Kylningsproblem på en Celica

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Hej!

Äger en Toyota Celica -88 som har krånglat en hel del den senaste tiden. Bilen stiger i temperatur så att den nästan kokar av inte alls hård körning. Vet inte vad problemet är då kylare, termostat och vattenpump är bytta.

Åkte en längre sträcka i helgen med bilen (16 mil) och hade stora problem med kylningen. Mätaren låg över det normala men oftast under rödmarkering under hela resan. Ligger man mellan 2000-2500 varv så kan man hantera kylningen men det blir kallt i bilen emellanåt. Vad är felet? Vad ska jag göra? Bytte kylarvätska nyss och försökte följa instruktionerna i handboken för bilen men det lyckas ändå inte. Har ni några tips hur en påfyllning av kylarvätska ska ske. När jag bytte kylarvätskan märkte jag en mörk lera/gyttja i expansionskärlet och har läst att det kan vara olja som kan ta sig in i systemet vid en dålig topplockspackning. Kan det vara så?

Kylarfläkten verkar inte starta heller när tempen stiger, vad kan det bero på? Säkringar är kollade och de är hela. Behöver verkligen hjälp!

Tack på förhand
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av eFFeT »

Låter som att du pajat toppackningen. Du får nog lyfta toppen och byta den.
Om du har otur så kan du fått en spricka i blocket eller toppen. Men det betvivlar jag.

Byt toppackning så blir det nog bättre
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Ja jag tror som du att det är topplockspackningen. Sniffade lite i expansionskärlet förut och det luktade avgaser...

Har köpt en komptestare från Biltema nu men har lite svårt att förstå instruktionerna. Hur ska jag göra? Vad ska jag tänka på?

Tack för svar!
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Nu är komptestet avklarat. Dessa värden fick jag:

1. 13,8 kg
2. 14,2 kg
3. 14,0 kg
4. 14,0 kg

Så inga problem där egentligen va? Kan det vara för högt? Vad göra nu?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Dale »

Finns prylar som man kan kolla om det är avgaser i kylvätskan. Dom flesta bilverkstäder har sån utrustning och har man tur kan man få låna till en billig penning. De e inte säkert att man ser topplockspackningsproblem med ett komptest. Har du testat kylfläkten så den fungerar? Testat termostaten till kylfläkten?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Termostaten vet jag att den fungerar men kylarfläkten startar inte. Termogivare till kylfläkten sitter väl vid termostathuset?
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Codriver »

Det är ju lätt att koppla in en egen strömbrytare på kylfläkten om det nu är problemet.
Men som det låter på förklaringarna är det nog betydligt sannolikare med topplockspackning.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Codriver skrev:Det är ju lätt att koppla in en egen strömbrytare på kylfläkten om det nu är problemet.
Men som det låter på förklaringarna är det nog betydligt sannolikare med topplockspackning.
Eftersom värdena efter komptestet blev bra så borde det inte vara topplockspackningen.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Codriver »

Jo, det kan vara toppackningen i alla fall. Med en liten skada så syns det inte på ett vanligt kompressionstest. Det kan fortfarande leta sig ut till en vattenkanal.
Eller att det är en spricka i topplocket.
Rent teoretiskt kan en spricka i ett topplock vara från en avganskanal till en vattenkanal. Och då skulle den inte synas på ett kompprov. Även om det är ovanligt.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Codriver skrev:Jo, det kan vara toppackningen i alla fall. Med en liten skada så syns det inte på ett vanligt kompressionstest. Det kan fortfarande leta sig ut till en vattenkanal.
Eller att det är en spricka i topplocket.
Rent teoretiskt kan en spricka i ett topplock vara från en avganskanal till en vattenkanal. Och då skulle den inte synas på ett kompprov. Även om det är ovanligt.
Okej då förstår jag. Efter mitt komptest så har oljetrycket försvunnit... visst har jag lite olja i motorn men den mängden har jag haft förut men då har inte oljetrycket varit nere på LÅG. Hur kommer det sig?
Skriv svar