Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av cheetah1 »

Tjo!
Mamma ringde precis från någon avfart neråt skåne och berättade om hur motorn inte svarde på gas efter att hon lagt i femman på motorvägen, varefter motorvarningslampan började blinka. Vad tror ni detta kan bero på? Finns det någon servicemanual till den bilen/motorn på nätet någonstans? Ska kika runt lite sen om det bara är nån kontakt som har lossnat, men det vore väl otroligt antar jag...

Den gick tydligen i nåt slags limp-home-läge iallafall, så hon är påväg hem sakta men säkert...
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av fredrik mkIII »

har motorn varit med om någon större reparation eller något?

annars tror jag det kan vara vvti omställar drev som krånglar.
möjligt att luftmassemätare krånglar också (sitter på luftfilterbox med två skruv). ta loss och gör rent med någon typ av rengörings spray eller startgas. du lär ju "åtgärda" detta genom att rycka minuskabel en stund. vet inte riktigt om felkoder försvinner genom att man tar bort efi säkring på dessa.

annars så är ju enklaste sättet att ta reda på felet toyotaverkstan...

mvh fredrik
Senast redigerad av fredrik mkIII den fre 20 mar 2009, 18:55:50, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av cheetah1 »

Mm, eller om man hade haft en egen OBDII-sladd/mätare/provare/sak... Men jo, jag kollar kontakter och om det är nåt skit på LMMen då, tack. :)
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av fredrik mkIII »

obs.... lossa inte tändkablar som jag så dumt skrev utan jag menade såklart minuskabel på batteriet... :?
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av cheetah1 »

Tändkablar har den inga, den har spolar direkt på stiften tror jag, och dom har jag nog tänkt lossa ändå. Hon kom precis hem, och det blev snabbt uppenbart att den inte går på alla cylindrar. Då bilen lider av en smula eftersatt underhåll kan man ju hoppas på att det bara är nåt stift som är kass...
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av fredrik mkIII »

aj.. jag har aldrig hittils varit med om att just 1zz (1,8vvti) motorerna har bränt tändspolar. däremot AZ (2.0 vvti) motorerna rav4 m.m.. i veckan hade vi inne en avensis som var så tokslut i kolvringarna på en cylinder att han käkade tändstift på den. den gick inte på 1:ans cylinder. inte änns efter tändstiftbyte så gick den riktigt rent. inge vidare det där..

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av cheetah1 »

Verkar suspekt mycket som att det är en tändspole. Stiften verkar okej, även om dom är slitna, men det på trean är kolsvart medan dom andra är vita och fina. Har du möjlighet att se vad en sån kostar?

Ska testa när mamma kommer hem med nya stift om nån timme att byta plats på treans och någon annan tändspole och se om felet flyttar på sig, då är det ju defenitivt vad det är isåfall.
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av Fabian »

cheetah1 skrev:Verkar suspekt mycket som att det är en tändspole. Stiften verkar okej, även om dom är slitna, men det på trean är kolsvart medan dom andra är vita och fina. Har du möjlighet att se vad en sån kostar?

Ska testa när mamma kommer hem med nya stift om nån timme att byta plats på treans och någon annan tändspole och se om felet flyttar på sig, då är det ju defenitivt vad det är isåfall.
eftersom du har separata spolar och den inte går på alla kan du ju rycka kontaktstyckena till tändspolarna en åt gången för att se om den går sämre än vad den redan gör, lite snabbare än att köra och se om ett annat stift sotar. triggar dock lite felkoder.

biltema har en felkodsläsare för en femhundring, fungerade bra på aygon, dock inte på en volvo 940 :P
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av cheetah1 »

Det hade man förstås kunnat göra, men nu har jag redan vart ute och farit och redan konstaterat att det var spolen på treans cylinder som var kass. Förslag på vart man kan få tag på en sån på en söndag?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Fel på Avensis 1,8 VVT-i -01

Inlägg av fredrik mkIII »

söndag är ju svårt... på skrotarna brukar tändspolarna kosta typ 500 kr.
det lär ju inte vara bristvara då 1zz motorn är ganska vanlig ändå.

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar