Toyota Corolla Touring -98 Laga Tändningslås
Postat: tor 19 mar 2009, 13:50:36
Plötsligt gick inte tändningslåset på min Corolla Touring -98 att vrida längre än till ACC (så att rattlåset släpper). Jag fick tips här på forumet om att testa med reservnyckeln (som är mindre sliten) och att smörja låset, men det gjorde ingen skillnad. Till slut lyckades jag fixa problemet genom att montera isär låset och ta bort en del som var trasig. Här är en beskrivning av hur jag gjorde:
Först lossade jag kåpan under ratten, så att man kommer åt låset. Den sitter med tre skruvar, varav en är direkt åtkomlig mitt under kåpan. De två andra sitter gömda på varsin sida bakom ratten, men om man vrider den 90 grader åt varje håll så kommer man åt dem. Här är en bild av den ena:

Här ser man tändningslåset. Den svarta ringen är antennen till startspärren, som kommunicerar med en liten radiokrets i nyckeln. Om nyckeln har rätt kod går signaler till en elektronikenhet i motorn, och motorn går att starta. Om nyckeln är fel så kommer motorn dö några sekunder efter att nyckeln vridits om. Startspärrens antenn sitter fäst med en skruv (som syns i bilden nedan) i tändningslåset. Jag lossade den, och för att få loss antennen behövde jag också lossa skruven som sitter strax till vänster om startspärrens antenn på bilden och håller fast plastkåpan på ovansidan av ratten.

Sedan vred jag nyckeln till läge ACC. När nyckeln är i det läget kan man trycka på en knapp längre ner på tändningslåset och sen dra ut nyckeln och låscylindern ur tändningslåset. (Om nyckeln inte ens går att vrida till ACC så verkar det som att man måste borra bort låscylindern, men det har jag alltså inte provat.) Mitt i bilden nedan syns den runda metallknappen:

Så här ser tändningslåset ut när man dragit ur låscylindern. I botten sitter vredet som man kan vrida runt med en tång för att starta bilen. Längre upp (klockan ett i bilden, ur fokus) sitter en vit plastknapp som bara verkar ha som funktion att känna när nyckeln sitter i låset, så att bilen kan varna om man håller på att kliva ur bilen med lyset igång:

Så här ser själva låscylindern ut bakifrån, dvs inte från det håll där man sticker in nyckeln:

Längst upp till vänster i bilden syns den runda frontplåten som måste tas loss för att man ska kunna dra ut den del av låscylindern som vrids när man vrider nyckeln (jag kallar den "inre cylindern"). Frontplåten är fäst med två nitar (A) och en spärr (B) som jag borrade bort (bilden är tagen efter reparationen). Spärren borrade jag bort med en 4 mm borr och nitarna med en 4,5 mm borr. Bilden visar också metallknappen (C) som jag tidigare tryckte in för att få ut cylindern ur tändningslåset.
När jag hade borrat bort nitarna (A) och spärren (B) så kunde jag plocka loss frontplåten och därefter lossa spårringen (D) som håller fast den inre cylindern. Sen satte jag i nyckeln i låset och drog försiktigt ut den inre cylindern ur låscylindern. OBS: Man bör ha nyckeln istucken i den inre cylindern hela tiden medan den är urtagen ur låscylindern, för jag tror att det är den som hindrar låsstiften från att trilla loss!
Tyvärr har jag ingen bild på den inre cylindern, men den innehåller ett antal låsstift som vilar mot tänder på nyckeln och när rätt nyckel sätts in så hamnar låsstiften i sådana lägen att den inre cylindern kan vridas runt. När jag drog ut den inre cylindern så trillade ett sådant stift loss, och det visade sig bero på att det var trasigt. Det var detta trasiga stift som orsakade problemet, så att låset inte gick att vrida om. Jag plockade loss hela det stiftet med sina två fjädrar, och det såg ut så här:

Man ser att den högra stifthalvan är avbruten. När jag plockade ut den inre cylindern så ramlade dessutom en lös "tand" (inte helt olik utdragaren på AK5, om det hjälper någon...) loss. Den verkar ha som uppgift att tryckas ut när man sätter in en nyckel, så att hävarmen på låscylinderns utsida trycks upp och plastknappen i tidigare bild kan känna av det. Det finns bara ett ställe i den inre cylindern där den passar, så jag satte tillbaka den där och stack sedan tillbaka den inre cylindern i låscylindern.
Sedan monterade jag ihop alltihop igen, i omvänd ordning som ovan. Eftersom nitarna som håller fast frontplåten är bortborrade, så knackade jag till det som fanns kvar av nitarna så att de kärvade fast i hålen igen och det verkar räcka för att hålla ihop alltihop.
Slutresultatet blir att låset blir en aning mindre selektivt - det finns förmodligen några få andra nycklar i världen som också passar. Men det gör inte så mycket eftersom man ändå måste ha rätt transponder i nyckeln för att startspärren inte ska döda motorn.
Först lossade jag kåpan under ratten, så att man kommer åt låset. Den sitter med tre skruvar, varav en är direkt åtkomlig mitt under kåpan. De två andra sitter gömda på varsin sida bakom ratten, men om man vrider den 90 grader åt varje håll så kommer man åt dem. Här är en bild av den ena:

