Funderingar runt värmeväxlare till oljan, mr2
Postat: tis 29 sep 2009, 23:01:30
Ni som kör lite trimmade mr2 turbo, hur har ni löst oljekylningen? Räcker luftflödet på sidorna eller har ni satt dem under på nått sätt?
På min supra har jag bara ett vanligt 16 raders oljekyl i fronten och det kyler "för" bra så jag måste sätta dit en termostat, men vet inte hur jag ska göra på mr2an
Fundera lite på värmeväxlare så man kyler oljan med kylarvätskan, en polare kör med en laminova C43 på sin supra och har satt den på returen till kylaren, alltså får den det varma vattnet som kommer ut ur motorn. Han har inte pressat sin så mycket men det verkar iaf fungera för honom, det hjälper ju till att värma upp oljan i början också... men frågan är om det räcker som kylning om man ska pressa på bana varv efter varv. Man skulle ju kunna sätta växlaren på slangen från kylaren så man får det kylda vattnet, men då värmer man ju också upp vattnet som ska in i motorn sen och det kanske inte är så optimalt...
Så, då började jag fundera på om man ska kyla oljan och IC:n med samma vattensystem, hade ändå tänkt sätta dit vattenkyld IC och kylare för det i fronten... För det vattnet borde ju hålla sig ganska mycket kallare än vattnet i motorn?
Självklart blir det en termostat till oljan.
Hur mycket värmer en IC upp vattnet egentligen? nån som har tempmätare på vattensystemet till ICn?
Vad tror ni? skulle det funka? är det overkill? nån som kör med värmeväxlare?
vill att oljesystemet ska klara många varv på bana med högt laddtryck.
Vart har ni monterat era oljekylare och vad har ni för temp när ni pressar på?
På min supra har jag bara ett vanligt 16 raders oljekyl i fronten och det kyler "för" bra så jag måste sätta dit en termostat, men vet inte hur jag ska göra på mr2an
Fundera lite på värmeväxlare så man kyler oljan med kylarvätskan, en polare kör med en laminova C43 på sin supra och har satt den på returen till kylaren, alltså får den det varma vattnet som kommer ut ur motorn. Han har inte pressat sin så mycket men det verkar iaf fungera för honom, det hjälper ju till att värma upp oljan i början också... men frågan är om det räcker som kylning om man ska pressa på bana varv efter varv. Man skulle ju kunna sätta växlaren på slangen från kylaren så man får det kylda vattnet, men då värmer man ju också upp vattnet som ska in i motorn sen och det kanske inte är så optimalt...
Så, då började jag fundera på om man ska kyla oljan och IC:n med samma vattensystem, hade ändå tänkt sätta dit vattenkyld IC och kylare för det i fronten... För det vattnet borde ju hålla sig ganska mycket kallare än vattnet i motorn?
Självklart blir det en termostat till oljan.
Hur mycket värmer en IC upp vattnet egentligen? nån som har tempmätare på vattensystemet till ICn?
Vad tror ni? skulle det funka? är det overkill? nån som kör med värmeväxlare?
vill att oljesystemet ska klara många varv på bana med högt laddtryck.
Vart har ni monterat era oljekylare och vad har ni för temp när ni pressar på?