Rekommendation på bilverkstäder för fullservice?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ollen
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 06 maj 2023, 21:19:53
Bilmodell: Toyota Auris 1.8 Hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: Stockholm

Rekommendation på bilverkstäder för fullservice?

Inlägg av ollen »

Hej på er!

Tänka skicka bilen på fullservice och undrar vilken verkstad ni skulle rekommendera.

Toyota verkstaden nära mig är bara hasslare och vet inte mycket alls och de andra bilverkstäder nära mig är samma sak.

Det är en Toyota Auris 1.8 hybrid 2014 som jag tänkte göra en fullservice på. Vilken auktoriserad Toyota verkstad i Stockholm området skulle ni rekommendera som har bra rykte, omdöme och har erfarenhet av hybrid bilar?

Behöver inte vara i Stockholm men 30min utanför Stockholm skulle funka också.

Tack :)
Monjola
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 09 aug 2023, 22:19:31
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Re: Rekommendation på bilverkstäder för fullservice?

Inlägg av Monjola »

Vilken blev det till slut? Har sett dåliga reviews på de i Sthlm så undrar också
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Rekommendation på bilverkstäder för fullservice?

Inlägg av riclin »

ollen skrev: lör 06 maj 2023, 21:32:19 Hej på er!

Tänka skicka bilen på fullservice och undrar vilken verkstad ni skulle rekommendera.

Toyota verkstaden nära mig är bara hasslare och vet inte mycket alls och de andra bilverkstäder nära mig är samma sak.

Det är en Toyota Auris 1.8 hybrid 2014 som jag tänkte göra en fullservice på. Vilken auktoriserad Toyota verkstad i Stockholm området skulle ni rekommendera som har bra rykte, omdöme och har erfarenhet av hybrid bilar?

Behöver inte vara i Stockholm men 30min utanför Stockholm skulle funka också.

Tack :)
Jag skulle personligen rekomendera LG bil & motor i Norsborg/Alby (läs google recentioner). Varit auktoriserade i 18 år, 1000-3000kr billigare per service än Bilia/Europeiska motor. Säljer inga bilar, mer av en riktig verkstad. Servar även Subaru (auktoriserad). Går att boka via Toyota.se, där kan du även jämföra priser mellan alla Auktoriserade Toyota verkstäder i landet (Utom den dyraste Europeiska motor, som skäms över sina priser)

Jag har kört Toyota i mer än 22 år nu, och testat de flesta i Stockholm! Servar också minst 2 ggr per år, då jag kör minst 3000 mil om året. Så har nog servat närmare 50 ggr på auktoriserad verkstad! Uppsala (mkt bra), Sandviken (bra), Norrtälje (Mkt bra) Åkersberga (Mkt bra). Tycker även Bilia i Haninge/Sthlm är bra, dock mycket dyra där. LG bil & motor har jag servat 2ggr hos (upptäckte dom nyligen), och dom är personliga och kunniga. Är min personliga upplevelse. Du får ju garanti också, till bilen blir 10år/20k mil, vilket verkar vara nästa år för dig? Dock 30 dagars karens, gäller dock alla auktoriserade verkstäder. Enligt Toyotas nya Relax program https://www.toyota.se/garantier/toyota-relax

Vår nästa storservice kommer göras närmsta månaden på LG B&M kostar strax under 6K, skulle kosta dryga 9k på Bilia i Haninge. Detta inkluderar uppsmörjning av bakbromsar, som är valfritt. Men jag väljer alltid till det på fullservice, efter enorma problem för 16-18 år sedan (Avensis -01) med bakbromsar som gick varma, slutade med byte av skivor, backar, och klossar. Blir drygt 500 billigare på LG, och drygt 1000 billigare på bilia utan detta frivilliga tillval.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rekommendation på bilverkstäder för fullservice?

Inlägg av Glenn »

Jag har bara bra erfarenheter av Börje Johansson bil i åkersberga (finns även i norrtälje), väldigt bra att ha att göra med och ett gammalt familjeföretag som varit auktoriserade för toyota i en halv evighet.

Bara lämnat in bilar där ett fåtal gånger, men köpt mycket delar under åren, aldrig några problem, till skillnad från vissa andra som bara trasslade.

