Sida 1 av 1

utmanande elfel på Carina 95

Postat: lör 28 nov 2009, 11:37:54
av stefan0290
Följande inträffade samtidigt vid start i går:
1. Laddningslampan tändes och lyser hela tiden
2. Varning för bromsvätska tändes och lyser hela tiden [full behllare)
3. Generatorn laddar inte
4. Halvljus slutade att lysa när tändningen är på (har diskuterats i en annan tråd men det framgår tydligt av instruktionsboken att halvljuset skall tändas när nyckeln är i läge on, ljuset fungerar när det slås på på vanligt sätt.)
Bilen går att köra tills batteriet tar slut.

Dessa tre fel kan av sannolikhetsskäl inte inträffa samtidigt, det borde vara ett och samma fel som genererar hela kedjan. Innan jag ger mig på generatorn tänkte jag höra lite bland experterna på nätet.
Jag har kollat alla säkringar jag hittat.

mvh

stefan

Re: utmanande elfel på Carina 95

Postat: lör 28 nov 2009, 19:39:47
av Dale
Hur långt har bilen gått? Generatorkolen kan ju vara slitna. Vad har du för spänning när motorn är igång? Bör ligga på runt 14 volt. På min Carina så tänds inte halvljuset förrän generatorn börjar ladda.

Re: utmanande elfel på Carina 95

Postat: lör 28 nov 2009, 22:00:45
av stefan0290
Hej

Den har gått drygt 17000 mil.
Helt klart är att generatorn inte laddar. Jag läser lite drygt 12V när motorn går. Min minnesbild är absolut att halvljusautomatiken skall slå på ljuset när tändningen är på och motorn av. I övrigt förklarar det inte att varningslampan för bromsvätska tänds.
Just nu är jag inne på jordfel. Det tycks, enligt Heines, finnas +20 jordpunkter på Carinan varav flertalet kräver demontering för att bli åtkomliga.

mvh

stefan

Re: utmanande elfel på Carina 95

Postat: lör 28 nov 2009, 22:11:25
av ST185
Varnings lampan för bromsvätska brukar tändas när inte generatorn laddar, även oljenivå lampan brukar lysa.

Re: utmanande elfel på Carina 95

Postat: lör 28 nov 2009, 22:20:26
av stefan0290
OK!
Ett antal extra varningslampor kan tändas om laddningen inte fungerar. Köper det.
Min minnesbild+instruktionsboken säger dock tydligt att halvljuset skall tändas när tändningen slås på.
Om kolen är slitna borde detta inte påverka halvljusautomatiken när tändningen är på och motorn av.

stefan

Re: utmanande elfel på Carina 95

Postat: sön 29 nov 2009, 08:39:45
av Dale
Låter som du får börja med att byta kolen i generatorn.

Re: utmanande elfel på Carina 95

Postat: sön 29 nov 2009, 11:53:01
av stefan0290
Jag plockade bort skyddet kring säkringarna på förarsidan och kollade jordanslutningarna, de såg bra ut och kändes bra.
Sen gav jag upp för idag. När jag sen gick in och startade carinan var allt helt igen. Inga lampor lös och laddningen fungerade +14V.
Då bekräftades också att halvljuset tänds då tändningen slås på (även om motorn är av).
Så nu blir det att vänta på nästa break down och försöka utröna om det var kolen som gav en näst sista suck eller om det är jordningsfel.
Jag kan fortfarande inte förstå hur halvljusautomatiken kan sluta fumgera för att kolen är slitna. Särskilt inte när motorn inte är igång.
Det sista får mig att avvakta med kolbyte.

stefan

Re: utmanande elfel på Carina 95

Postat: tor 10 dec 2009, 00:52:30
av rallykrille
stefan0290 skrev:Jag plockade bort skyddet kring säkringarna på förarsidan och kollade jordanslutningarna, de såg bra ut och kändes bra.
Sen gav jag upp för idag. När jag sen gick in och startade carinan var allt helt igen. Inga lampor lös och laddningen fungerade +14V.
Då bekräftades också att halvljuset tänds då tändningen slås på (även om motorn är av).
Så nu blir det att vänta på nästa break down och försöka utröna om det var kolen som gav en näst sista suck eller om det är jordningsfel.
Jag kan fortfarande inte förstå hur halvljusautomatiken kan sluta fumgera för att kolen är slitna. Särskilt inte när motorn inte är igång.
Det sista får mig att avvakta med kolbyte.

stefan
Kan ju vara så att halvljus automatiken drar så pass mycke att dit batteri inte orkar starta de

Re: utmanande elfel på Carina 95

Postat: tor 10 dec 2009, 11:56:52
av eFFeT
En vild chansning här..
När man vrider nyckeln så att startmotorn börjar dra igång motorn så slår ett relä av framlycktorna och en massa annan el som då ska till startmotorn istället. Om det är nå knas med relät eller i tändlåset så kan du få ett liknande problem.. kan tänkas