Takata Krockkuddar, hur vet man att den e bytt?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dogfight
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 09 maj 2022, 03:45:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Takata Krockkuddar, hur vet man att den e bytt?

Inlägg av Dogfight »

Som rubriken, hur vet man att krockkudden e bytt?

E det bara Toyota handlaren som kan kolla upp att kudden e bytt eller ej. jag har bara ägt min Rav4 -2010 sen december 2020 så har ingen servicehistoria på den. Enligt Vi Bilägare är det fortfarande ca 45000 bilar i Sverige som inte har bytt ut de defekta krockkuddarna. Det gällde vad jag förstod Toyota bilar från 1997-2014. Skrev ett meddelande till Toyota handlaren närmast men inte fått svar ännu. Kanske någon i forumet vet.
Dogfight
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Takata Krockkuddar, hur vet man att den e bytt?

Inlägg av Neblade »

Dogfight skrev: lör 11 feb 2023, 14:00:49 Som rubriken, hur vet man att krockkudden e bytt?

E det bara Toyota handlaren som kan kolla upp att kudden e bytt eller ej. jag har bara ägt min Rav4 -2010 sen december 2020 så har ingen servicehistoria på den. Enligt Vi Bilägare är det fortfarande ca 45000 bilar i Sverige som inte har bytt ut de defekta krockkuddarna. Det gällde vad jag förstod Toyota bilar från 1997-2014. Skrev ett meddelande till Toyota handlaren närmast men inte fått svar ännu. Kanske någon i forumet vet.
Dogfight
Enklast är nog att ringa eller svänga förbi din närmaste Toyota verkstad så ska de kunna se det i servicehistoriken. Jag fick min utbytt i samband med att jag bytte framruta på min Avensis -08, det var bara passagerarsidan fram om jag minns rätt som var Takata i mitt fall. Hade jag inte lämnat in så hade det nog dröjt innan de blivit utbytta, de kallar väl in fordon i den takten de hinner och får in ersättningsdelar helt enkelt. Så det finns ju en fördel med att låta även äldre bilar passera Toyotatekniker någon gång ibland. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Dogfight
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 09 maj 2022, 03:45:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Re: Takata Krockkuddar, hur vet man att den e bytt?

Inlägg av Dogfight »

Ok Tack för svar. får se om jag kan ta vägen om återförsäljaren i veckan.
Dogfight
saab_no_more
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 22 jan 2023, 20:55:17
Bilmodell: Avensis kombi T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Hörby

Re: Takata Krockkuddar, hur vet man att den e bytt?

Inlägg av saab_no_more »

Säkraste är nog som sagt att åka in Toyotaverkstad.

Men man kan annars börja med att kolla dels återkallning för bilen samt den digitala servicehistoriken om sådan finnes.

Toyota Återkallelser, sök på chassinummer (kan fås fram via Transportstyrelsens "Sök fordonsuppgifter")
https://www.toyota.se/aterkallelser

Toyota MyT, inloggning till digital servicehistorik
https://www.toyota.se/apps/customerport ... sso/login/
Användarens profilbild
Dogfight
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 09 maj 2022, 03:45:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Re: Takata Krockkuddar, hur vet man att den e bytt?

Inlägg av Dogfight »

Stod oxå om TAKATA kuddarna på den sidan o det e bara att höra av sig till dem. Hittade dock en återkallelse om bakre sätesramar som skall modifieras av någon anledning. Får prata med dem...
Dogfight
Skriv svar