Sida 1 av 2

dawes på min mr2 gen3

Postat: fre 11 sep 2009, 14:42:55
av lurvas
hur ska jag koppla den så det funkar min wg har ju 2 st slangar till den.
en går ju från turbon in i wg:n sen den andra från wg till en magnet ventil elektronisk styrd?
någon som kan hjälpa mig ?

Re: dawes på min mr2 gen3

Postat: fre 11 sep 2009, 15:08:49
av Cyrix
lurvas skrev:hur ska jag koppla den så det funkar min wg har ju 2 st slangar till den.
en går ju från turbon in i wg:n sen den andra från wg till en magnet ventil elektronisk styrd?
någon som kan hjälpa mig ?
Plugga den slangen som går "bakåt på motorn" dvs till original magnet ventil och stryr trycket enbart med den nya ventilen.

Re: dawes på min mr2 gen3

Postat: fre 11 sep 2009, 18:16:41
av lurvas
ok dennis fick sken ladd när han gjorde så. så vågar man?
eller ska man kopla loss den helt och sätta ett T-kors från WG till dawsen och sedan med en slang till turbon

Re: dawes på min mr2 gen3

Postat: fre 11 sep 2009, 21:50:45
av Pipedreams
Då får du inte rätt funktion på den. För om det är en ventil med kula och fjäder som man brukar kalla dawes device så funkar den bara om du sätter den mitt på slangen. Hela poängen med den är att kulan inte släpper förbi något tryck till wastegaten förrän du är uppe i önskat laddtryck. På det viset får man inget boostcreep, dvs att wastegaten början tjuvöppna innan önskat laddtryck vilket ger segare spool-up. Om han fick skenladd så hade han antingen vänt den åt fel håll eller så var den för hårt justerad.

Re: dawes på min mr2 gen3

Postat: lör 12 sep 2009, 14:06:13
av Impreza
jag satte min dawes mellan turbo o wastegateklockan och turbon ladda allt va den kunde . trotts att dawsen var rätt löst spänd. OCH åt rätt hål.(TESTAT MED TRYCKLYFT)
Pluggade de andra utaget på wasgeten som går back till solenoiden.
Funka inget vidare.
Jag kör med pysventil istället på samma plats som magnetventilen var. Funkar nu . 1bar på pricken. fram tills nästan de röda.
Anledningen till att ja bytte var att min solenoid/magnetventil var död .
Men fattar inte varför du ska höja laddet din laddar redan 1bar. kan ju ladda 1,1bar.. ingen större skillnad.
/ Dennis

Re: dawes på min mr2 gen3

Postat: lör 12 sep 2009, 14:30:19
av lurvas
varför kör du 90 på 70 väg?? jo för att man kan :D

Re: dawes på min mr2 gen3

Postat: lör 12 sep 2009, 18:29:08
av Suprafan
Löjliga laddtryck, riktiga bilar har 0,4-0,5 i ladd.

Varför köpa Toyota? För att man inte har nåt annat att spendera pengar på.

Re: dawes på min mr2 gen3

Postat: lör 12 sep 2009, 21:50:34
av Impreza
lurvas skrev:varför kör du 90 på 70 väg?? jo för att man kan :D
Bor du i göteborgstad lär du snart få använda cykeln som snabbaste fordonet då kan du inte ligga i varken 70 eller 90 ;) så "kan" vet ja inte om man kan säga lägre . -skämt o sido
1,0 eller 1,1 de blir ingen märkbar skillnad . bara merjobb !
Men självklart får du höjja laddet till 1,1 . Jag lyckades inte me dawsen på min ialla fall .
Möjligt att de går om du byter wastegateklockan eller nyper den andra ledningen eller nått.. absolut ingen aning .
Ja testade o plugga min vid solenoiden.(satte en bult och slangklämma i den slangen som går in i original solenoiden)

Re: dawes på min mr2 gen3

Postat: lör 12 sep 2009, 21:57:55
av Impreza
Suprafan skrev:Löjliga laddtryck, riktiga bilar har 0,4-0,5 i ladd.

Varför köpa Toyota? För att man inte har nåt annat att spendera pengar på.
vid det låga laddtrycker kan ja inte påstå att bilen är en turbobil från början snarare turbokonverterad !
Skit kan inte bli guld ! köper man skrot måste man lägga ner mer pengar för o få den funka primma än en bil som redan fungerar ;)
Skulle köpt mk4 istället för mk3 så skulle du sluppit alla dina problem samtidigt haft endel pulver och varit nöjd!
Som farbror barbro säger "finns inga genvägar till de rätta ljudet" ;)
Köper man en mk3 får man stå o renovera skiten innan man kan trimma den istället för att enbart trimma som mk4 .
Mk4 e dyrare i inköp men billigare o få ut effekt för att de e redan ett mycket stabilare utgångsprojekt.
Tycker man då att mk3 är ändå mycket fräckare än mk4 så får man stå sitt kasst o öppna plånboken istället för o klaga.

PUNKT!

Re: dawes på min mr2 gen3

Postat: lör 12 sep 2009, 22:03:20
av Larco
Impreza skrev:jag satte min dawes mellan turbo o wastegateklockan och turbon ladda allt va den kunde . trotts att dawsen var rätt löst spänd. OCH åt rätt hål.(TESTAT MED TRYCKLYFT)
Pluggade de andra utaget på wasgeten som går back till solenoiden.
Funka inget vidare.
Jag kör med pysventil istället på samma plats som magnetventilen var. Funkar nu . 1bar på pricken. fram tills nästan de röda.
Anledningen till att ja bytte var att min solenoid/magnetventil var död .
Men fattar inte varför du ska höja laddet din laddar redan 1bar. kan ju ladda 1,1bar.. ingen större skillnad.
/ Dennis
Om du inte fick den att funka var den antingen feljusterad, felaktigt installerad eller trasig på något sätt. Jag har kört med dawes på min gamla st165, funkade klockrent. Mycket snabbare spool och helt stabilt laddtryck. Mycket bättre än pysventil enligt mina erfarenheter. Krävs dock ett litet pyshål på wastegatesidan för att wastegaten ska kunna stänga snabbt när den väl har öppnat.
Varför ska man ladda 1,1 bar om det inte är någon större skillnad 1,0bar :roll: impa vid korvmojjen?....