4a-f på tre cylindrar vid belastning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

4a-f på tre cylindrar vid belastning

Inlägg av Codriver »

Morsan och hennes gubbe har en Corolla med en 4a-f (tror det är rätt benämning) motor. 1,6 liter och förgasare. Om jag minns rätt är det en -88:a.

Symptomen är att om man kör lungt och fint går bilen på 4 cylindrar. Men om man belastar lite hårdare så går bilen på tre cylindrar. Det gär den tills dess man släpper upp gaspedalen varvid den går på alla cylindrar igen om man kör försiktigt. Även på lite högre varv med lägre belastning är alla fyra burkarna med.

Bilen har varit inlämnad på Toyotaverkstad (känner verkstadschefen) och följande har gjorts:
- Kompressionsprov som enligt utsago "såg ut som om den rullade av bandet i Japan"
- Fördelare bytt (beg.)
- Förgasare bytt (beg.)
- Tändstift bytta
- Samtliga tändkablar bytta
- co halt etc är justerade

Jag kommer att få utförligare redogörelse på måndag om vad de gjort.

Tips mottages tacksamt.

Det som nu återstår är att jag har en kompis som har en Corolla med likadan motor i och jag får ställa dom bredvid varandra och helt enkelt flytta del för del.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 4a-f på tre cylindrar vid belastning

Inlägg av SHySwe »

Codriver skrev:...
Det som nu återstår är att jag har en kompis som har en Corolla med likadan motor i och jag får ställa dom bredvid varandra och helt enkelt flytta del för del.
Tyvärr har jag ingen aning, men det var en tuff variant på felsökning! :D
Kan bli en lång helg.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Hagan
Pay User
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:43:27
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Grevie
Land (Country): Sverige
Ort: Grevie

Re: 4a-f på tre cylindrar vid belastning

Inlägg av Hagan »

Låter som att den inte får tillräckligt med bensin när du belastar den, kanske igensatt bränslefilter.

Mvh Håkan
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: 4a-f på tre cylindrar vid belastning

Inlägg av Codriver »

Hagan skrev:Låter som att den inte får tillräckligt med bensin när du belastar den, kanske igensatt bränslefilter.

Mvh Håkan
Gott tips. Kopplar in bränsletrycksmätaren med ett t-kors och kollar.

Får dock inte tillgång till bilen förrän på måndag får vi se.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: 4a-f på tre cylindrar vid belastning

Inlägg av Codriver »

Gjorde ett tafatt försök igår med att byta fördelare igen. Samma resultat.
Bränslepump och filter bytta.

När jag lite mer sansat försöker känna efter vad det kan bero på så känns det allt mer troligt att det har med förgasare/vacuumstyrning att göra. För när man gasar även utan belastning håller den på att dö, förutom på riktigt mycket gas eller tomgång. Och de verkar ha lagt ner en och annan timme på utvecklingen av vacuum-systemet på insugssidan. Måste ju vara närmare en kilometer ledningar och slangar.

Ska flytta över hela insuget med förgasare från donatorbilen. Försökte mecka lös det i helgen men tappade 12mm hylsan någonstans där jag inte hittar den. Donatorbilen står ute så det är inte så lätt att hitta grejjer som kidnappas av tyngdlagen. Allt är löst så när som på en bult på undersidan av sinuget. Ska på Jula idag och köpa 10-pack med 12mm hylsor till 1/4"-satsen. Kanske en eller två extra förlängare också.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 4a-f på tre cylindrar vid belastning

Inlägg av SHySwe »

Minns att när jag var liten, för typ hundra år sen, så körde farsan Citroen. Alla verktyg hade ett snöre som han satte runt handleden innan dom fick vara under huven... Otroligt pinsamt då, men det hade ett syfte! :)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: 4a-f på tre cylindrar vid belastning

Inlägg av Vossen »

hade en sådan corolla lr om det var en tysk impoterad carina med 4a.fe motor en spridare var kass testa och byt
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: 4a-f på tre cylindrar vid belastning

Inlägg av Codriver »

Vossen skrev:hade en sådan corolla lr om det var en tysk impoterad carina med 4a.fe motor en spridare var kass testa och byt
Men detta är en 4a-f med förgasare. Så några spridare finns inte.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: 4a-f på tre cylindrar vid belastning

Inlägg av Codriver »

Efter byte av hela insuget med förgasare och alla 200 (lätt överdrivet...) vacuumslangar och egr-ventil bland annat så går bilen bra igen. Jag tänker inte lägga ner mer felsökning på vad som inte fungerar för det finns ju ett antal slangar/vakuum-klockor/backventiler/givare på det paketet.
Så jag tog den enkla vägen med att byta allt som ett paket. Dessutom fick bränslpumpen halka med, men det berodde inte på dålig funktion utan bara att den lät lite konstigt när man rörde på den manuellt.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar