Sida 1 av 2

4AGE + Turbo?

Postat: fre 27 nov 2009, 12:13:48
av scape_2_paradise
Vad tycker ni om 4AGE + Turbo?

Tänker turbokonventera min corolla CS.
Går det göra en snikvarriant av följande spec?

Turbo CT26 från gt4 st 165.
Ställbar BTR.
Bygga eget grenrör.
Dubbla, eller ev grövre toppackning.
FMIC från saab 9000.

Är en otroligt simpel "Snik" varriant.

Behöver jag ett piggyback, eller räcker det att ge
honom mer soppa och ställa tändningen manuellt?

Re: 4AGE + Turbo?

Postat: fre 27 nov 2009, 13:55:46
av Cyrix
En CT26a är ju lite jobbig med tanke på att den har konstiga flänsar, men visst, har du redan turbon och orkar fila fläsnar själv, så blir det ju billigt.

Grenrör med T3(och kanske T25) fläns lär finnas rätt billigt på Ebay.

Toppackning hade jag skippat, hellre konverterat till E85 ifall spikningar blir ett problem.

Piggyback eller Megasquirt(eller annat sprut) lär ju vara nödvändigt om du ska ladda mer än jättelite.
BTR kan väl få soppan att räcka till något hg laddtryck, sedan kommer du behöva mer soppa.
En wallbro pump och en extra spridare innan spjället alternativt byta till större spridare.

Med en sån här http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA ... p?iId=1713 piggyback har en kompis turbo och E85 konverterat en Peugot 205 gti med 1,8 kg laddtryck och en extra 1600cc spridare innan spjället. Det funkar men det är lite svårmappat och är nog mer lämpligt för lite mindre effekter. Men bilen funkar ju iaf ibland, även om i stort sett allt gått sönder någon gång.

Själv hade jag nog valt ett Megasquirt, blir billigare och bättre, men är mer jobb att installera.

Re: 4AGE + Turbo?

Postat: lör 28 nov 2009, 12:35:01
av scape_2_paradise
Målet är att kunna ladda 0,6 Bar.
Då borde jag ha en effekt på närmare 180hkr :)

Flänsar fräser jag ut utan problem ;)
Funderar på om jag kan montera 440cc spridare från st 165
och köra etanol?

Re: 4AGE + Turbo?

Postat: lör 28 nov 2009, 19:45:22
av Dale
scape_2_paradise skrev:Då borde jag ha en effekt på närmare 180hkr :)
Sånna 4A-GE motorer finns redan som levererar de utan turbo. ;-)

Re: 4AGE + Turbo?

Postat: sön 29 nov 2009, 22:41:41
av scape_2_paradise
Cyrix skrev:En CT26a är ju lite jobbig med tanke på att den har konstiga flänsar, men visst, har du redan turbon och orkar fila fläsnar själv, så blir det ju billigt.

Grenrör med T3(och kanske T25) fläns lär finnas rätt billigt på Ebay.

Toppackning hade jag skippat, hellre konverterat till E85 ifall spikningar blir ett problem.

Piggyback eller Megasquirt(eller annat sprut) lär ju vara nödvändigt om du ska ladda mer än jättelite.
BTR kan väl få soppan att räcka till något hg laddtryck, sedan kommer du behöva mer soppa.
En wallbro pump och en extra spridare innan spjället alternativt byta till större spridare.

Med en sån här http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA ... p?iId=1713 piggyback har en kompis turbo och E85 konverterat en Peugot 205 gti med 1,8 kg laddtryck och en extra 1600cc spridare innan spjället. Det funkar men det är lite svårmappat och är nog mer lämpligt för lite mindre effekter. Men bilen funkar ju iaf ibland, även om i stort sett allt gått sönder någon gång.

Själv hade jag nog valt ett Megasquirt, blir billigare och bättre, men är mer jobb att installera.

Tack för ditt utförliga svar. Blir troligen att köra med 440cc spridare och CT26 från Celica GT4 ST165. Blir nog att köra etanol och Piggyback eller Megasquirt.

Men då kommer min földrfåga. Finns det någon som kan hjälpa mig att montera och mappa bilen med Piggyback eller Megasquirt. Jag betalar såklart!!!
Hör av dig, du som är duktig och vill hjälpa mig!

Re: 4AGE + Turbo?

Postat: tis 01 dec 2009, 19:30:49
av Jonex
Näähh, ingen turbo på en 4-AGE.. Rally-corollorna från Finland går som f-n och det är 4-AGE med vassa kammar, bättre bränsletillförsel och bättre avgassystem.

En sån maskin är nog mycket roligare än en lågtrycksmaskin.
För övrigt tror jag det är båda lättare och billigare att vässa den.

Re: 4AGE + Turbo?

Postat: tis 01 dec 2009, 20:05:39
av Hemiyoda
Turbo på 4A-GE = tummen upp

Re: 4AGE + Turbo?

Postat: fre 11 dec 2009, 13:09:53
av Larco
Kan man inte slänga på ett helt st165sprut då? :D
Det styrsväl ändå mestadels av luftmängdsmätaren :)

Re: 4AGE + Turbo?

Postat: fre 01 jan 2010, 12:24:45
av scape_2_paradise
Nu har allt drömmande kommit igång på allvar!
Har fixat ett stort garage jag kan vara i.

Spec enligt plan.

Köpa grenrör på ebay.
Volvo 850R snurra
Volvo gröna spridare
Saab 900 bränslepump (som sitter på k-jettronic)
Saab 9000 IC
Piggyback Megasquirt
E85
----------------------------------------------------------

Motorn ska inte öppnas.
Jag har ett effektmål på 220hkr

----------------------------------------------------------

Re: 4AGE + Turbo?

Postat: fre 01 jan 2010, 15:27:57
av MagnusS
Detta ska följas med intresse:D