Uppdatera programvaran

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
happy_h7
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 15:43:14
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Motala
Land (Country): SWEDEN

Uppdatera programvaran

Inlägg av happy_h7 »

Hej.

Jag har en Toyota Auris 2016 (YCE424), och jag tror aldrig att den har blivit uppdaterad.
Den är på version 4.5.0WL
Jag har laddat ner de senaste kartorna från https://www.toyota.se till ett USB-minne, men när jag skulle kryssa i vilken version jag hade i bilen nu, fanns inte min att välja, så jag tog den äldsta jag som gick att välja, men det gick inte att installera.
Jag har kopplat min telefon till bilen, och delat internet, men när jag försöker ansluta till deras e-store, så står det bara att jag inte kan för att det inte finns nån internetanslutning. Och den vill att jag ska skapa ett konto på my.toyota.eu, och koppla det till bilen, men den sidan verkar inte finnas kvar.

Så jag undrar om nån här vet hur jag kan uppdatera programvaran och karotrna i bilen?

Jag har säkerligen missat att ge nån viktig information här, jag är helt rudis på bilar, så säg gärna till, så kan jag uppdatera med relevant info.
Tack på förhand // Micke
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Uppdatera programvaran

Inlägg av riclin »

Det heter inte My Toyota längre, det heter MyT. https://www.toyota.se/ i menyn högst upp, till höger. Klicka på MyT så kommer du till inloggnings sidan. Där kan du få instruktioner om hur du installerar kartor på just din bil, efter att du skapat konto, och lagt in bilen.

Vi bör ha samma touch 2 system i bilen. Vår Prius är bygd i september 2016, så här såg det ut när vi köpte ny karta efter 3 år
"Map Update 6.14.0H
Single Map Update for MapCare Customers Autumn 2019 for Toyota Touch 2 with Go" När jag tittar på köphistorik i MyT appen.

Så här står det på köpa ny karta sidan "Running software versions between 3.3.0L and 4.5.0L? This update will also unlock a wealth of new features including better navigation, an easier-to-use interface and connected real-time updates."

Så du verkar ha den senaste versionen av program i Touch 2. Senaste kartan kostar 1350kr och är Map Update Autumn 2023 Toyota Touch 2Go Plus(High)
happy_h7
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 15:43:14
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Motala
Land (Country): SWEDEN

Re: Uppdatera programvaran

Inlägg av happy_h7 »

Hej.
Tack för ditt svar.
Jag testade bara "Map Of Europe" som är gratis. Jag vill egentligen bara uppdatera programvaran, då jag inte använder den inbyggda GPSen. Men den kanske är mer värd att använda efter att den är uppdaterad.
Men vad jag har läst så går det inte att bara uppdatera programvaran utan att också uppdatera GPSen, eller vet du/ni om det går på nåt set?
Och personligen, tycker du att det är värt dee pengarna det kostar att få programvaran up do date?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Uppdatera programvaran

Inlägg av riclin »

Jag vet att det stod att 6.14.0H uppdateringen vi fick då 2019. Skulle förbättra massa saker. Det är dock 4 år sedan, men vad jag minns så var det väl inget revolutionerande. Var mest senaste kartan vi var ute efter. Ska väl uppdatera kartan igen nu. Det byggs hela tiden nya adresser, och vägar. Jag är så van att använda Toyotas kartor, även sen Tidigare Avensis. Jag gillar hur dom visas.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Uppdatera programvaran

Inlägg av riclin »

Ska tillägga att jag även har en Garmin, med senaste kartorna i (fria uppdateringar) Men jag gillar Toyotas, så jag har trots senaste kartor i Garminen inte använt denna på över 6 år! Jag uppdaterar dock den regelbundet hemma vid datorn. För dom skrev att det var fria uppdateringar, tills dom slutar supporta den modellen :D Så det är alltid bra med senaste kartan :D

Det jag inte gillar med Toyota naven är att det är så bökigt med Å,Ä,Ö i adresser. Men, har jag lärt mig den hårda vägen. Så i de flesta fall slår man in ett "A" istället för Å, eller Ä. Och ett "O" istället för ett Ö. I vissa fall så hittar den inte ens adressen, om du slår in ett Ö tex när du söker efter Rödavägen. Men när du skriver Rodavägen, så kommer Rödavägen upp som förslag :D Ja man behöver ju inte skriva hela namnet innan förslagen duggar, men du förstår. I andra fall måste du använda Å,Ä, eller Ö, för att hittas rätt adress. Kanske blivit bättre nu? Våran senaste är från hösten 2019?

När man är på väg sen, är Toyotas GPS mycket bättre enligt mig då! Men det var lite bökigt innan man lärde sig. När man väl lärt sig, så stannar man kvar! Den sitter inte ivägen i siktfältet, man kan trycka på knappar och ändra utan att ta ner den från rutan osv. Även 3D kartor i tex Stockholm. Men det tror jag bara gäller Executive/Premium paketen på bilar fram till? Den nya molnbaserade började ta över på vissa modeller 2021, andra 2022, några är kvar med äldre varianter fortfarande, tex Camry.
happy_h7
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 15:43:14
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Motala
Land (Country): SWEDEN

Re: Uppdatera programvaran

Inlägg av happy_h7 »

Jag bet i det sura äpplet och betalade 1350 för att få uppdateringen, och då funkade allt jättesmidigt.
Jag har använt min Garmin som sitter i en sugpropp på vindrutan, för jag tyckte inte den inbyggda funkade alls bra. Men nu med uppdateringen så verkar den vara mycket bättre. Kanske gör som du och slutar använda min Garmin med. Får se.

Tack för svar iaf.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Uppdatera programvaran

Inlägg av riclin »

Kul att höra. Jag ska också få arslet ur vagnen och uppdatera igen. Du som precis gjort det. Hur upplever du skillnaden i själva programvaran, och hur guidningen fungerar osv?

Vår Garmin är också med sugpropp. Inget fel på den, enkel att använda. Använde den växelvis på vår förra Avensis, medan jag lärde mig det något svårlärda touch 2 systemet :D När poletten trillade ner där, så har jag bara regelbundet uppdaterat den.
happy_h7
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 15:43:14
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Motala
Land (Country): SWEDEN

Re: Uppdatera programvaran

Inlägg av happy_h7 »

Jag har inte testat den så mycket än ,en det är en enorm skillnad på layouten jämfört med innan. Och jag kan se vilken låt som spelas även när jag har GPSen igång, så det var en trevlig uppdatering. Men jag tror att allt i min bil var sen den var ny 2016, så det var en rejäl skillnad på allt.
Skriv svar