Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

Jaha, så var man med Corolla igen. En 2004 1.6l bensin hatchback, 3ZZ-FE. En ägare sen ny och gått under 20' mil.

Fick den relativt billigt då det finns diverse problem med den, lampor som lyser som inte ska lysa osv. Fick hem den igår och har inte gjort någon större felsökning än så jag vet inte så mycket om den men kollar man serviceboken så verkar den inte varit märkesverkstadsservad på 10 år (!) så där finns kanske en del av problemet. Fast riktigt så illa kan det inte vara, kollade luftfiltret och det såg OK ut och multiremmen kan inte vara gammal. När jag frågade henne om service så såg hon skamsen och bortgjord ut. Nåja, den går väldigt fint, är lättstartad och känns bra efter vägen.

Men nu till problemen och då hoppar jag över dom rent kosmetiska:

Motorlampan och VSC-lampan är tänd. Den har tydligen tänts och släcks till och från på sista tiden men nu är det konstant. Man har tydligen låtit någon kolla felkoder och hittat P0420 vilken kan vara katalysator eller lambda.
TRC Off är konstant tänd och den går inte släcka genom att trycka på motsvarande knapp.
Jag undrar om dessa två kan bero på varandra?
Batteriet är OK.

Den har ägts och körts av en kvinna sen ny och har den körts väl defensivt kanske bara en urblåsning av typen köra den så varm att kat:en glöder hjälpa? Eller bara att släcka felkoden? :?:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Glenn »

både TRC och VCS är väl i princip samma system fast olika funktioner, och dom lär ju höra ihop, kan ju vara nåt så enkelt som en ABS-sensor, fast då kasnke ABS-lampan skulle lyst den med.

jag skulle börjat med att läsa ut felkoder "på riktigt" alltså samtliga koder.

Rent allmänt skulle jag också ha kollat igenom samtliga slangar i motorn på en så gammal bil, vakuumläckor kan de de konstigaste avgasrelaterade felkoderna..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

OK. Har kollat runt lite och det kan tydligen vara ett så enkelt fel som att bromsljuset är paj! Ska givetvis undersökas. Jag vet att det är elfel i bakluckan för trots ny torkarmotor så vill den inte. Sen har jag läst om dom som haft liknande fel där kamkedjan varit boven - låter mindre bra.
Läsa ut felkoder är en bra start.
Frågan är om VCS/TRC-fel samtidigt tänder motorlampan?
Men jag tror inte på en ABS-sensor för då skulle även ABS-lampan lysa.

Slangar som bråkar brukar direkt ge konstig tomgång och andra varvrelaterade problem men den är jämn och fin. Den besiktades i somras u.a.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Glenn »

Ja det där med bromsljuset har jag också läst om nu när du säger det, oklart varför det påverkar dock.

Känns inte så troligt att VCS/TRC-fel skulle tända motorlampa däremot.

Ang slangar beror det ju på vilken slang, jag har ju kört mycket saab 9-5 och där finns det finns en slang mellan insug och en ventil på torpedväggen som mycket ofta hoppar av när gummit torkar, detta ger ingen felkod och bilen går "bra" men du tappar typ 10hk i botten och bilen drar mycket soppa.. väldigt många kör omkring med den slangen loss i åratal..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

Jadu, det här är konstigt.
Bilen har nu fått stå inne några dagar i ett varmgarage. Efter detta testade jag att läsa ut felkoder. Fanns inga! Nu har jag bara en enklare OBD-läsare så jag kan inte kolla djupare än så...
Då startade jag bilen och alla lampor (motor+VCS+TRC) släcktes nu snällt och återkom inte. Iaf inte i garaget men jag ska givetvis göra en lägre tur och kolla hur den beter sig.

Sen är det bytt torkare bak då den tydligen sagt upp sig. Men dom (inte en verkstad) fick den aldrig att fungera. Det finns ström dit då spolningen funkar (samma säkring) och när jag kollar så finns det ström på blå ledning men inte huvudledningen, den vita. Brukar det bli kabelbrott i bakluckans anslutning eller finns det ett relä eller annan säkring någonstans?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

Första provturen till och från affären (en mil sammanlagt) förlöpte felfritt, inga lampor tändes. Hm.