Här ser man tändningslåset. Den svarta ringen är antennen till startspärren, som kommunicerar med en liten radiokrets i nyckeln. Om nyckeln har rätt kod går signaler till en elektronikenhet i motorn, och motorn går att starta. Om nyckeln är fel så kommer motorn dö några sekunder efter att nyckeln vridits om. Startspärrens antenn sitter fäst med en skruv (som syns i bilden nedan) i tändningslåset. Jag lossade den, och för att få loss antennen behövde jag också lossa skruven som sitter strax till vänster om startspärrens antenn på bilden och håller fast plastkåpan på ovansidan av ratten.

Sedan vred jag nyckeln till läge ACC. När nyckeln är i det läget kan man trycka på en knapp längre ner på tändningslåset och sen dra ut nyckeln och låscylindern ur tändningslåset. (Om nyckeln inte ens går att vrida till ACC så verkar det som att man måste borra bort låscylindern, men det har jag alltså inte provat.) Mitt i bilden nedan syns den runda metallknappen:

Så här ser tändningslåset ut när man dragit ur låscylindern. I botten sitter vredet som man kan vrida runt med en tång för att starta bilen. Längre upp (klockan ett i bilden, ur fokus) sitter en vit plastknapp som bara verkar ha som funktion att känna när nyckeln sitter i låset, så att bilen kan varna om man håller på att kliva ur bilen med lyset igång:

Så här ser själva låscylindern ut bakifrån, dvs inte från det håll där man sticker in nyckeln:

Längst upp till vänster i bilden syns den runda frontplåten som måste tas loss för att man ska kunna dra ut den del av låscylindern som vrids när man vrider nyckeln (jag kallar den "inre cylindern"). Frontplåten är fäst med två nitar (A) och en spärr (B) som jag borrade bort (bilden är tagen efter reparationen). Spärren borrade jag bort med en 4 mm borr och nitarna med en 4,5 mm borr. Bilden visar också metallknappen (C) som jag tidigare tryckte in för att få ut cylindern ur tändningslåset.
När jag hade borrat bort nitarna (A) och spärren (B) så kunde jag plocka loss frontplåten och därefter lossa spårringen (D) som håller fast den inre cylindern. Sen satte jag i nyckeln i låset och drog försiktigt ut den inre cylindern ur låscylindern. OBS: Man bör ha nyckeln istucken i den inre cylindern hela tiden medan den är urtagen ur låscylindern, för jag tror att det är den som hindrar låsstiften från att trilla loss!
Tyvärr har jag ingen bild på den inre cylindern, men den innehåller ett antal låsstift som vilar mot tänder på nyckeln och när rätt nyckel sätts in så hamnar låsstiften i sådana lägen att den inre cylindern kan vridas runt. När jag drog ut den inre cylindern så trillade ett sådant stift loss, och det visade sig bero på att det var trasigt. Det var detta trasiga stift som orsakade problemet, så att låset inte gick att vrida om. Jag plockade loss hela det stiftet med sina två fjädrar, och det såg ut så här:

Man ser att den högra stifthalvan är avbruten. När jag plockade ut den inre cylindern så ramlade dessutom en lös "tand" (inte helt olik utdragaren på AK5, om det hjälper någon...) loss. Den verkar ha som uppgift att tryckas ut när man sätter in en nyckel, så att hävarmen på låscylinderns utsida trycks upp och plastknappen i tidigare bild kan känna av det. Det finns bara ett ställe i den inre cylindern där den passar, så jag satte tillbaka den där och stack sedan tillbaka den inre cylindern i låscylindern.
Sedan monterade jag ihop alltihop igen, i omvänd ordning som ovan. Eftersom nitarna som håller fast frontplåten är bortborrade, så knackade jag till det som fanns kvar av nitarna så att de kärvade fast i hålen igen och det verkar räcka för att hålla ihop alltihop.
Slutresultatet blir att låset blir en aning mindre selektivt - det finns förmodligen några få andra nycklar i världen som också passar. Men det gör inte så mycket eftersom man ändå måste ha rätt transponder i nyckeln för att startspärren inte ska döda motorn.