Sida 1 av 1

Varvräknare 4e-fe

Postat: sön 13 dec 2009, 19:01:55
av ddca02
Hej!

Har just köpt morsans Corolla -98 med 1,3l 4e-fe. Som ni säkert vet så saknar den varvräknare. Har funderingar på att stoppa dit tex Biltemas, men jag blir inte klok på om den är kompatibel eller inte. Jag hittar inte på nätet hur man kopplar in den så jag kan inte kolla mot bilen. Nån som vet?

/D

Re: Varvräknare 4e-fe

Postat: mån 14 dec 2009, 01:47:49
av Codriver
Utan att vara 100% säker på just den motoron så tror jag ändå att du hittar tändspolen inne i fördelaren kan man säga. Och det är ju på tändspolen man kopplar in signalen till varvräknaren.

Om man skruvar bort fördelarlocket och plockar bort rotorn så är där en plastkåpa som det står "Do not remove" på :-) Den tar vi så klart och snäpper loss. Tändspolen syns här innanför och på de fördelare jag pillat med har + respektive - varit markerade. Borde då gå att koppla in sig här.

Som jag skrev tidigare är jag inte 100% säker på just din modell.

Edit:
Enligt denna sida http://www.autoelectric.ru/auto/toyota/ ... /4e-fe.htm
borde du kunna koppla in dig på svartvit kabel på utgång B1 på Engine control module (ECM) (A35 i schemat) för att få signalen till varvräknaren.

Re: Varvräknare 4e-fe

Postat: mån 14 dec 2009, 21:20:14
av Pugho
Leta rätt på diagnostikjacket som borde sitta i närheten av vänstra fjäderbenstornet fram. Där ska det finnas en terminal som heter IG-. Det är en varvtalssignal.

Re: Varvräknare 4e-fe

Postat: mån 14 dec 2009, 21:25:00
av Dale
Eh, varför ska man ut i motorrummet å pilla om alla anslutningar finns i kupen? E de inte bara å jacka in sig på ECUn? Alla trådar finns väll där?

Re: Varvräknare 4e-fe

Postat: mån 14 dec 2009, 21:33:10
av Pugho
Jo iofs.. Men om alternativet var att hugga isär fördelarn och dra kablar därifrån så kändes det rent spontant enklast att bara sticka in ett flatstift i den förberedda kontakten.. Men är man lite fena på att plocka med bilelektronik och vill ha en smutt installation så är det välan inga konstigheter att koppla in sig på ECU:n heller.. :)
..även om jag faktiskt tror att det redan finns en tåt uppdragen med en varvtalssignal till mätarhuset, eftersom en del modeller har varvräknare från början.. Kanske går bra att köpa komplett mätarhus från en 1.6:a på skroten och plugga in..

Re: Varvräknare 4e-fe

Postat: mån 14 dec 2009, 21:37:45
av ddca02
Pugho skrev:Jo iofs.. Men om alternativet var att hugga isär fördelarn och dra kablar därifrån så kändes det rent spontant enklast att bara sticka in ett flatstift i den förberedda kontakten.. Men är man lite fena på att plocka med bilelektronik och vill ha en smutt installation så är det välan inga konstigheter att koppla in sig på ECU:n heller.. :)
..även om jag faktiskt tror att det redan finns en tåt uppdragen med en varvtalssignal till mätarhuset, eftersom en del modeller har varvräknare från början.. Kanske går bra att köpa komplett mätarhus från en 1.6:a på skroten och plugga in..
Funderade faktiskt på att köpa 1.6a panel också men det blir ju en aning mer pyssel och mer pengar. Var sitter ECUn förresten? Åkte ifrån min nyinköpta Haynes hos tjejen, stor nytta den gör där ;)

Re: Varvräknare 4e-fe

Postat: mån 14 dec 2009, 21:42:49
av Pugho
Tror att den sitter i mittkonsollen under värmepaket och sånt.