Höger bromsok fungerar dåligt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Höger bromsok fungerar dåligt

Inlägg av mickesrx »

Hej. Har en Toyota Avensis D4D 2.0 126 hk dieselmotor årsmodell 2008.
Jag tar luftat runt om bilen säkert 13 gånger och det kommer olja ur alla OK men just höger framhjul får ingen bromsverkan, jag tog loss oket och satte dit en träkloss och kolven gick ut men inte tillbaka så jag pressade tillbaka den med en tving.
När jag har motorn avstängd så blir det bra tryck i pedalen men när jag startar motorn så sjunker pedalen i botten.
När jag luftade så hade jag den här avluftaren inköpt på Mekonomen som man sätter till bildäcket och sen till behållaren men trots det så vill inte höger OK vara medgörlig.
Tips på ideer?
Mvh Mikael
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Höger bromsok fungerar dåligt

Inlägg av Micke2 »

Trycksatt kärl är ett av dom bästa sätten, men ibland får man ta det sista med bromsa-öppna-metoden likafullt.

Någon olja ska du givetvis INTE ha i systemet.
Ingen petroliumprodukt alls.
Många säger bara felaktigt broms-olja om bromsvätska men jag vet exempel på när man hällt i Citroens LHM (olja) i bromssystem avsedda för Bromsvätska Dot4.
Då pajar ABS enheten, mm.

Taskiga bromsslangar kan också ge svampig pedal.
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Re: Höger bromsok fungerar dåligt

Inlägg av mickesrx »

Fortfarande bromsproblem på höger fram bromsoket, har bytt ut huvudbromscylindern till en helt ny och det blev ingen skillnad.
Har luftat minst 25 gånger men ingen förbättring.
Hällt minst 5 liter igenom systemet, uppifrån behållaren.
Trycksatt systemet med dator men ingen skillnad.
När systemet är kört med dator så borde väl ABS enheten bli luftad?
ABS Enheten är kontrollerad men är felfri.
Fattar inte vad som är fel på bilen när inte ens verkstad får till det.
Oket är nytt men jag börjar fundera om Ridex oken från Autodoc är skräp?
Jag menar när oket är nytt så borde ju kolven orka ut lätt, jag har provat att ta loss oket och jag satte en bräda mellan kolv och beläggen och kolven åkte ut men inte tillbaka, vad beror det på? Jag tycker att det är konstigt.
Väldigt tacksam för tips så jag kan säga det till verkstaden.

Mvh Mikael
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Höger bromsok fungerar dåligt

Inlägg av Neblade »

Jag får inte ihop helhetsbilden, kan du beskriva lite mer tydligare från början vad du gjort, vad verkstaden har gjort, vilka delar ny bytt osv.
Hur har du testat bromsverkan? läckage? Vad menar du med att kolven inte går tillbaka, menar du med handkraft?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Höger bromsok fungerar dåligt

Inlägg av Micke2 »

Jag har personligen råkat ut för en bromsslang som kollapsat internt så den agerade sol en backventil OCH bromsvätskebroms.
Trots öppnad bromsslang kom en blygsam mängd ut trots hårt pedaltryck (motor av) och returnera en bromskolv var inte att tänka på.

Ny bromsslang var allt normalt igen.
Bilen var från 1970 förvisso men jag har hört av samma fenomen på avsevärt nyare.
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Re: Höger bromsok fungerar dåligt

Inlägg av mickesrx »

Neblade skrev: tor 14 sep 2023, 20:23:14 Jag får inte ihop helhetsbilden, kan du beskriva lite mer tydligare från början vad du gjort, vad verkstaden har gjort, vilka delar ny bytt osv.
Hur har du testat bromsverkan? läckage? Vad menar du med att kolven inte går tillbaka, menar du med handkraft?
Bilprovningen sa att jag skulle byta bromsok så jag gjorde det, sen började problemen.
Luftade i rätt ordning, ingen bromsverkan trots alla varv som blev luftade, oljan sprutade rejält.
Bytte till ett annat ok för att vara säker men likadant igen.
Fick tips på att lossa på rören till ABS fördelningsenheten så jag gjorde det men ingen luft.
Har luftat flera varv efter det och kört på grus och bromsat för att aktivera ABS.
Oljan kommer med rejält tryck.
Lämnade in till verkstad och de har gjort följande
Fyllt igenom flera liter från bromsvätskehållaren men ingen skillnad.
De har använt dator med program för att lufta ABS men ingen skillnad.
De har luftat med trycksatt behållare men ingen skillnad.
De har använt dator med program igen men ingen skillnad.
De har luftat manuellt men ingen skillnad.
Läckage kontroll är gjord och inget läckage.
Oket är tagit loss från skivan och det blev lagt en bräda mellan kolv och själva OKET för att kolven inte ska åka ut för långt, kolven åkte ut direkt och låste fast brädan men den släppte inte taget när jag släppte bromspedalen så jag fick pressa in den med en tving, brädan var lika bred som bromsskivan.
Byte av bromsslang är gjord.
Han har kört med bilen och bromsat på halt underlag för att aktivera ABS men ingen skillnad.
Han har luftat efter detta också, men ingen skillnad.
OKET jag köpte var från Autodoc och märket Ridex.
Nu har jag hämtat ett beg OK från skroten som är toyota original del och han ska prova det och se.

Uppdatering på det som gjorts med bilen.
Oket är bytt och flera andra OK är provade men ingen skillnad, han har luftat flera gånger, både manuellt och med datorn med ett program, ABS är kollad och inget fel på den.
det bara sprutar olja men ingen skillnad.
Nu har bilmekanikern gett upp.
Alltså vad ska man göra?, jag själv vet inte av nåt mer än att jag läste om en som hade nåt liknande problem med en Volvo V40 och där skrev de att man kan måste bänklufta en huvudbromscylinder.
Några tankar om detta?
Vad mer kan det finnas som kan vara trasigt som gör att inte tillräckligt tryck byggs upp?, trots att verkstad säger att oljan sprutar ur oket.
Eller att oljan rinner åt fel håll.
Kan det bli baksug på nåt sätt?

Det finns följande i ett bromssystem.
Huvudbromscylinder.
4 bromsok.
ABS Enheten ( Toyota säger ABS Aktutator) ( Fördelningsenheten)
Abs styrenhet
Abs givare
Bromsbelägg
Abs krans
Bromsreduceringsventil
Bromsrör
Bromsservo
Vacuumpump bromsservo
Bromsslangar
Bromsvätskebehållare
Hjulbromscylinder
Tryckbrytare bromshydraulik
Tryckackumulator broms

Det går ju inte att byta allt detta så vilken eller vilka delar är den mest tänkbara delen som kan ställa till det?
Vad ska man göra ?
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Re: Höger bromsok fungerar dåligt

Inlägg av mickesrx »

Uppdatering på det som gjorts med bilen.
Oket är bytt och flera andra OK är provade men ingen skillnad, han har luftat flera gånger, både manuellt och med datorn med ett program, ABS är kollad och inget fel på den.
det bara sprutar olja men ingen skillnad.
Nu har bilmekanikern gett upp.
Alltså vad ska man göra?, jag själv vet inte av nåt mer än att jag läste om en som hade nåt liknande problem med en Volvo V40 och där skrev de att man kan måste bänklufta en huvudbromscylinder.
Några tankar om detta?
Vad mer kan det finnas som kan vara trasigt som gör att inte tillräckligt tryck byggs upp?, trots att verkstad säger att oljan sprutar ur oket.
Eller att oljan rinner åt fel håll.
Kan det bli baksug på nåt sätt?

Det finns följande i ett bromssystem.
Huvudbromscylinder.
4 bromsok.
ABS Enheten ( Toyota säger ABS Aktutator) ( Fördelningsenheten)
Abs styrenhet
Abs givare
Bromsbelägg
Abs krans
Bromsreduceringsventil
Bromsrör
Bromsservo
Vacuumpump bromsservo
Bromsslangar
Bromsvätskebehållare
Hjulbromscylinder
Tryckbrytare bromshydraulik
Tryckackumulator broms

Det går ju inte att byta allt detta så vilken eller vilka delar är den mest tänkbara delen som kan ställa till det?
Vad ska man göra ?
Skriv svar