Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Nizzehult »

Nu behöver jag lite experthjälp....eller konkreta råd.
Har en Corolla -04 1.6 med 3ZZ-FE motorn som gått ca 17k mil med en enda ägare sen ny (ung kvinna) men servicen de sista 10-12 åren har nog varit sådär...

Felet är att MIL och VSC/TRC plötsligt tänds samtidigt under körning och då ger den felkod P0420, alltså katalysatorn. Har just köpt en VCI-läsare och detta är dom enda lagrade koderna.
När jag köpte den var alla lampor tända. Då ställde jag den i ett varmgarage en vecka och nästa gång den startades var alla lampor släckta! Utan att jag gjort nåt. Då körde jag med den en halv tank utan att några lampor tändes och den gick ypperligt fint under den perioden, utan ryck och andra dumheter. Hade under tiden beställt delar för att serva den.
Sen gjorde jag denna service i förrgår, bytte stiften (som såg för taskiga ut) DENSO K16R-U11 och alla filter. Men redan vid första uppstarten gick den orent, ungefär som att den inte tände som den skulle och vid gaspådrag ville den rycka lite. Över 2500 rpm gick den däremot ryckfritt. Men...efter någon mil tändes alla lampor igen och det är samma felkod denna gång.

Kollade MAF:en och den såg bra ut och så länge man inte hintas om några felkoder är man ju rätt rökt. Någon av lambdasonderna eller andra sensorer borde också ge felkoder om dessa är felaktiga. Sen ger väl en risig kat ingen ryckande gång direkt?

Var ska jag börja? Kan en varmkörning av kat'en hjälpa; alltså att den behöver brännas ur pga långvarig fiskörning? Den har mest gått långa sträckor har jag fått veta. Hela avgassystemet efter kat'en verkar relativt nybytt. Har just släckt MIL med hjälp av läsaren och då släcktes även VSC/TRC, få se hur den uppför sig i morgon.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Nizzehult »

Körde på 3:an till jobbet i morse, en sträcka på ca 15km som till 75% är på 90-väg. Låg alltså på runt 4500 rpm rätt länge. +5 ute. Bort ha fått katen att bli rätt het.
Inga lampor tändes men jag kände tendens till ryckningar när jag passerade en rondell och skulle vidare.
Har läst någonstans att man måste under ett visst tröskelvärde innan lampan tänds (catalyst system efficiency below threshold) och siffran 95% har jag sett någonstans. Kan det vara att den nu pendlar mellan 93-96%, typ?

Har sett tre metoder för att fixa detta:
- Hälla i nån magisk tillsats i bensinen som sägs rengöra katalysatorn (skeptisk till detta).
- Plocka bort och rengöra kat'en genom att låta den ligga i ett bad. Visst, kan funka men mycket jobb.
- Bygga eller köpa en adapter som gör att man flyttar ut bakre lambdasensorn några cm. Tveksam till detta.

Köpa en ny kat (original) känns ovärt.
Plocka bort och rengöra O2-sensorerna. Nja.
Den övre O2-sensorn är ju rätt enkel att plocka bort, kan man hälla i någon typ av rengöring den vägen tro?

Har möjlighet att läsa av olika värden i realtid med VCI-läsaren men då den är kopplad till en dator blir det rätt bökigt att göra det under körning och jag är heller inte så säker på vilka värden det är jag ska fokusera på?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Nizzehult »

Dåligt med respons här. Jag antar att det är flera som drabbats av P0420 och som inte var så sugen på att plocka bort eller byta kat så hur löste ni det?
Har försökt kolla på lite filmer och i olika forum och felet är inte direkt ovanligt.
Man rekommenderar inte att försöka rengöra O2-sensorerna, dom är visst otroligt känsliga. Undantag: om några hål på dem skulle vara igentäppta, då kan man peta upp dem. Det är sen sällan dessa som bråkar utan det är tydligen kat'en i sig.

Sen finns det olika typer av Catalysator Cleaner som man direkt häller direkt i bensinen. Kan sånt verkligen funka? Någon som testat? Vilken typ då?

Mest radikala rådet hittade jag i USA: han hällde i en gallon (3.7l) vanlig thinner när tanken var halvfull och sen körde han minst 10 mil!
Efter den kuren blev kat'en rengjord påstår han.

Jag hade ett liknande problem när jag hade en dieselbil med partikelfilter, det slog tätt och behövde helst bytas men jag plockade till slut bort och rengjorde det, ett riktigt slabbgöra som jag inte vill göra om och efter det funkade det iaf tills jag sålde bilen. Provade olika tillsatser först som skulle lösa upp skiten men dom funkade inte.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Micke2 »

Den Rav4 2002 vi hade förr fick en mjulvaruppdatering för felaktigt satta P0420 & P0430.
Detta ca 2011/2012. Den finns och erbjuds inte längre av Toyota.

Såvida det inte finns minsta avgasläckage är det katbyte som gäller. Ev lamdasonderna.

Eller strunta i det och släcka lampan inför besiktning.
Utsläppen är det högst sannolikt inga fel på. Eller, inte så illa att bilprovningen gnäller. Bilens parametrar är stenhårt satta.

Ska man sota bensin-Kat behövs belastning. Extra bränsle så kattemperaturen blir högre än normalt.
Typ dra husvagn.
Men sot är sällan felet, utan det är skadad platinabeläggning i cellerna.

Ska man rensa partikelfilter dätemot är det motorvarv/avgasflöde man vill åt. Extra bränsle tillsätts vid regenerering. Där handlar det om sot.

Många ser Scotty Kilmer på Youtube och tror man funnit lösningen. Nja, underhållning i bästa fall.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Nizzehult »

OK, men det borde gå att få in en sån uppdatering i efterhand för den som har rätt prylar...

Hela avgasystemet efter katen byttes för nåt år sen så det är inga läckage.

Om det bara vore för lampan skulle jag kanske inte bry mig men den går också ganska lurvigt på tomgång och vid gaspådrag, rycker och har sig. Så mycket att det stör, faktiskt.

Platina kan inte förena sig med nåt, det är därför man använder just platina i katalysatorer. Däremot kan dom bli smutsiga, både av sot och annat. Den reningsmetod jag sett om man plockat ut den är vanligt såpvatten! Här finns en del:
https://pro-tec-shop.eu/aerosoler/

En polare hade en diesel med tätt partikelfilter. Han köpte en flaska med en slags foam som man sprutade in genom en slang när man lossat övre lambdan och efter denna kur gick den utmärkt. Det är nåt sånt jag skulle vilja hitta!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Micke2 »

Jag har sett helt sönderbrända celler, och dom kan man inte fixa med att tvätta rent.
Det brukar vara sönderbränt = går ej att fixa.
Bara sot försvinner själv bara bilen går rätt och körs så kat tänds under nog lång tid. Så mycket sot blir inte utan annat fel heller.

Går den inte rätt kan hela felet vara där.
Kat kan inte rena hur mycket som helst och extra bränsle höjer temperaturen till nivåer den inte är designad för = risk för kat som följdfel. Om det inte redan skett.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Nizzehult »

Hm. Intressant. Nu dök det även upp en P0304, Misfire cyl 4.
Kan det vara en tändspole som bråkar? Kostar bara 300,- på Trodo, ska man beställa en på chans?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Nizzehult »

Tändspolen är nu bytt. Resultatet? Tja, det blev bättre men inte bra. Tomgången blev jämnare och rycken färre när man gasar på men helt borta är det inte. Har också slagit i en burk cat-clean så man får väl köra en tank och se om det blir bättre. Kan ju också vara en spole till som strular.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Nizzehult »

En ledtråd kan vara att den nu går helt perfekt när den är kall, inga ryck och jämn tomgång. Det är när den blivit varm som rycken kommer men >2000 rpm märks inget.
Tyder det på någon av O2-sensorerna? Finns inga felkoder men jag ser ju vid liveuppkoppling hur volten fladdrar på dessa.

......fast den blev just ett NAP (Någon Annans Problem). Sålde bilen. Till en bilmekaniker så han var införstådd i problemet.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Inlägg av Micke2 »

Skolexempel när den rycker främst varm, och vid lätt till måttligt gaspådrag är tändningsmissar.
Ofta överslag tändstift/topp i sprucken hals på spole eller tändkabel. Oftast nära osynliga sprickor, ibland synliga som vita små streck, men inte alltid.

Dåliga stift, kablar eller tändspolar. Dom två senare kan man testa att tejplinda och se om det blir förbättring.
Ja, = man har funnit felet. Nej = ta bort tejp och felsök vidare.

Äldre bilar med fördelarlock, rotor,tändmodul osv, är de misstänkta också tillsammans med kabel stift och spole.

Bränsle/luftrelaterade fel inkl dess sensorer ger mer tvekande/orolig gång än direkta misständningar/ryck.
Skriv svar