. Den klarade bara 4 sensorer åt gången, och Toyota tog betalt varje gång man ville lägga in 4 andra. Batteriet tog slut i 6 av 8 sensorer på 2 år.
Det är min erfarenhet.
_SVANTE_
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 28 mar 2021, 14:56:36
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2017
PostOrt: Staffanstorp

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av _SVANTE_ »

Glenn skrev: sön 17 jul 2022, 22:15:25 Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Bättre för vem? Inte för miljön iallafall, och inte för kunden iheller.
Men biltillverkare, sensortillverkare, däckfirmor och bilverkstäder måste vara glada över mer jobb.

Mycket enklare och bättre om bilprovningen mätte lufttrycket och informerade om att man kan spara bränsle(=pengar) på att ha rätt lufttryck.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Neblade »

_SVANTE_ skrev: fre 21 okt 2022, 21:57:28
Glenn skrev: sön 17 jul 2022, 22:15:25 Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Bättre för vem? Inte för miljön iallafall, och inte för kunden iheller.
Men biltillverkare, sensortillverkare, däckfirmor och bilverkstäder måste vara glada över mer jobb.

Mycket enklare och bättre om bilprovningen mätte lufttrycket och informerade om att man kan spara bränsle(=pengar) på att ha rätt lufttryck.
Men att bilprovningen skulle testa däcktrycket en gång om året tillför ju väldigt lite. Det ingår ju redan i att ta körkortet att kunna göra yttre kontroll av bilen och i körkortsteorin hur däcktryck påverkar ekonomi, däckslitage och köregenskaper.

Det finns garanterat stora vinster både för bränsleförbrukning och miljö med att gemene man kör på rätt däcktryck, sen kan man ju tycka att de tidiga systemen som bara klarar av en uppsättning däck är lite B. Sensorerna är ju även rätt dyra. Dock är det ju inget krav att ha sensorer i sina däck, bilprovningen ger ingen anmärkning på däcktryckslampan tack vare ett undantag från EU-reglerna som Sverige har. Men det kan ju vara nog så irriterande med lampan...
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
_SVANTE_
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 28 mar 2021, 14:56:36
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2017
PostOrt: Staffanstorp

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av _SVANTE_ »

Neblade skrev: fre 21 okt 2022, 23:37:20
_SVANTE_ skrev: fre 21 okt 2022, 21:57:28
Glenn skrev: sön 17 jul 2022, 22:15:25 Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Bättre för vem? Inte för miljön iallafall, och inte för kunden iheller.
Men biltillverkare, sensortillverkare, däckfirmor och bilverkstäder måste vara glada över mer jobb.

Mycket enklare och bättre om bilprovningen mätte lufttrycket och informerade om att man kan spara bränsle(=pengar) på att ha rätt lufttryck.
Men att bilprovningen skulle testa däcktrycket en gång om året tillför ju väldigt lite. Det ingår ju redan i att ta körkortet att kunna göra yttre kontroll av bilen och i körkortsteorin hur däcktryck påverkar ekonomi, däckslitage och köregenskaper.
Där har du fel. Det skulle tillföra mycket om man kunde få underkänt pga fel lufttryck i däcken. Då skulle fler bli mer uppmärksamma på lufttrycket.

Det är vansinne när man har övertro på tekniken, att allting ska lösas med teknik och en app. Och ännu mer vansinne när vi i Sverige dessutom inte behöver bry oss på att däcktrycket är fel. Som vanligt är det nån miljömupp utan teknisk kunskap eller erfarenhet som har fantiserat ihop någon ny idiotisk bestämmelse.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Glenn »

_SVANTE_ skrev: fre 21 okt 2022, 21:57:28
Glenn skrev: sön 17 jul 2022, 22:15:25 Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Bättre för vem?
Tekniskt.

med trycksensorer har du kontroll på det faktiska trycket i alla däck, inte bara skillnaden i omkrets på däcken.

Om du tex kalibrerar in systemet med felaktigt tryck i alla däcken så kommer du ju att köra omkring så, ovasett om
det är ojämt eller för lite, eller för mycket.

Och ja, det är MYCKET vanligt att folk bara klickar på kalibreringsknappen efter att ha skiftat hjul, utan att faktiskt kolla trycken.
Inte för miljön iallafall, och inte för kunden iheller.
Men biltillverkare, sensortillverkare, däckfirmor och bilverkstäder måste vara glada över mer jobb.
Det man skulle gjort när man införde kravet på däckstrycksensorer är att man skulle tvingat biltillverkarna till ETT gemensamt ÖPPET system,
nuvarande är ju rena vilda västern, precis som man kunde vänta sej, typisk EU-produkt.. helt oigenomtänkt.

Mycket enklare och bättre om bilprovningen mätte lufttrycket och informerade om att man kan spara bränsle(=pengar) på att ha rätt lufttryck.
Jaha, och vad ska gränserna vara där då ?

Sen kan bilprovningen slå ner på felaktigt lufttryck vill jag minnas, det är ingen kontrollpunkt, men precis som typ däcksmönster kan dom slå ner på det om dom upptäcker fel, fast då ska det nog vara väldigt tomt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Ares
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 22:43:04
Bilmodell: Land Cruiser 150
Årsmodell: 2016
PostOrt: Malå

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Ares »

Jag har hela tiden problem med de här trycksensorerna! Tycker det är bara "skit"
Min verkstad i Norrland ligger 15 mil enkel väg och då blir det en extra dyr koll av däcksensorer!
Jag har inte haft en punktering eller luftförlust på nästan 40 år! Det är bara trams med ett system som skall omkalibreras 2 gånger per år!
Skriv svar