Sida 1 av 3

Turbokonvertera st182

Postat: sön 08 mar 2009, 22:18:02
av k-len
hallå.

går i planer på att konventera min celica gti st182.

Men det jag har läst mig till är att det blir problem iochmed luftmassemätaren.

Men OM jag ändå skulle försöka mig på att ladda så lite som 0,3-0,4 bar.

Vad är det jag måste tänka på om man borser från själv turbo montaget (det är ju den lätta biten så att säga).

Hur blir det med soppan? Jag har en malpassi bränsletrycksregulator som reglerar trycket efter hur mkt man laddar. Men hur funkgerar resten med luft, spridare osv? större spridare vore ju iofs ingen fara att byta.

men ja, någon som har lite kunskap om vad man måste tänka på när det gäller turbo trimma gtin?

och inga svar som "byt till GT4an". För jag vill inte ha GT4an. Tacksam för svar.

Re: Turbokonvertera st182

Postat: sön 08 mar 2009, 23:43:08
av Tobbera
Du måste göra något åt soppan. Jag tänker köra ett eftermarknaadsstyrsystem på min MR2. Se under projekt.

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 07:42:31
av k-len
jo, att jag måste göra något har jag listat ut, men vilka altenativ finns det?

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 08:48:11
av Tobbera
Det "bästa" (och dyraste) är som jag nämnde ovan ett eftermarknadssprut.
Ett alt är ju en progressiv BTR typ 1:8 vid ladd eller likn men det känns mest tattigt.

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 09:01:30
av k-len
tattigt m[a det vara, men frågan ar om det skulle funka? Då jag bara som sagt tankte ladda 0,3-0,4a?

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 10:42:43
av behr
Sätt luftmassemätaren innan turbon. Bara att ladda på! Motorn kommer att få någorlunda rätt mängd bensin. Tändningen blir lite vass så du får kanske backa fördelaren lite.

Jag körde min gti ett tag med helt orignal bränsle och tändsystem. Laddade 0.3-0.4 då och den gick riktigt fint.

Det bästa du kan göra är att skaffa en bredbandslambda så du kan hålla koll att motorn inte går för snålt. Det kan lösas på många sätt, bränsletrycksregulator är ett billigt och enkelt. Eftermarknadssprut är bättre såklart, men inget måste.

Bifogar en bild på mitt första fusktrimm (alla är 18 nångång...):
Bild
(obs! använd inte kopparrör till oljematningen ;))

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 10:48:24
av Larco
Det sitter väl MAPsensor på st182...?
Har hört att det ska klara de där laddtrycken med originalgrejerna även på st182.

Som sagt bredbandslambda och gärna koppla ett stetoskop eller mick på motorblocket och lyssna efter spikningar så lär du vara hemma ;)

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 12:32:34
av k-len
ok, så luftfilter->luftmassemätare->turbo->ic?


hur gjorde du med oljan där på bilden igentligen? Vars "tog" du det ifrån? ingen pump lr liknanade?
behr skrev:Sätt luftmassemätaren innan turbon. Bara att ladda på! Motorn kommer att få någorlunda rätt mängd bensin. Tändningen blir lite vass så du får kanske backa fördelaren lite.

Jag körde min gti ett tag med helt orignal bränsle och tändsystem. Laddade 0.3-0.4 då och den gick riktigt fint.

Det bästa du kan göra är att skaffa en bredbandslambda så du kan hålla koll att motorn inte går för snålt. Det kan lösas på många sätt, bränsletrycksregulator är ett billigt och enkelt. Eftermarknadssprut är bättre såklart, men inget måste.

Bifogar en bild på mitt första fusktrimm (alla är 18 nångång...):
Bild
(obs! använd inte kopparrör till oljematningen ;))

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 12:41:06
av k-len
föressten, har verkligen st182an mappsensor? det var väll st 162an som hade det?

Och hur kopplar man in en bredbandslambda, och är det någon som har lust att ge en snabbgenomgång på vad den igentligen för för nytta?

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 12:53:43
av behr
>luftfilter->luftmassemätare->turbo->ic?
Japp, just så.

Om nu bilen har LMM? Har den mappsensor vet jag inte riktigt vad den gör när det kommer laddtryck...

ST162 har bara LMM. Vet inte vad st182 har...

Oljan tog jag från ett T-kors vid oljetrycksgivaren på toppen. Använd en riktig pressad slang. Slangklämmor+tryck+värme är ett recept till haveri...
Till oljereturen hade jag svetsat en nippel i oljetråget. Vattenkylningen var avgrenad från kupevärmen.

Bredbandslambdan monteras i downpipen tillsammans med den orginalmonterade smalbandslambdan. Sen har den en kontrollenhet och display som visar bränsle-luftförhållandet i realtid. Värdet bör inte vara över 13 vid en sån här konvertering (högre laddtryck bör ha lägre värde). Det är ett nästan oundbärligt verktyg vid inställning av bränslemängden. Googla lite så får du mer info.

Har för mig att det var någon som turbokonverterat en st182 på gamla forumet?