Rostiga länkarmar Avensis 04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Totoyata
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 sep 2023, 11:50:02
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: Trosa

Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Totoyata »

Hej!

Har en fått 2a på rostiga länkarmar bak. Fick offert på ca 10 tusen , låter det rimligt tycker ni?

Är det möjligt att ge sig på själv utan förkunskaper?
Sedan undrar jag egentligen vad som menas när man skriver ut rostiga länkarmar på protokollet, är det den stora nedre länkarmen eller är det tillhörande delar som bussningar, krängningshämmare mm?
Bilagor
PXL_20230908_083309441.jpg
PXL_20230908_083309441.jpg (687.53 KiB) Visad 2038 gånger
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Neblade »

Man kan ju alltid fråga verkstaden vad som ingår i de 10 000 kr, antar att det inte var på en Toyotaverkstad med originaldelar, för då borde det vara ett par tusenlappar dyrare? 5000 kr per sida låter ändå ganska OK även om det såklart går att göra det billigare själv om man har alla verktyg och utrymmet att hålla till på.

Delar som går åt är väl ungefär:
Länkarm 2000 kr/st (kollade lite snabbt på trodo.se, men autodoc eller liknande ligger i den storleksordningen)
Stabiliseringsstag (länk krängningshämmare) 100 kr/st (dessa får man aldrig loss, det är bara att kapa bort den gamla och sätta en ny).

Inte omöjligt att några av skruvarna och muttrarna är så dåliga att de behöver bytas, så räkna med ett par hundringar på Toyota för nya.
Fästelement tycker jag inte är lönt att köpa annat än original, de håller ofta bra priser på förbrukningsartiklar och skruvar.


Här kan du se hur sprängskissen ser ut, observera att jag inte är säker på att jag valt rätt modell. Så lita inte på artikelnumren som du får fram när du klickar. För att vara säker behöver du knappa in ditt chassienummer istället.
https://www.japan-parts.eu/toyota/eu/20 ... ber#48725G

Nedre inringat är länkarm, övre bussningen(48725B) brukar ingå.
Övre inringning är länk till krängningshämmare.
avensis2004.jpg
avensis2004.jpg (198.78 KiB) Visad 2035 gånger
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Totoyata
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 sep 2023, 11:50:02
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: Trosa

Re: Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Totoyata »

Tack för dina inputs! Tycker det är svårt att veta vad som är godtagbart av besiktningen. Räcket det att byta armen, stag och krängningshämmare eller är det ytterligare delar som man förväntas ha bytt. Nedslaget säger rostiga länkarmar.

Behöver denna delen också bytas tro?
Bilagor
PXL_20230908_083426380~2.jpg
PXL_20230908_083426380~2.jpg (656.09 KiB) Visad 1974 gånger
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Neblade »

Njea, det är väl hela hubben? Den är nog rätt kraftig så det ska nog mycket till. Ibland ser det ännu värre ut än det är, men ibland är det mycket värre än det ser ut också. Det är bara fram med stålborsten och en liten hammare och knacka bort all lös rost och lera och se vad som blir kvar. :lol: :shock:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Glenn »

Lite sent nu, men gå ALLTID med besiktningsmannen på besiktningen, när han slår ner på något fråga exakt vad som är problemet, be honnom (eller henne) peka och visa vad som måste bytas/lagas. Ställ frågor.. "kan jag svetsa detta ?" "behöver denbytas på andra sidan med ? " osv.

Det är inte helt ovanligt att folk reparerar fel saker pga att dom inte förstod vad felet var.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Neblade »

Kan bara instämma med Glenn, sen kan man ju upptäcka att mer behöver bytas när man väl börjar meka.
Jag hittade ett nedre stötdämparinfästning som var helt slut som besiktningen missade, den gick helt av när jag knackade loss skruven.

Just ja, byter man bärarmar kanske man behöver göra en hjulinställning också.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Micke2 »

Bilen på bilden skulle ha sett en underredsbehandlig för åratal sen. Ytrost överallt längs trösklar osv.
Är den ens hel om man knackar lite?

Görs inget åt det, skulle jag inte kosta på den stora pengar då den snart rostat sönder helt.
Kan vara räddbar än, såtillvida att man kan köpa några år till med en bra behandling.
Totoyata
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 sep 2023, 11:50:02
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: Trosa

Re: Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Totoyata »

Ja det var ingen rolig syn och inget som jag tänkte särskilt mycket på innan det blev ett problem. Men nu vet jag till framtiden vad jag ska titta efter..

En fundering: fick prisförslag att svetsa båda armarna, 2 mm på 4 ställen per arm - ich.. 5500 kr (ingen garanti på att besiktningen godkänner så klart). Är priset rimligt?

När frågan om byte till nya armar dök upp sa verkstaden att det var risk att de gamla rostiga bultarna skulle gå av och att det då skulle va kört och det enda då blir att skrota bilen.. är det verkligen så?
Bilagor
PXL_20230912_095652743.jpg
PXL_20230912_095652743.jpg (661.86 KiB) Visad 1786 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Glenn »

Kört är det aldrig, men det kan aknske bli så krångligt att kostnaden på verkstad blir högre än bilens värde.


Hur kexigt är det runtom ? Om det enbart är där hålet är så ser det relativt lättsvetsat ut, jag tycker det låter dyrt rent spontant, men man får ha i minnet att få verkstäder gör sånt i dagsläget, att svetsa bärarmar är en typ av reparaion som kräver en mek av den gamla stammen..

Jag ser inga hinder för att det skulle gå igenom en besiktning dock, såvida resten av armen är stabil.

Jag fick nedslag på rostig bärarm på en bil för många år sedan och besiktningskillen sa "Den måste BYTAS" när jag sa att "jag får väl svetsa den då", men det var bara hål på ett ställe (pga igentäppt dräneringshål f.ö), och resten kändes kärnfriskt, så jag slipade rent och svetsade sen fast en bit av en byggvinkel (enda plåten jag hittade hemma av samma tjocklek som bärarmens plåt) och målade med zinkgrund och körde till besiktningen, inga problem alls, det klart dom bankade rejält men allt satt fast så det blev godkänt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Finnspets
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 16 jan 2024, 08:55:02
Bilmodell: Toyota Avensis D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: Sunderbyn

Re: Rostiga länkarmar Avensis 04

Inlägg av Finnspets »

Min lokala reparatör Ulf Åkerström har svetsat samtliga sidor på bärarmarna. En känt fel och som Toyota bytte på goodwil där de stod för bärarmen men jobbet fick man betala för. Bilprovningen vill se reparationen utan färg o underredsmassa sedan GODKÄNT
Bilagor
Bärarm toyota svets.pdf.jpg
Bärarm toyota svets.pdf.jpg (282.05 KiB) Visad 218 gånger
Skriv svar