Ägnade mig åt lite felsökning av torkaren bak igår men hittade inget elschema, det jag hittade var till en amerikansk sedan och där finns ingen torkare. Brukar vit med svart rand vara jord?
Hittade heller inget specifikt relä, strax under säkringsboxen finns en slags "integrated relay module" men den vet jag inte om jag vill ge mig på. Kan felet ligga i spaken? Finns heller inte ström fram till kontakten innan bakluckan som finns till vänster bakom C-stolpen så felet måste ligga längre fram.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

Jag hade missuppfattat före ägaren. dom sa att dom hade försökt åtgärda torkaren bak och då trodde jag att motorn var bytt men det var bara själva armen som var utbytt.
Fick också tag i ett elschema och blå är +12V och vit med svart rand är jord.
Nåväl ut med motorn och den var inte oväntat stum.
Satte den i skruvstycket och demonterade allt löst. Även kugghjul och arm. Sprayade krypolja där axeln går in i växelhuset och lät det stå över natten.
Sen ett stadigt tag i skruvstycket om axeln och lite ruckande fram och tillbaka och visst, den börjar sakta men säkert röra sig lite. Då tar man och värmer på första delen där axeln går in med en liten butyldriven slags gaständare men bort med all plast först. Sen är det bara att fortsätta rucka och värma och olja mellan varven. Efter att ha upprepat proceduren ett antal gånger går den tillräckligt lätt för att motorn ska orka driva så då är det bara att sätta tillbaka den och testa. La även en o-ring och lite vulktejp där axeln går in för att förhindra att mer vatten tränger in. Nu funkar den felfritt till kostnaden 0 kr.

Detta är inte första gången jag får liv i en stum torkarmotor och processen är ungefär densamma oavsett bil.

Hittade lite fukt i bakljusen. Kan det ge VCS/TRC-felet? Drev ut så mycket jag kunde med tryckluft och lämnar det sen öppen så det ska få dunsta, ev drar jag in en slang från en skotork.

Upptäckte sen att det är hög tid för service! Det satt BKR5EY-11 stift i den och gapet var nästan 1.6mm! Trodo rekommenderar inte detta stift till denna utan DENSO K16TT eller DENSO K16R-U11. Vet inte vad som skiljer dem eller hur viktigt detta är.
Lyfte på luftfiltret och det såg bedrövligt ut. Fint på ovansidan - undersidan: urk.
Kupéfiltret verkar aldrig vara bytt.
Oljan däremot ser fin ut.

Ja, dags att beställa lite delar alltså och har jag tur kanske mina VCS/TRC-fel försvinner efter en service?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Micke2 »

Det är inte så att VRC/TRC slocknar om du raderar felkoden om katalysatorn?

Toyota har en egenhet att tända dom så fort det finns fel i något relaterat till motorn utan att något är fel i dom systemen. "Är något fel med motorn kan inte systemen jobba som tänkt" fick jag som svar av Totota en gång.

Dock borde inte just P0420 påverka motorn alls.
Brukar den inte iaf.
Med annan felkod hade det varit uppenbart.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

Micke2 skrev: sön 31 dec 2023, 10:03:50 Det är inte så att VRC/TRC slocknar om du raderar felkoden om katalysatorn?

Toyota har en egenhet att tända dom så fort det finns fel i något relaterat till motorn utan att något är fel i dom systemen. "Är något fel med motorn kan inte systemen jobba som tänkt" fick jag som svar av Totota en gång.

Dock borde inte just P0420 påverka motorn alls.
Brukar den inte iaf.
Med annan felkod hade det varit uppenbart.
Nja, saken är ju den att det inte finns någon felkod. Varför jag uppmärksammats på P0420 beror på att den har MRF-testats tidigare i höst och då hittades denna. Men dom raderar väl inga koder? För den finns inte kvar.
Nu har jag iaf beställt en VCI-läsare så jag kan kolla lite djupare på detta men jag tänker inte laga nåt som inte är trasigt. Kanske nya stift och filter gör susen? Fick förresten svar på vilka stift jag ska ha: K16R-U11. Ingen nackdel att dom kostar ynka 27,-/st. :clap:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

Jaha ja. Igår fick jag nya delar; tändstift och filter. Samtidigt kom även VCI-läsaren men den fick vara så länge.
Dom gamla stiften såg verkligen bedrövliga ut; såväl mittelektroden som bygeln hade tydlig avsaknad av materiel så jag tänkte att nu kommer den att gå ännu bättre än tidigare.

Icke. Den började genast rycka och ha sig på låga varv och vid gaspådrag - så var det inte tidigare - men i högre hastigheter gick den bra. Så efter nån mil tändes motorlampan och VSC/TRC igen. I den ordningen. Är nu permanent tänd.

Ikväll blir det till att läsa felkoder. Noterbart är också att i veckan när det varit -20 till -30 har den gått normalt, nu är det +5 ute. Den förvaras i varmgarage.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar