Service

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bjornulrik
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 21 sep 2014, 11:55:21
Bilmodell: toyota avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: bengtsfors
Land (Country): sverige

Service

Inlägg av bjornulrik »

Undrar om man går in och ändrar i datorn på Toyota i eller vid service ex ändrar i mjukvaran allteftersom för bättre gång
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Service

Inlägg av Neblade »

bjornulrik skrev: lör 18 feb 2023, 23:08:12 Undrar om man går in och ändrar i datorn på Toyota i eller vid service ex ändrar i mjukvaran allteftersom för bättre gång
Ibland görs mjukvaruuppdateringar vid service, men om det finns några som påverkar ECU, motor eller liknande som är aktuella för din bil måste du nog kolla med Toyota. Jag vet inte hur väl sådana saker dokumenteras i serviceboken, men jag gissar att de kan kolla om det finns några uppdateringar ifall du kontaktar din Toyotaverkstad.
Åtminstone verkar de göra uppdateringar på min mors Yaris 2020, men då främst funktionsuppdatering för Ringa-SOS-knappen mm.

Vad är orsaken till att du undrar?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Service

Inlägg av Micke2 »

Mjukvaruuppdateringar görs löpande vid service, men med åldern blir dom färre och färre.

Man kan kontakta återförsäljaren och be dom kolla ens bil. Ser dom nog i datorn över telefonen. Behöver nog inte koppla upp den om inte bilen är väldigt gammal.

Vid allvarliga brister kallas man via brev.
Skriv svar