Avkodad nyckel Avensis T25

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
lux
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 01 feb 2021, 10:53:58
Bilmodell: Avensis T25
Årsmodell: 2006
PostOrt: Stockholm

Avkodad nyckel Avensis T25

Inlägg av lux »

Hej!

Min ena nyckel har på något vis lyckats blivit avkodad.
Den funkar med fjärren, kan öppna och stänga men när jag försöker starta bilen så går den inte igång och den röda lampan blinkar.

Jag bytte batteri då den låg ut på däcket i en vecka i vintras, sen körde jag över den :? .
Så antagligen en del i att den har tappat kontakten.

Nu till frågan, kan jag koda tillbaka den själv på något sett eller är det en Toyota verkstad som måste göra detta?

Med vänlig hälsning,
Lukas
Toyta01
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 11 sep 2022, 02:00:29
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Re: Avkodad nyckel Avensis T25

Inlägg av Toyta01 »

Sök på Youtube, finns många filmer på hur man går till väga, slå på, av tändningen öppna, stäng dörren osv
Värt att prova iallafall.
lux
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 01 feb 2021, 10:53:58
Bilmodell: Avensis T25
Årsmodell: 2006
PostOrt: Stockholm

Re: Avkodad nyckel Avensis T25

Inlägg av lux »

Tack för svaret!

Jag läste på ett annat forum om någon som hade gjort likande och lyckats nollställa alla nycklar så känns läskigt.

Är det skillnad på avkodade nycklar och synkade nycklar?
//Lukas
Toyta01
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 11 sep 2022, 02:00:29
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Re: Avkodad nyckel Avensis T25

Inlägg av Toyta01 »

Kollade snabbt en film och där sades att skulle man synka ihop flera nycklar skulle man göra proceduren med alla nycklar samtidigt (hur man nu gör det)
Avkodade är alla nycklar när dom är nya, måste ju kodas med just den bilen du har för att fungera, nån annan skillnad på dom är det inte
Vet inte hur det är nu men för några år sedan kunde det kosta endel att programmera dom på verkstad
Förbered innan du ev provar, och gå igenom proceduren flera ggr innan du kör på riktigt
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avkodad nyckel Avensis T25

Inlägg av Micke2 »

Vänta lite!

Körde du över nyckeln med bilen?

Då.är ju sannolikt chippet pajat.
Det är en glaskristall ingjuten i plasten.
Har inget med batteriet i nyckel att göra.
Det är bara för fjärrlåset. Helt annan signal.

Kan räcka att tappa nyckeln i marken för att glaschippet ska paja med lite otur. Jag brukar kippa eftet andan när jag ser folk kasta omkring med 4-5000kr-nycklar på ett sätt dom akdrig skulle göra med 300kr tallrikar. Okunskap
Skriv svar