Sida 1 av 2
varför är man imot piggyback ?
Postat: tis 29 dec 2009, 21:01:51
av Johannes Rydberg
har märkt att man ibland är negativ till piggyback system. Alltså sånt system som arbetar ihop med bilens original ecu. Många förespråkar tex ms alltså stand alone system men för mej som inte är ute efter monster effekt kan jag tycka att det är en stor grej att plocka bort eller koppla bort bilens original ecu.
Vad är dom största fördelarna med stand alone
Och vad är dom största nackdelarna med piggyback.
Jag tycker för egen del att piggy back tex aem m.m är perfekt för mitt effekt mål.
Jag har gen 1 motor ej turbo. Som skall turbo konv och effekten skall ligga runt 250hk
Grejorna skall ju bort inför bes oxå varje gång.
Re: varför är man imot piggyback ?
Postat: tis 29 dec 2009, 22:03:22
av Tobbera
"Arbetar ihop" med bilens ECU är nog att försköna sanningen lite. Oftast handlar enbart om att "lura" ECU genom att ändra på de inkommande signalerna från motorns givare. Därav är du inlåst i original ECU mappar för tändning, bränsle, uppstart etc etc. Men får man det att funka är det säkert grymt bekvämt att ha original ECU kvar som stomme att luta sig på. Med stand alone har du fullständiga friheter, men med betydligt större arbetsinsats.
Re: varför är man imot piggyback ?
Postat: tis 29 dec 2009, 22:53:11
av Johannes Rydberg
okej.
Men hur stor skillnad är det i arbets insats.
Tex om det var 5timmar att koppla in piggy back
Hur lång tid tar det att koppla in ms tex?
Måste man åka till en mappare och det kostar 10.000kr varje gång med ms eller hur svårt är det att mappa själv och få igenom den i bes med korrekta värden?
Och hur funkar det med piggy back. Den skall väl oxå mappas men hur svårt och hur är skillnaden?
Med ms måste man göra en såndär tänd läge s skiva och bulta på rem skivan. Sån som bmw kör med original tex. En piggy back använder väl motorns original grejer för att veta tänd läget på motorn.
Re: varför är man imot piggyback ?
Postat: ons 30 dec 2009, 08:40:36
av Tobbera
Väldigt stora frågor du ställer. Helt omöjligt att säga hur lång tid det tar att koppla in ett MS. Strular inget och du vet vad du gör; 1 timme. Normal felbar människa; 1 vecka.
Nej, du behöver ingan advancerad bänk att mappa på. Bredbandslambda räcker långt om du inte vill krama ut de sista hästarna.
Re: varför är man imot piggyback ?
Postat: ons 30 dec 2009, 08:44:27
av Cyrix
En klar fördel med standalone är att det är så ENORMT mycket lättare att mappa.
En stor fördel med Piggyback är väl att det är relativt enkelt att koppla in.
Re: varför är man imot piggyback ?
Postat: ons 30 dec 2009, 23:20:59
av Johannes Rydberg
okej så det är alltså mkt enklare att mappa stand alone, skumt trodde det var tvärtom. Hur kommer sej detta då?
Re: varför är man imot piggyback ?
Postat: tor 31 dec 2009, 00:16:14
av cheetah1
Du bestämmer vad du vill att datorn ska göra istället för att du måste anpassa dig till en annan gammal plastlådas vilja och önskningar. Den finns det ju gränser. Den kanske inte går på att du försöker lura i den att det är -100 grader ute (för att ta ett kanske något överdrivet exempel)...
Re: varför är man imot piggyback ?
Postat: fre 01 jan 2010, 22:01:04
av Johannes Rydberg
antar att man måste göra en ny egen kabel stamm. Och byta massa givare kanske för att dom skall väl passa ihop med tex ms.
Kommer varv räknare och alla andra funktioner funka med tex ms?
Vad är det som är jobbig i installationen? Använder sej ms av mapp sensorer eller?
Hur vet ms var motorn är i för fas? Alltså vad kolven är .
Mvh johannes
Re: varför är man imot piggyback ?
Postat: fre 01 jan 2010, 23:56:37
av mIkAeL
Känns som du menar MS hela tiden och det är väll i mina ögon inte det bästa och smidigaste sättet att köra med standalone...
Ska du ha standalone som funkar bra är ju Haltech, power FC och Aem EMS mfl klart trevligare. I alla fall det jag sett...
Re: varför är man imot piggyback ?
Postat: lör 02 jan 2010, 10:40:48
av Tobbera
En del givare behöver bytas, en del klippande i kabelstammen. Sen ska MegaSquirt programemras med rätt värde för dina prylar på din motor. Inte det enklaste. Blir en hel del huvudbry innan man räknat ut allt och gjort fel några gånger.