Sida 1 av 2

1

Postat: tis 10 mar 2009, 22:24:21
av TommyToo
1

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: tis 10 mar 2009, 23:15:37
av fredrik mkIII
gör ett leakdown. närmaste toyota ska ha möjlighet till att göra ett sådant test.

mvh fredrik

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: ons 11 mar 2009, 06:47:30
av TommyToo
fredrik mkIII skrev:gör ett leakdown. närmaste toyota ska ha möjlighet till att göra ett sådant test.

mvh fredrik
Vad innebär det och hur mycket kostar inte det? :S

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: ons 11 mar 2009, 18:02:22
av Bellman
Jag skulle prova att hälla i en tesked olja i cylindern och göra om provet.
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: tor 12 mar 2009, 18:07:26
av Fabian
det där med komptest säger inte så mycket. ett leak-down test som fredrik skriver om säger så mycket mer om läckage och orsaker.
det är ett tryckluftsdrivet verktyg som pressar in luft i cylindern när den är i kompressionstakten, på verktyget sitter en manometer som anger hur mycket tryckfall det är i cylindern. upp till 20% är ok på en vanlig personbil, men är det mer än så har du problem. förrdelen med leak-downtest är att du vet var luften tar vägen, antingen susar det i luftburken, då är det en insugsventil, avgassystemet, då är det en avgasventil, bubblar det i kylvätskebehållaren så är det toppackningen eller spricka i blocket. oljan är lite svårare att härleda, kan vara kolvringar, toppackning och ventiltätningar. du kan höra det genom att lossa oljelocket eller stickan, har du tur så kan du höra mer vid tex stickan, då kan du allra troligast dömma ut kolvringarna.

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: fre 13 mar 2009, 16:40:54
av TommyToo
1

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: fre 13 mar 2009, 16:41:26
av TommyToo
Fabian skrev:det där med komptest säger inte så mycket. ett leak-down test som fredrik skriver om säger så mycket mer om läckage och orsaker.
det är ett tryckluftsdrivet verktyg som pressar in luft i cylindern när den är i kompressionstakten, på verktyget sitter en manometer som anger hur mycket tryckfall det är i cylindern. upp till 20% är ok på en vanlig personbil, men är det mer än så har du problem. förrdelen med leak-downtest är att du vet var luften tar vägen, antingen susar det i luftburken, då är det en insugsventil, avgassystemet, då är det en avgasventil, bubblar det i kylvätskebehållaren så är det toppackningen eller spricka i blocket. oljan är lite svårare att härleda, kan vara kolvringar, toppackning och ventiltätningar. du kan höra det genom att lossa oljelocket eller stickan, har du tur så kan du höra mer vid tex stickan, då kan du allra troligast dömma ut kolvringarna.
Kan man göra sånt själv eller är det nåt som man lämnar till Toyota?

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: fre 13 mar 2009, 17:39:38
av Bellman
TommyToo skrev:
Bellman skrev:Jag skulle prova att hälla i en tesked olja i cylindern och göra om provet.
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?
Hm ja motorn var kall och inte gått på väldigt länge. Men som jag förstod så räcker det väl med att värdena är jämna? Eller kan alla kolvringar vara dåliga? :O
Nej det räcker inte att alla är jämna har du får dåligt komp så startar ju inte motorn lägre effekt drar olja mm.
Så alla kan ju vara slitna om dom är lika gammla och fått samma behandling.
Är ringarna dåliga så brukar det synnas med avgaserna speciellt efter rejät gaspdrag och motorbroms.
Va kör du med för olja?

Ja ett leakdown test kan man ju göra själv om man bara har utrustning för det annars är det verkstad som gäller.

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: sön 15 mar 2009, 00:03:48
av TommyToo
Bellman skrev:
TommyToo skrev:
Bellman skrev:Jag skulle prova att hälla i en tesked olja i cylindern och göra om provet.
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?
Hm ja motorn var kall och inte gått på väldigt länge. Men som jag förstod så räcker det väl med att värdena är jämna? Eller kan alla kolvringar vara dåliga? :O
Nej det räcker inte att alla är jämna har du får dåligt komp så startar ju inte motorn lägre effekt drar olja mm.
Så alla kan ju vara slitna om dom är lika gammla och fått samma behandling.
Är ringarna dåliga så brukar det synnas med avgaserna speciellt efter rejät gaspdrag och motorbroms.
Va kör du med för olja?

Ja ett leakdown test kan man ju göra själv om man bara har utrustning för det annars är det verkstad som gäller.

Okej jag förstår. Men finns det nåt "så-här-ska-det-vara värde" för supra mk3? Eller är det olika?

Jo det brukar ju det, hmm. Jag kör med en svindyr hel-syntetisk olja >_<

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Postat: sön 15 mar 2009, 00:28:50
av TGAW11
Enligt Haynes databook: Kompressionsförhållande 1:8.4 och tryck >= 8.8 bar för Supra Turbo 1989-1993 (motor 7M-GTE)