Bästa ersättare till Saab 9-5 Aero kombi?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
MrO
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 01 okt 2023, 13:02:33
Årsmodell: 2016
PostOrt: @

Bästa ersättare till Saab 9-5 Aero kombi?

Inlägg av MrO »

De nyaste av dessa Saabar är nu ca 15år. Förr eller senare lär man behöva ersätta Saab 9-5 Aero SC som bruksbil. SC betyder sport combi.

Det finns många Toyotamodeller. Sport -> kanske GR-86, combi -> kanske Land Cruiser. Men finns det någon Toyota "sportcombi"...
Vilken är bästa Toyota att ersätta Saab 9-5 som bruksbil med egentligen? Och varför?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bästa ersättare till Saab 9-5 Aero kombi?

Inlägg av Neblade »

Ont om nya kombibilar nuförtiden och dessutom är de väl mest sportiga i det avseende att man får med sig en del sportgrejer om man har en kombi. ;)

Men jag skulle ändå ta en kik på senaste/nuvarande Corolla Touring Sports, den är ju åtminstone byggd på en egen kombiplatform om jag inte förstått fel samt är ganska pigg och trevlig att köra om man väljer 2,0 motorn. Har ärligt talat aldrig kört en 9-5 turbo så jag vet inte hur snabba de är, men hybridsystemet på Corollan ger ju lite skjuts vid omkörning, det påstås 0-100 på 8,1 sekunder och det är väl inte jättedåligt för en familjebil.

Annars är det väl mest SUVar och sånt, Lexus har väl inga riktiga kombibilar?

Det är åtminstone det vi sneglar på som ersättare för vår Avensis T25 (2008).

https://www.toyota.se/bilar/corolla-touring-sports
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... rolla-2019
(Kanske dumt att länka till vibilägare som ständigt är rätt kritiska speciellt mot japanska bilmärken, men det kan vara värt att höra andra sidan också.) :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bästa ersättare till Saab 9-5 Aero kombi?

Inlägg av Glenn »

Jag har ju liknande problem, jag har två 9-5 Aero (en SS '07 och en SC '05) som bruksbilar och dom börjar ju bli till åren.

Vad det gäller toyotaprogrammet är det väl gentligen bara camry som kan matcha biltypen kan jag tycka, annars får man titta på lexus, tyvärr innebär lexus automat (okej, nästan alltid) och det gillar jag inte personligen.

Å andra sidan har nog nyare camry bara sålts som hybrid och då är det också automat, och några kombis har det väl inte sålts heller.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar