Problem med bilbroms

Toyota Mirai, Prius, Rav4, C-HR, Yaris, Auris...
Qualm
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 30 jul 2020, 13:47:08
Bilmodell: Prius Gen III
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Problem med bilbroms

Inlägg av Qualm »

Hej hej.

Jag bytte idag skivor, belägg ooch styrpinnar samt monteringsclipsen för beläggen.

De gamla bromsarna har suttit drygt 2 år.
Jag bytte idag pga att höger bak hade slitit ett belägga va två så att materialet var helt slut och skivan tog i stålet på belägget.
Detta bildade ett starkt skrapljud.
Det skall också sägas att jag kört två år utan fjädrar på beläggen.
Vid rådfrågning på Toyota sa de att det inte hade så stor betydels. Jag körde då vidare utan fjädrar.
Detta känns som att det var ett felaktigt råd.

Då jag idag byter bromsarna så slipar jag bort all rost och fettar in. Det blev riktigt bra denna gång.
Jag hade också fått tag i originalfjäsrsrna.
Så hela jobbet blev kanon.

Men. Då jag skall trycka tillbaka höger kolv (samma som den okänt slitna bromsen) så går den mycket trögt.
Bakgrunden är att jag bytte oken för två år sedan.
Jag minns inte om den gick trögt då.
Vänster bak gick lätt.

När jag har monterat allt på plats så ser jag att höger börja slita in på halva utan. Alltså ojämt.
Vänster är helt perfekt.
Dessutom viner det lite från höger som att beläggen inte fjädrar tillbaka. Det är marginellt men ändå.

Så nu undrar jag om det finns några råd kring detta.
Hur koöööar jag varför höger ok går så trögt?
Är det stopp i systemet.
För två år sedan fyllde jag ju naturligtvis med ny olja och blödde systemet själv. Utan problem.
Men som sagt mitt minne är svagt. Det kan varit så att det gick trögt även då, men jag var lite oerfaren så.

Nu idag var det ju uppenbart. Dessutom har jag ju den dåliga referensen från föregående bromsarna. Jag vill ju inte att det ska bli samma resultat igen.

Man kan säga att på de förra skivorna så var vänster jättefin. Belägget tog på hela skivan. På höger så har det mer eller mindre varit så att den bara tagit på halva skivan.

Jag är ju rädd för att problemen kan återuppstå.

Vad har ni för tips?

Med vänlig hälsning, Fredrik.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Problem med bilbroms

Inlägg av Glenn »

Vad är det för fjädrar du pratar om ? ..jag vet inte vilken typ av bromsok du har så..

Att det går trögt att pressa tillbaka kolvarna brukar nöstan alltid betyda att damaskerna har skadats och det kommit in fukt som gjort att kolven rostat.

För att veta det får man lossa på damasken, men det är lätt att den går sönder då.

På vissa bilar är renoveringssatser till oken billiga, på vissa svindyra, men har man tur kostar kolven typ en hundring och ett packningskit ett par hundra.

Det är viktigt att kolvarna rör sej fritt, och även beläggen förstås, lite beroende på vilken typ av bromsok det är.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar