Sida 1 av 1

nån som har tips på man tar ut motorn från en mr2-93

Postat: lör 05 dec 2009, 20:51:24
av kribbe
som rubriken säger.

ska byta stakar, ram/vevlager, och kanske vevaxel

för jag gissar på att några av dessa grejer kan vara svåra att byta när motorn är i bilen.

finns det någon hemsida eller något som man kan se ungefär vad man behöver tänka på när man plockar ut motorn.

har även svårt att hitta var motorn sitter fast i bilen någonstans, har än så länge bara hittat en fästpunkt (typ mitten bak på motorn)

Re: nån som har tips på man tar ut motorn från en mr2-93

Postat: sön 06 dec 2009, 12:26:49
av Impreza
sitter 4st har ja för mig. 2st uppe i motorummet ( vid kamremskåpan och vid växellådan på sidan) och 2st under bilen (en i framkant på lådan o en i bakant).
Får ta ner hela bryggan/subframen bak 4 bultar samt fästet i lådan samt avgasupphändingen åker med.
Får ta loss drivaxlarna ifrån spindlarna och ur låda o fästen. dem ska bort.
sen e de som vanligt. försöka få med kablarna me motorn ner och ta låss slangar o rör samt växelvajrarna.
Motorn ska NER o inte upp så ställ nån pall under eller nån liggbräda som tål lite belastning/tyngd.

Re: nån som har tips på man tar ut motorn från en mr2-93

Postat: sön 06 dec 2009, 19:44:42
av kribbe
har stött på lite problem när jag ska lossa kablar från motorn.

jag vet inte riktigt hur jag ska lossa den kabelhärvan som går från databoxen i bagaget och ut till motorn.

den nystar ju in sig runt halva motorn.

vilket håll är det meningen att man ska lossa ifrån.

det går ju såklart om man lossar rör och det som sitter vid insprutningen, men ska man värkligen behöva det????

Re: nån som har tips på man tar ut motorn från en mr2-93

Postat: mån 07 dec 2009, 09:13:20
av Cyrix
kribbe skrev:har stött på lite problem när jag ska lossa kablar från motorn.

jag vet inte riktigt hur jag ska lossa den kabelhärvan som går från databoxen i bagaget och ut till motorn.

den nystar ju in sig runt halva motorn.

vilket håll är det meningen att man ska lossa ifrån.

det går ju såklart om man lossar rör och det som sitter vid insprutningen, men ska man värkligen behöva det????
Lossa den vid ECUn istället.