Exempel: När jag köpte min ST205 fanns ju typ INGA delar till den upplagda i systemen, ringde man tex toyota täby (som då på den tiden var min närmaste toyota ) så gnällde dom och sa att "dom delarna finns inte i systemet, tyvärr" och var inte intresserade av att hjälpa till, ringde man till börje johansson och frågade om samma del var det bara "Jaha, men den delen finns inte upplagd i systemet, jag ringer toyota sweden och ringer upp dej sen, okej ?" sen 5min senare ringde dom och hade pris och kunde beställa hem delen.. ..En viss skillnad på kundservice, och det är ju lätt att välja vem man vill stödja.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Silver Fang
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 30 okt 2023, 16:45:23
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Re: Rekommendation på bilverkstäder för fullservice?

Inlägg av Silver Fang »

Hur kan man se prisskillnaden för service i Toyota.se?
Vad kostar mellanservice och fullservice i Stockholm?

Har en Toyota Corolla Touring Sports Hybrid (2020) som ska på fullservice nästa år.

Tack på förhand
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rekommendation på bilverkstäder för fullservice?

Inlägg av Glenn »

Du får nog nästan ringa/maila runt och fråga.

Det brukar skilja ganska kraftigt i pris beroende på var verkstan ligger, dyr lokalkostnad = högre priser så kommer du utanför mer bebyggda trakter brukar priserna vara bättre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Rekommendation på bilverkstäder för fullservice?

Inlägg av riclin »

Glenn skrev: tis 28 nov 2023, 18:13:04 Du får nog nästan ringa/maila runt och fråga.

Det brukar skilja ganska kraftigt i pris beroende på var verkstan ligger, dyr lokalkostnad = högre priser så kommer du utanför mer bebyggda trakter brukar priserna vara bättre.
Nej man behöver verkligen inte ringa runt, eller maila!

Gå in på boka service, på framsidan på Toyota.se

Leta upp verkstad du vill se priset på, slå in miltal och regnr så ser du priset. Gör om samma på nästa verkstad. Europeiska motor (norra Stockholm) vågar som enda verkstad dock inte visa sina priser, förmodligen för att dom är dyrast (och vet om det) Har alltid varit så, att Europeiska Motor vägrar visa pris. Dom kommer väl undan med detta, då Toyota Sweden ligger i deras största anläggning i Sundbyberg.

Kontenta: Bor man i norra Stockholm, åk till Toyota i Uppsala!!! Bor man i södra Stockholm, serva på LG B&M (auktoriserade) i Norsborg (ligger i Alby), bara några km från Bilias stora anläggning i Kungens Kurva, som är ca 50% dyrare. Och spar ca 50% på priset, mot Bilia/Europeiska M! Prismässigt ligger Toyota Uppsala och LG B&M likadant! Och man får sin serviceaktiverade garanti hos båda (10år/20.000mil)

https://www.toyota.se/garantier/toyota-relax Dock 30 dagars karens, om bilen inte är servad på Toyota tidigare (läs garantivilkor) Dock väldigt omfattande garanti!

Man har tidigare skyllt de högre priserna, på högre löner/lokalhyror i Stockholm. Men det faller/störtdyker med Auktoriserade LG B&M i Stockholm, som kan hålla samma priser som Toyota i Uppsala dvs ca 50% lägre än de vinstälskande stora jättarna i Stockholm, där vinsten inte går till löner!

Sen kan jag inte hålla borta, att jag älskar riktiga verkstäder. Inte det fina tuttinuttiga som Toyota försöker bli i övrigt. Det ska vara olja mellan fingrarna, på den jag snackar med. Hen ska helst ha ammat motorolja också, när hen föddes! Så var Toyota uppsala fram till för ca 15 år sedan. Men LG b&m är det fortfarande :D DVS en riktig verkstad!
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Rekommendation på bilverkstäder för fullservice?

Inlägg av riclin »

Jag jämförde nästa lilla mellanservice på vår bil. Skulle kosta 1500kr mer på bilia än LG bil & motor. Storservicen efter skiljer det över 4500kr med alla intervalltillägg. Skulle kosta 13.104kr på billia, och 8571kr på LG inkl uppsmörjning av bromsar fram, och bak. Båda är auktoriserade, vilken väljer man?
Skriv svar