Nytt batteri men vilket?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Dale »

Hitta en test på http://www.alltommotor.se/tester/ovrigt ... la-1.19906 men de e ju som med allting annat. Man får ta det med en nypa salt å oftast e de lite så att man får de man betalar för.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Roger »

Det där testet på allt om motor är ju helsjukt. Konstigt att det skiljer åt då de inte ens bemödat sig att jämföra batterier med samma kapacitet. Ett kallt batteri tappar ju en viss % av kapaciteten så att de 2 sämsta batterierna dessutom är de med minst kapacitet är ju ingen direkt förstasidesnyhet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Dale »

Håller med dig att dom borde testa batterier med likvärdig kapacitet. Fast moderna batterier har högre kapacitet än mätt i volym. Billiga batterier har oftast en gammal teknik som gör dom större än moderna eller nyare batterier med ny teknik får man in mer kapacitet i samma mått som dom gamla. I Celican och Carinan har jag idag 80 Ah batteri som har samma yttermått som 55 Ah som satt i original så det har hänt en del på 15-18 år. Min erfarenhet är att svärfars billiga inköp av bilbatterier varje år är typ billiga. Byta varje år för dom funkar inte nått säsong nummer två. Mina batterier brukar hålla 6-10 år.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Roger »

Jo, visst är det som vanligt att man får det man betalar för. Men i det här fallet testade de ju nya batterier och då spelar kapaciteten mer roll. Sen när du säger det så redovisar de ju inte ens om det är batterier av samma typ. Jag antar att de olika batterityperna tappar olika mycket av kapaciteten vid kyla?
tubrik
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 07 dec 2009, 16:34:03
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1987
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sverige
Ort: Bollnäs

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av tubrik »

i senaste bilsport så stog de nåt över hur du håller liv i ditt bilbatteri. Oftast så vill jag gjärna låta de underhållladdas någon gång per månad för att veta säkert vilket skick batteri är i.
Men de är väldigt olika de där med batterier kan ja lova.

Biltema batteriet klara inte -30 får då försvann spänningen fort i de. Men sen så har de funka bra dessa dagar. :) Konstigt med batterier ja.

Vilket är igentligen bästa batteriet att köpa "dyraste" , "normala" eller görbilliga från varuhusen som kostar en 600 kr.. alltså " Skitbilligaste"..

Ja skulle vilja se test i dagens temp som kan bli. För tekniken har gått framåt fortare än vad man tror idag redan. Snart kanske vi kör med li-on batteri som startbatteri också som tar halva platsen. vill säga.. 130Ah i din egen bil där de kanske sitter 60Ah idag.. vilket är 120% mer ca..
"Toyota och Volvo tokig grabb... " |Volvo 740 - Volvo 440 - Toyota Corolla GTI - Volvo 245 - Toyta Celica |
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Nytt batteri men vilket?

Inlägg av Speedo »

Kul... Testfaktas test ger ungefär tvärt om resultat:
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=6180

Av någon anledning har jag lättare att tro att Varta (och AFA) ligger i topp...
Skriv svar