Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Postat: fre 03 feb 2023, 11:05:10
Toyota har ett trycksatt system med ett ej trycksatt expantionskärl där kylvätskan skall "mellanlanda" när den expanderar. Den sugs tillbaka när vätskan svalnar Lite udda i bilvärlden men inte ensamma.
Slangen måste vara tät (inte genom sig) och änden ligga ner under ytan i det kärlet. Annars kan den inte gå tillbaka utan luft dras in i stället när det svalnar.
Har kärlet en spricka tex, kan det läcka ut så som du beskriver.
Pressas det ut ur kärlet när motorn blir varm är det antingen för mycket vätska så inte allt ryms när det expanderar, eller, så är det fel internt i motorn så systemet fylls av luft från cylindrarna.
Max ska det vara med varm motor.
Luftfickor som kan bli av att systemet varit tömt, tex, brukar inte pressa ut vätska så.
Viktigt är också att se till så inte motorn överhettar av tex dålig vattenpump. Då kokar det över. Men då ska den också visa för hög temp på instrumentet.
Om kylarens lock öppnar/stänger felaktigt kan det också koka utan överhettning. Normal temp kan vara flera grader över 100' och övertrycket i systemet gör att det inte kokar. Designat så.
Inget övertryck = kokar vid 100' (typ.Glykolen höjer något) men instrumentet kan visa "normal temp" ändå, bara för att det ÄR det.
Så här på vintern är det nog sällan över 100', men en varm sommardag och lite stillastående absolut.
Men ändå normal temp på mätaren för att det ÄR det.
Den är inget precitionsinstrument. Visar nog i "normal spannet" mellan 85 och 108, typ. (Gissat gradtal Ej 100%fakta)
Det pendar nog så pass ungefär.
Visade den precis skulle folk oja sig över ickefel.
Ang påfyllning så fyller man i kylaren så den blir full bara om en större mängd skall återfyllas. Tex om det tömts. Sedan toppar man upp i kärlet och följer utvecklingen däri under uppvärmningen. Bilverkstäder brukar ha en speciell tratt som tätar vid kylarlocket och håller den fylld under urluftningen.
Ev efterfyllning skall ej behövas när det väl stabiliserat sig, men i så fall i ej trycksätta expkärlet.
Slangen måste vara tät (inte genom sig) och änden ligga ner under ytan i det kärlet. Annars kan den inte gå tillbaka utan luft dras in i stället när det svalnar.
Har kärlet en spricka tex, kan det läcka ut så som du beskriver.
Pressas det ut ur kärlet när motorn blir varm är det antingen för mycket vätska så inte allt ryms när det expanderar, eller, så är det fel internt i motorn så systemet fylls av luft från cylindrarna.
Max ska det vara med varm motor.
Luftfickor som kan bli av att systemet varit tömt, tex, brukar inte pressa ut vätska så.
Viktigt är också att se till så inte motorn överhettar av tex dålig vattenpump. Då kokar det över. Men då ska den också visa för hög temp på instrumentet.
Om kylarens lock öppnar/stänger felaktigt kan det också koka utan överhettning. Normal temp kan vara flera grader över 100' och övertrycket i systemet gör att det inte kokar. Designat så.
Inget övertryck = kokar vid 100' (typ.Glykolen höjer något) men instrumentet kan visa "normal temp" ändå, bara för att det ÄR det.
Så här på vintern är det nog sällan över 100', men en varm sommardag och lite stillastående absolut.
Men ändå normal temp på mätaren för att det ÄR det.
Den är inget precitionsinstrument. Visar nog i "normal spannet" mellan 85 och 108, typ. (Gissat gradtal Ej 100%fakta)
Det pendar nog så pass ungefär.
Visade den precis skulle folk oja sig över ickefel.
Ang påfyllning så fyller man i kylaren så den blir full bara om en större mängd skall återfyllas. Tex om det tömts. Sedan toppar man upp i kärlet och följer utvecklingen däri under uppvärmningen. Bilverkstäder brukar ha en speciell tratt som tätar vid kylarlocket och håller den fylld under urluftningen.
Ev efterfyllning skall ej behövas när det väl stabiliserat sig, men i så fall i ej trycksätta expkärlet.