Problem med växellådan?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av cheetah1 »

Det går ju alltid att dubbeltrampa och ge mellangas...
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Pugho »

Eftersom det är tvåans ring som oftast är kass så lär det ju vara så att man har varvat ur på ettan och sen kastat i tvåan så fort det går utan att låta ingående axel varva ner i ett par tiondels sekunder.. Så växla tidigare till tvåan och slit inte i tvåan.. Så håller lådan bättre.
____________________________
Mikael Cedergren
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av cheetah1 »

Pugho skrev:Eftersom det är tvåans ring som oftast är kass så lär det ju vara så att man har varvat ur på ettan och sen kastat i tvåan så fort det går utan att låta ingående axel varva ner i ett par tiondels sekunder.. Så växla tidigare till tvåan och slit inte i tvåan.. Så håller lådan bättre.
Eller dubbeltrampa mellan och låt kopplingen ta smällen istället för synkringen. Inte så effektivt när man tävlar kanske, men tränar man på det kan man bli jävulskt snabb ändå...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev: Eller dubbeltrampa mellan och låt kopplingen ta smällen istället för synkringen. Inte så effektivt när man tävlar kanske, men tränar man på det kan man bli jävulskt snabb ändå...
Har du kört en bil mä synkringar som ä helt slut? De spelar ingen roll hur du bär dig åt, växeln går inte i ändå så länge motor o låda går runt. Med avstängd motor funkar de oftast klockrent ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hur van mekare bör man vara om man vill byta synk ringar själv och kanske nåt lager och sånt man kanske bör passa på att göra? Kan man jämföra med nåt annat ingrepp på en motor tex i svårhetsgrad ?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av PierreW »

Johannes Rydberg skrev:hur van mekare bör man vara om man vill byta synk ringar själv och kanske nåt lager och sånt man kanske bör passa på att göra? Kan man jämföra med nåt annat ingrepp på en motor tex i svårhetsgrad ?
Nja de är val inget man skall ge sig på att splitta en låda som ovan mekare, det krävs en viss känsla för att få isär och framför allt ihop grejerna så dom funkar igen. Avdragare o andra special grejer kan behövas beroende på vilka lager och grejer som skall bytas.

Bara att plocka ner en växellåda på en framhjulsdriven bil kan för många (inklusive mig själv) vara en bedrift i sig bara det. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Tobbera »

Johannes Rydberg skrev:hur van mekare bör man vara om man vill byta synk ringar själv och kanske nåt lager och sånt man kanske bör passa på att göra? Kan man jämföra med nåt annat ingrepp på en motor tex i svårhetsgrad ?
Jag tycker detta är en mycket bra fråga som någon sm gjort det gärna får svara på. Är själv i begrepp att renovera en MR2 växellåda. Det är en klassiska syncringen på tvåan. Är det överhuvudtaget att tänka på för en hemmapulare?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av cheetah1 »

PierreW skrev:
cheetah1 skrev: Eller dubbeltrampa mellan och låt kopplingen ta smällen istället för synkringen. Inte så effektivt när man tävlar kanske, men tränar man på det kan man bli jävulskt snabb ändå...
Har du kört en bil mä synkringar som ä helt slut? De spelar ingen roll hur du bär dig åt, växeln går inte i ändå så länge motor o låda går runt. Med avstängd motor funkar de oftast klockrent ;)
Ja det har jag, och jo det går, bara ingående och utgående axel i växellådan håller samma varv.
Jag har även kört en bil utan koppling, och det går det med.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Johannes Rydberg »

jag skulle gissa på att om man är en van hemma mekare och lagar allt på en motor samt kan renovera allt. Så skulle jag tro att man skulle kunna våga ge sej på växel lådan. Jag själv anser mej troligen kunna göra det iaf. Den är ju inte nasa grejer.

Sen har man ju pillat med många växel låder för 10-15 årsen då man renoverade moped er och motorcyklar. På många av motor cyklarna så var det ju 6växlad låda . Minns att det var pilligt men långt ifrån omöjligt.

Man kan oftast mkt mer än vad man tror.
Ser man inte att plocka av lådan från bilen som nåt problem så bör det gå hyffsat att ta isär lådan försiktigt.
Men det är min åsikt. Jag har själv aldrig tagit isär just en bil växel låda.
Strand-tbg
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 dec 2009, 14:52:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Trelleborg
Land (Country): Skåneland

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Strand-tbg »

Gah!

De va tråkigt o läsa detta...


Jag har själv gått i planerna att köpa en celica som hade problem med synkringen på 2'a växlen..

Så ansåg jag att antingen plockar jag ner den o fixar de själv, eller så köper jag en bättre begagnad låda på skroten...


Men efter ha läst här känns de inte så trevligt o bra längre :/

Har smågooglat lite o de verkar ju inte jättelätt o byta en synkring heller....

Och då ni sa att de är ett vanligt fel så vill man ju inte direkt köpa en begagnad låda - känns bara dumt... suck.. :(
Skriv svar