Varvräknare 4e-fe

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ddca02
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 03 dec 2009, 20:50:50
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998

Varvräknare 4e-fe

Inlägg av ddca02 »

Hej!

Har just köpt morsans Corolla -98 med 1,3l 4e-fe. Som ni säkert vet så saknar den varvräknare. Har funderingar på att stoppa dit tex Biltemas, men jag blir inte klok på om den är kompatibel eller inte. Jag hittar inte på nätet hur man kopplar in den så jag kan inte kolla mot bilen. Nån som vet?

/D
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Varvräknare 4e-fe

Inlägg av Codriver »

Utan att vara 100% säker på just den motoron så tror jag ändå att du hittar tändspolen inne i fördelaren kan man säga. Och det är ju på tändspolen man kopplar in signalen till varvräknaren.

Om man skruvar bort fördelarlocket och plockar bort rotorn så är där en plastkåpa som det står "Do not remove" på :-) Den tar vi så klart och snäpper loss. Tändspolen syns här innanför och på de fördelare jag pillat med har + respektive - varit markerade. Borde då gå att koppla in sig här.

Som jag skrev tidigare är jag inte 100% säker på just din modell.

Edit:
Enligt denna sida http://www.autoelectric.ru/auto/toyota/ ... /4e-fe.htm
borde du kunna koppla in dig på svartvit kabel på utgång B1 på Engine control module (ECM) (A35 i schemat) för att få signalen till varvräknaren.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Varvräknare 4e-fe

Inlägg av Pugho »

Leta rätt på diagnostikjacket som borde sitta i närheten av vänstra fjäderbenstornet fram. Där ska det finnas en terminal som heter IG-. Det är en varvtalssignal.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Varvräknare 4e-fe

Inlägg av Dale »

Eh, varför ska man ut i motorrummet å pilla om alla anslutningar finns i kupen? E de inte bara å jacka in sig på ECUn? Alla trådar finns väll där?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Varvräknare 4e-fe

Inlägg av Pugho »

Jo iofs.. Men om alternativet var att hugga isär fördelarn och dra kablar därifrån så kändes det rent spontant enklast att bara sticka in ett flatstift i den förberedda kontakten.. Men är man lite fena på att plocka med bilelektronik och vill ha en smutt installation så är det välan inga konstigheter att koppla in sig på ECU:n heller.. :)
..även om jag faktiskt tror att det redan finns en tåt uppdragen med en varvtalssignal till mätarhuset, eftersom en del modeller har varvräknare från början.. Kanske går bra att köpa komplett mätarhus från en 1.6:a på skroten och plugga in..
____________________________
Mikael Cedergren
ddca02
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 03 dec 2009, 20:50:50
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998

Re: Varvräknare 4e-fe

Inlägg av ddca02 »

Pugho skrev:Jo iofs.. Men om alternativet var att hugga isär fördelarn och dra kablar därifrån så kändes det rent spontant enklast att bara sticka in ett flatstift i den förberedda kontakten.. Men är man lite fena på att plocka med bilelektronik och vill ha en smutt installation så är det välan inga konstigheter att koppla in sig på ECU:n heller.. :)
..även om jag faktiskt tror att det redan finns en tåt uppdragen med en varvtalssignal till mätarhuset, eftersom en del modeller har varvräknare från början.. Kanske går bra att köpa komplett mätarhus från en 1.6:a på skroten och plugga in..
Funderade faktiskt på att köpa 1.6a panel också men det blir ju en aning mer pyssel och mer pengar. Var sitter ECUn förresten? Åkte ifrån min nyinköpta Haynes hos tjejen, stor nytta den gör där ;)
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Varvräknare 4e-fe

Inlägg av Pugho »

Tror att den sitter i mittkonsollen under värmepaket och sånt.
____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar