Problem med motor och laddningslampa Hiace 09

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hiace09
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 19 nov 2023, 14:25:12
Bilmodell: Hiace
Årsmodell: 9
PostOrt: Nordingrå

Problem med motor och laddningslampa Hiace 09

Inlägg av Hiace09 »

Hej
Jag har en Hiace 09 med 2,5 lit diesel som strular. motorlampan började lysa och jag fick felkod P0622 som anger fel i fältlindningen på generatorn.
Bilen har rullat ca 20 tusen mil så jag bytte generator. Dock kvarstår felkoden och motorlampan tänds 20-40 sekunder efter start (jag har givetvis rensat felkoden) så då byttes kontakten som ansluter fältlindningen till generatorn men samma fel är kvar.
Upptäckte att laddningslampan inte lyser när jag slår på tändningen, vet ej om den varit så hela tiden eller om det är något nytt som tillkommit.
Så är det en massa andra funktioner som inte har funkat under hela problemtiden, tex: elspeglar, fönsterhissar, stolvärme mm., sånt som funkade innan jag fick första motorlampavarningen. Verkar som bara säkerhetsfunktioner är kvar som blinkers, spolare/torkare lysen o.dyl.
Är det någon klok människa som har ett seriöst förslag på var felet kan sitta?
Märkesverkstad har också gjort en diagnos och kommer fram till att kablaget för fältlindningen felar, detta var innan jag bytt kontakt.
Hoppas på tips!
:?