Hög bränsleförbrukning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
matsv51
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 feb 2024, 10:44:44
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 2008
PostOrt: Söderhamn

Hög bränsleförbrukning

Inlägg av matsv51 »

Hej
Jag har en Toyota Corolla sedan 2008. Den har bara gått ca 9000 mil. När jag köpte den låg förbrukningen på 0.65 vid blandad körning. Nu drar den 0.9 Vad kan det bero på. Luftmassemätare, lambdasonder el. nåt annat?
MVH Mats
matsv51
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 feb 2024, 10:44:44
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 2008
PostOrt: Söderhamn

Hög bränsleförbrukning Toyota Corolla 2008

Inlägg av matsv51 »

Hej
Jag har försökt lägga in samma inlägg tidigare, men får till svar att det inte visas utan godkännande av admin. Har skickat frågan till admin, men inte fått något svar. Så jag provar igen. Har en toyota Corolla 2008 som de senaste månaderna har gått upp i bränsleförbrukning. Tidigare 0,65 nu 0,9. Någon som har nån ide om vad det kan bero på. MVH Mats
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hög bränsleförbrukning

Inlägg av Neblade »

Hej och välkommen Mats!

Vi har regel att nya medlemmar måste få sina första inlägg godkända manuellt för att slippa en hel del spam-botar som blivit effektivare på senare tid. Jag har varit bortrest på lite sportlov ett par dagar så därför inte hunnit med forumet.

Till din fråga,
första steget skulle jag säga är att kontrollera bromsarna, blir något hjul varmt när du kört en bit? Luktar det illa (som ett gammalt SJ-tåg)?

Är motorn lika pigg som vanligt i accelerationen? Inga motorfelslampor som lyser?
Kan vara värt att kontrollera felkoder, går att göra på verkstad eller hos bilprovningen för en peng om man inte känner någon med läsare.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
matsv51
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 feb 2024, 10:44:44
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 2008
PostOrt: Söderhamn

Re: Hög bränsleförbrukning

Inlägg av matsv51 »

Hej
Tack för svar. Det är inga bromsar som ligger på. Jag har bytt luftmassemätare då sonen hade en ny liggande. Var en enkel operation som tog 5 min. Kört ca 30 mil sedan dess, men förbrukningen ligger ändå på 0,9. Motorn blev dock piggare efter bytet. En bilkunnig kompis tror att det är någon lambdasond som håller på att ge upp. Jag får väl försöka ta mig till någon som kan köra felsökning. Visste inte att man kan göra det hos bilprovningen. Kanske ett billigare alternativ än verkstad. MVH Mats
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hög bränsleförbrukning

Inlägg av Neblade »

Jag har aldrig provat att läsa ut felkoder hos bilprovningen ska tilläggas, och det kanske är olika vad man ser med de olika diagnosverktygen, någon annan kanske har bättre koll än jag?
Bilprovningen tar 200 kr för e-diagnos, antar att de andra besiktningsfirmorna har liknande upplägg.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hög bränsleförbrukning

Inlägg av Glenn »

matsv51 skrev: fre 23 feb 2024, 15:14:59 Hej
Tack för svar. Det är inga bromsar som ligger på. Jag har bytt luftmassemätare då sonen hade en ny liggande. Var en enkel operation som tog 5 min. Kört ca 30 mil sedan dess, men förbrukningen ligger ändå på 0,9. Motorn blev dock piggare efter bytet. En bilkunnig kompis tror att det är någon lambdasond som håller på att ge upp. Jag får väl försöka ta mig till någon som kan köra felsökning. Visste inte att man kan göra det hos bilprovningen. Kanske ett billigare alternativ än verkstad. MVH Mats
En annan person här hade hög bränsleförbrukning och dåliga avgasvärden på en S-motor, men bilen gick bra, det visade sej vara lambdasonden då.

Köp bara original eller iaf originaltillverkare (typ denso)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
matsv51
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 feb 2024, 10:44:44
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 2008
PostOrt: Söderhamn

Re: Hög bränsleförbrukning

Inlägg av matsv51 »

Hej
Nu har jag bytt lambdasond och även gjort en långkörning på 140 mil totalt. Då kom förbrukningen ner i 0,59. Det verkar alltså som att lambdasonden var boven i dramat. Jag bytte ju även luftmassemätare och bilen går nu som en dröm i motorn. Hoppas att någon får nytta av infon. MVH Mats
matsv51
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 16 feb 2024, 10:44:44
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 2008
PostOrt: Söderhamn

Re: Hög bränsleförbrukning

Inlägg av matsv51 »

Kanske ska tillägga att jag köpte delarna hos ett företag som heter Trodo.se. Jag tycker att de är helt suveräna att ha att göra med. De erbjuder en tjänst som går ut på att de kollar så att de beställda delarna matchar originaldelar. Har beställt delar av dem flera gånger och det har aldrig krånglat. MVH Mats
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hög bränsleförbrukning

Inlägg av Glenn »

Vad bra att det löste sej, och kul för mej att min gissning (nåha) var rätt :)

Trodo är min förstahandsleverantör av bildelar numera, liknande priser som autodoc men mycket bättre att ha att göra med.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Tzouras
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 nov 2018, 09:42:50
Bilmodell: Corolla 1.6 (E110) 4A-FE
Årsmodell: 1999
PostOrt: Pajala

Re: Hög bränsleförbrukning

Inlägg av Tzouras »

matsv51 skrev: ons 20 mar 2024, 16:16:27 Kanske ska tillägga att jag köpte delarna hos ett företag som heter Trodo.se. Jag tycker att de är helt suveräna att ha att göra med. De erbjuder en tjänst som går ut på att de kollar så att de beställda delarna matchar originaldelar. Har beställt delar av dem flera gånger och det har aldrig krånglat. MVH Mats
Hej vad var märket på lambda sonden?
Skriv svar