”Svårstartad”

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Avalucius
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 09 dec 2023, 12:33:42
Bilmodell: Proace verso
Årsmodell: 2022
PostOrt: Smålandsstenar

”Svårstartad”

Inlägg av Avalucius »

Hej
Har en Proace Verso utplockad ny 2022, så ägt den 1,5 år nu.
Typ helt okunnig på bilar.
Men vi upplever att den ”jobbar” nån sekund längre för att starta nör det är kallt ute. Är bilen varm startar den som vanligt. Vi minns inte att det var såhär förra vintern. Kan/ska man glöda nya bilar? Vi har bara en start/stopp knapp. Inget nyckellås.
Är de bra att köra motor/dieselvärmaren? En del påstår att batteriet gärna dör av det?
Tänkt kolla med verkstaden men har en bit till Toyota och bilen är varm nör jag väl kommer dit och då finns inte problemet 😃
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ”Svårstartad”

Inlägg av Micke2 »

Den glöder automatiskt.
Dvs det tar kanske nån sekund innan startmotorn börjar om man har automatisk start med knapp.

Vissa kan tom börja förvärma bara man öppnar dörren.
Men vet ej om Toyota gör så.

Alla moderna commonrail dieslar jag har haft har startat likt en bensinmotor så snart startmotorn börjar.
Min gamla VW Caddy med pumpdiesel är en annan femma.
Den kan tjura lite i kyla och kräva flera försök ibland.

En elektrisk (230v motorvärmare är bara fördel att använda.
Bränslevärmare drar ström från batteriet, men är inget problem så vida färden sen är nog lång i TID för att ladda upp batteriet igen. Bränslevärmare och korta resor går batteriet med minus och tar slut i längden.
Skriv svar