Installerat farthållare i en Yaris?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
e5frog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:30:01
Bilmodell: Yaris 1NR-FE
Årsmodell: 2012
PostOrt: Älvängen
Land (Country): Sverige

Installerat farthållare i en Yaris?

Inlägg av e5frog »

Ser att det är ovanligt att det sitter farthållare i Yaris i runt 2010 års modell... hittade på YouTube hur man gör en installation på egen hand.
Är det någon som försökt sig på detta?

I den ena monterades spak och sedan var det tre kablar att dra, hylsor att installera i kontakter och en switch att montera ovanför kopplingen, i den andre filmen monterades enbart spaken - verkade lite för enkelt nästan. Det knepigaste blir väl att få till ett bra hål i ratt-kåpan där spaken ska sticka ut.
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Installerat farthållare i en Yaris?

Inlägg av Micke2 »

Känns lite som att mjukvara behövs också.
Men inte 100% säkert. Toyota vet nog
e5frog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:30:01
Bilmodell: Yaris 1NR-FE
Årsmodell: 2012
PostOrt: Älvängen
Land (Country): Sverige

Re: Installerat farthållare i en Yaris?

Inlägg av e5frog »

Någon som vet vem på Toyota man ska fråga, de lokala återförsäljare man hänvisas till vet ju ingenting.

Har hittat flera som bara installerar farthållar-spaken utan problem, enstaka videos har visat att det saknas någon eller ett par kablar som måste dras fram men ingenting "värre" än så. Måhända är somliga bilar klara för det - och andra kanske inte...
Såg en indisk (?) video där de flyttade över en hel ratt med rattkontroller till en bil som inte hade det, verkade inte vara några bekymmer.

Jag får väl köpa hem och testa, så får ni andra njuta frukterna av arbetet istället. ;)

EDIT:
Kikar man här så följer det med en hel del kablage - inte för att man har en överdriven lust att lägga så pass mycket.
https://www.thecruisecontrolstore.com/2 ... em-switch/
EDIT2:
Kittet är förstås anpassat för flera modeller, de har installationsanvisningar med:
https://www.thecruisecontrolstore.com/c ... (1731).pdf
e5frog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:30:01
Bilmodell: Yaris 1NR-FE
Årsmodell: 2012
PostOrt: Älvängen
Land (Country): Sverige

Re: Installerat farthållare i en Yaris?

Inlägg av e5frog »

På ett brittiskt forum fick jag reda på att allt var förberett på en Yaris 2012 variant NSP130R-CHFNKW, det var bara att montera spaken i ratten. Det ger ju hopp till mig som har vänsterstyrda NSP130L-CHFNKW...
Man får kolla att kontakterna finns på kopplingen och att sladdar sitter i kontakten under ratten.
Farthållare rulez! ;)

Det var någon med en annan variant som varit tvungen att byta ECU till en med stöd för farthållare. Går tydligen enkelt att kolla med OBD-kabel och rätt datormjukvara men finns det inte så verkar det inte gå att programmera.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Installerat farthållare i en Yaris?

Inlägg av riclin »

e5frog skrev: tor 26 okt 2023, 19:48:47 På ett brittiskt forum fick jag reda på att allt var förberett på en Yaris 2012 variant NSP130R-CHFNKW, det var bara att montera spaken i ratten. Det ger ju hopp till mig som har vänsterstyrda NSP130L-CHFNKW...
Man får kolla att kontakterna finns på kopplingen och att sladdar sitter i kontakten under ratten.
Farthållare rulez! ;)

Det var någon med en annan variant som varit tvungen att byta ECU till en med stöd för farthållare. Går tydligen enkelt att kolla med OBD-kabel och rätt datormjukvara men finns det inte så verkar det inte gå att programmera.
Går att kontakta Toyota Sweden i sundbyberg också. Dom kan vara lite långsamma att svara, men man brukar få svar är min erfarenhet.

https://www.toyota.se/kontakta-oss
Skriv svar