Sida 1 av 2
Elektrisk handbroms och diffbroms, via TCS-system
Postat: sön 21 mar 2010, 10:34:19
av SHySwe
Elektrisk handbroms, nån som har byggt en?
Tanken är att få en kompletterande funktion för drifting.
Re: Elektrisk handbroms
Postat: sön 21 mar 2010, 17:35:03
av mortil
ska du drifta med elektrisk handbroms ? eller ha du tänkt ha denna ist för original. hydraulisk brukar ju rallybilar o drifting köra med.
Re: Elektrisk handbroms
Postat: sön 21 mar 2010, 22:15:15
av Jonex
En vanlig elektrisk handbroms håller inte för sån användning. Åtminstone inte standard från Vw eller Volvo.
Går säkert att bygga med en fet solenoid och lite vajrar och grejer men det lär inte bli billigt.
Hydraulisk is the shit ! Men jag har hört att det kan vara svårt att besikta med en sån.
Re: Elektrisk handbroms
Postat: sön 21 mar 2010, 22:30:14
av SHySwe
Okej hydraulisk funkar, då behöver man ju inte justera vajrar. Men jag vill ha den elmanövrerad iaf, för att kunna placera aktivatorn var jag vill. Den ska mao bara ha på/av.
Och sfro har grönat, bara det inte är en linelock. Parallell funktion accepteras.
Omformulerar: nån som har elmanövrerat en hydraulisk handbroms?
Re: Elektrisk handbroms
Postat: mån 22 mar 2010, 17:55:48
av Gt-4
Volvo har ju elmotorer i bromsoken, gissar på att fler bil tillverkare har så.
Annars har andra wire styrt och elmotor..
Hur är du tänkt använda handbromsen?
Re: Elektrisk handbroms
Postat: mån 22 mar 2010, 20:08:46
av SHySwe
Tror att dom kanske inte är tillräckligt snabba?
Just nu tror jag att en vanlig huvudbromscylinder som elmanövreras får bli första försöket. Och att jag stoppar allt under motorhuven. Enkelt att ansluta på befintlig bakre krets, enkel eldragning.
Användning? Som snabblåsning av bakhjulen under försök till färd i sidled. Typ. Den meaniska handbromsen på en gammal rolla är tung och "osnabb". Åsså går det för mycket fokus till den lilla rackaren.
Jag vill ha en Nos-knapp, fast med tvärtomfunktion då. Monterad på växelspaken.
Re: Elektrisk handbroms
Postat: sön 23 maj 2010, 16:46:04
av Joey
kolla på hur antisladdsystem funkar, de kan ju låsa hjulen bara nån tiondels sekund
kanske går att knåpa ihop nått från ett sånt system
Re: Elektrisk handbroms
Postat: sön 23 maj 2010, 17:19:56
av SHySwe
Abs:en? Jaa, för tusan. Det ska jag titta på!
Nån som redan har kollat?
Edit:
Eftersom diffen är öppen på den axel jag börjar med, så kan jag ju göra en programmerbar 1/1.5/2-vägs diff med absgrejerna! Kanske inte blir så bra, men kul att konstruera.

Re: Elektrisk handbroms
Postat: sön 23 maj 2010, 21:25:53
av cheetah1
Du sätter helt enkelt en hydraulpump som går konstant när du ska drifta, sen en elstyrd ventil som slår om så det blir tryck på bakhjulen när du trycker på knappen, och som släpper trycket när du släpper knappen igen. Voila. Vet inte exakt hur man gör för att få trycket att gå bara till bakhjulen, det får du fråga nån driftare om.
Re: Elektrisk handbroms
Postat: sön 23 maj 2010, 21:49:03
av SHySwe
Jupp, så långt är jag med.
Abs-styrning finns ju redan i alla nyare bilar, så jag kommer att använda befintlig hydraulik.
Det jag vill ha hjälp med först är hur ventilerna styrs rent elektriskt. Pwm,Till/från, nåt annat?
Hur ser den officiella filosofin ut för abs och antispinn?
Jag tänker programmera en egen styrbox som ska läsa hjulpulserna och både kunna fungera som handbroms och som elstyrd diffbroms. Inte som abs! Den skiter jag i. Eller, den kan ju vara bra ibland.
Diffbromsen har jag skissat på i radiostyrda elbilar, så jag har ett litet hum om hur elektriska axlar ska synkas. Ett trix är att i rcbilarna reglerar man effekten, i stora bilar måste man bromsa ihop axeln. Känns alltid fel att gasa och bromsa samtidigt...
Kopplingsschema till abs, någon? Komponenter?
Egentligen är detta en underbar utmaning. Om det funkar lika bra som en nyuppsatt LSD, så är det kanon. Om den dessutom får ställbar hårdhet och funktionalitet, så blir jag lycklig. Och då slipper vi köpa dyra LSD, utan kan använda vilken "o-LSD"-axel som helst.
Måste finnas nån hake, det här borde redan finnas på marknaden, iaf i racing?