celica st182 går som en påse skit!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
brunolundh
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 09:03:54
Årsmodell: 0

celica st182 går som en påse skit!

Inlägg av brunolundh »

har som sagt en celica st182 -91:a till tjejen. dock provkörde vi den på en relativ lite väg och upptäckte inte det störande att den hade prestanda på de högre växlarna som en gammal polo från -82.

att den 18 år gammla bilen skulle va nåt prestanda moster hade jag inte räknat med, men att den skall ha problem att kravla sig over 120 strecken blev jag lite förundrad över. och att pressa den över 140 är en bedrift men det går. men knappt mycket längre.
samt att den verkar dra 1,2-1,4 liter/milen


Eftersom bilden har stått i nåt år så har jag bytt olja, stift, luftfilter samt bränslefilter.
Det som jag dock märkte när jag satte ihop luftfiltret igen va att det sitter en liten givare i luftburken (luftmassemätare???) som det inte sitter nån sladd i och jag kan inte för allt i världen hitta nån lös sladd i motorutrymmet heller.

Skall det va luftmassemätare på en celica st182 och i sådana fall skulle det göra en sådan effekt förlust om den inte funkade???
de som har öppet luftfilter i sina bilar använder väl inte den givaren ändå?

Motorn är bytt för nåt år sedan men det sitter fortfarande i en 3s-ge. samt har gått runt 23000 mil skulle jag tippa.
(den hackar och hostar inte heller så, känns bara svag på höga växlar, sen ligger ju den på runt 3300 rpm vid 120 km/h men det kanske är normalt oxå.)


Ytterst tacksam för svar!
Christer Bruno-Lundh
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: celica st182 går som en påse skit!

Inlägg av Hemiyoda »

På dom 182:or jag sett är det map-baserat sprut. Lufttempgivaren vid luftburken är en av dom viktigaste parametrarna för insprutet. Utan den går ecu:n i limp home mode misstänker jag. (drar mycket sås och mycket snäll tändkurva = slö)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
brunolundh
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 09:03:54
Årsmodell: 0

Re: celica st182 går som en påse skit!

Inlägg av brunolundh »

va hittar jag sladden till den igen då?
Kan jag dra ny, vart utgår den ifrån?
brunolundh
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 09:03:54
Årsmodell: 0

Re: celica st182 går som en påse skit!

Inlägg av brunolundh »

jag hittade den... det hängde fortfarande en sensor i den, samt att det satt en i luftburken. det verkar som den aldrig varit inkopplad sen motorbytet.

får hoppas på att den drar mindre soppa nu. annars vet jag inte vart jag skall leta vidare?

vad kan man mer felsöka?

/christer
Skriv svar