Instrumentpanelbelysning

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Instrumentpanelbelysning

Inlägg av Slaughter83 »

Finns det någon som vet vad det är för typ av knoppar till hastighetsmätaren, varvräknaren, tempmätaren och bensinmätaren i Toyota Corolla 1,8 T-Sport 2002? Eller är det någon som vet om det är vita knoppar med gummiöverdrag på? Jag har röd belysning på alla mätare nu och tänkte byta ut det mot blått istället. Så tänkte om det är gummiöverdrag eller om det är röda knoppar bara. Tänkte man skulle slippa plocka isär bara för att få reda på det och sen plocka ihop allt för att sedan behöva plocka isär igen om man skall byta. Kan ju även passa på att fråga om någon vet om det är svårt att få bort panelen?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Instrumentpanelbelysning

Inlägg av PierreW »

Slaughter83 skrev:Finns det någon som vet vad det är för typ av knoppar till hastighetsmätaren, varvräknaren, tempmätaren och bensinmätaren i Toyota Corolla 1,8 T-Sport 2002? Eller är det någon som vet om det är vita knoppar med gummiöverdrag på? Jag har röd belysning på alla mätare nu och tänkte byta ut det mot blått istället. Så tänkte om det är gummiöverdrag eller om det är röda knoppar bara. Tänkte man skulle slippa plocka isär bara för att få reda på det och sen plocka ihop allt för att sedan behöva plocka isär igen om man skall byta. Kan ju även passa på att fråga om någon vet om det är svårt att få bort panelen?

Instrumentet i T-sport har något som Toyota kallar för optitron, är nån slags L.E.D lampor, har aldrig hört talas om nån som bytt färg på dem, Lexus har haft de i många år innan de kom på Toyotas modeller. Jag vet iallafall bara att de var svindyrt att fixa när väl belysningen paja på LS400 som var den första modellen med optitron, har för mig att ett instrumenthus går på 10-15lök och att det var enda lösningen om det slockna då belysningen är inbyggd.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Instrumentpanelbelysning

Inlägg av Milkshaken »

men Pierre. Var det innan bakprojectionsbelysning var på LS400? Bakprojectionen var ju i princip en lampa som fanns bak i instrumenthuset, och den var separat utbytbar om det behövdes, Jag diggade verkligen min LS400- 93, med just bakprojectionen, den var ju dessutom reflexfri..... Aldrig något irriterande solljus alltså...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Instrumentpanelbelysning

Inlägg av PierreW »

Milkshaken skrev:men Pierre. Var det innan bakprojectionsbelysning var på LS400? Bakprojectionen var ju i princip en lampa som fanns bak i instrumenthuset, och den var separat utbytbar om det behövdes, Jag diggade verkligen min LS400- 93, med just bakprojectionen, den var ju dessutom reflexfri..... Aldrig något irriterande solljus alltså...

Ja drar tillbaka de om slocknad belysning på Lexus, kom på igår när jag funderade lite att det är inte själva lampan som pajar utan de är nått kretskort och de är det som inte går att byta löst, tekniken inte är helt samma som de nya Toyotorna.

Sen är det inte lampan som bestämmer färgen på instrumentbelysningen utan de är vilken färg de är på tavlans "genomsläpp". Det finns optitron i vanliga corolla oxå och där är de vitt ljus. :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Re: Instrumentpanelbelysning

Inlägg av Slaughter83 »

Okej, och går det då att hitta en tavla med annan färg om så är fallet? Får kanske skruva bort den i alla fall och kolla hur det ser ut annars. Tack så länge.
Skriv svar