Bakvagn infästning vänster bak rostskadad - Yaris 2005

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Bakvagn infästning vänster bak rostskadad - Yaris 2005

Inlägg av Nizzehult »

En bekant till mig fick nerslag på detta idag vid besiktningen. Lite orolig då dottern har en likadan och den hade en del rost på övriga ställen så risken finns ju att man åker på samma sak där, synd i så fall då bilen går kanon.

Detta är tydligen ett vanligt fel på Yaris och frågan är hur omfattade det är att fixa och om det finns delar att få fram? Ser att det finns en komplett bakaxel att köpa på t ex Skruvat men den vill man ha 6 papp för och är säkert ett helt företag att byta. Är det infästningen av bakaxelbalken i själva karossen som avses eller hur ska man tolka det? Finns också bussningar av olika slag hos Skruvat, är det bara dessa man behöver byta? https://www.skruvat.se/toyota/Bakvagn-C169.aspx

Kan man på något sätt stoppa upp angreppet genom att måla det med hammarlack, typ? Försökte hitta bilder på hur det ser ut men hittade inget bra.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bakvagn infästning vänster bak rostskadad - Yaris 2005

Inlägg av Neblade »

Lite svårt att ge bra råd utan att veta riktigt hur det ser ut, jag har inte riktigt koll på Yaris. Men generellt är det väl säkrare att borsta rent så gott det går från lös lera, smuts och löst sittande rost. Och sen behandla med något lättflytande till exempel linolja. Det bromsar upp rosten och det är ingen risk att du bara får ett skal där salt och vatten kryper in och börjar gotta sig. Vilket underredsmassa och färg annars lätt kan göra om man inte får det riktigt rent och fritt från rost.

Hammarlack hör väl inte hemma på bilar då det åtminstone förr innehåller silikoner (svårt att måla över), och hållbarheten är väl sådär halvbra.

Besiktningsmannen när jag besiktade min Avensis senast rekommenderade linolja på sprayburk från Biltema som bästa alternativet när det väl börjat komma rost.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000021462

Jag hade slipat bort allt jag kom åt, kört rostomvandlare/rostätare, zinkgrundfärg och underredsmassa på Avensisen. På Corollan tänkte jag däremot prova att bara borsta rent med roterande stålborste och bara köra linolja så får vi se vad som håller bäst. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bakvagn infästning vänster bak rostskadad - Yaris 2005

Inlägg av Nizzehult »

Ja det var just det, jag vet inte heller hur det ser ut men då många Yarisägare hänger här har någon säkert fått samma dom någon gång och sen åtgärdat det. Själv eller lejt bort. Man brukar hitta bilder på sånt här man jag har gått bet på detta.

Rostomvandlare och zinkspray brukar jag också använda och sen toppa med hammarlack. Brukar sitt fint men man måste vara noga med att det först är torrt. Där under är det sen knappast nåt som ska målas över. Linolja har jag hört mycket gott om, kan vara läge att testa.

Men det jag främst undrar är var själva angreppet som man slår ner på brukar vara belagt: är det i själva karossens grundbalkar eller är det i själva bakaxeln?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bakvagn infästning vänster bak rostskadad - Yaris 2005

Inlägg av Glenn »

Det finns en anlening att jag alltid går med under besiktningen, och det är att när dom slår ner på npågot får dom peka EXAKT på vad problemet är och föeklara vad som måste åtgärdas. ..Nu kanske det var svårt i detta fallet men rent generellt så.

Jag skulle dock tolka "infästning vänster bak" som att det är i själva karossen som problemet sitter.

Angående rostskydd säger jag också linolja, men helst rå kallpressad, antingen applicerad med pensel eller så köper man en kemikaliespruta (kostar nästan ingenting om man ändå har en kompressor)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Bakvagn infästning vänster bak rostskadad - Yaris 2005

Inlägg av Johnny Blade »

Jag har lagat massor av såna infästningar på Yaris,Urban Cruiser och Aygo.
Det är själva golvet/knölen vid infästningen.Dom har garanterat knackat hål där.
Det är inga direkta konstigheter att laga.Kapa bort det gamla och svetsa dit ny plåt.
Här har det rostat hål bredvid en gammal lagning.Det är en bra ide att göra ett dräneringshål i den nya plåten.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar