Byte bromsbackar bak.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
volvo51
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 18:15:46
Årsmodell: 0
PostOrt: Hällsjön
Land (Country): Sverige

Byte bromsbackar bak.

Inlägg av volvo51 »

Jag ska byta bromsbackar bak på en Corolla-98 4WD.
Tips,råd eller är det enkelt?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byte bromsbackar bak.

Inlägg av Larco »

Nu har jag ingen egen erfarenhet av just 4wd corollan men ett hett tips är att köpa dig en verkstadshandbok. Då ser du steg för steg och du får en helhetsbild av vad du behöver göra. Kostar inte många kronor och nästan ovärderlig i många fall.

Det som kan bråka är dels att få av trumman om den är sliten och en kant har uppstått som häktar i backarna. Sedan kan det vara lite pill med fjädrar som håller backarna på plats. Sen måste backarna kanske justeras också men det antar jag bara gäller handbromsbackarna som sitter på vissa bilar med skivor bak som styrs med wire.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
volvo51
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 18:15:46
Årsmodell: 0
PostOrt: Hällsjön
Land (Country): Sverige

Re: Byte bromsbackar bak.

Inlägg av volvo51 »

Tack för svaret.
Handboken finns bara på engelska. Jag har mekat trumbromsar förr men det är många år sen.
Tänkte närmast på om det har tillkommit nya finesser som krånglar till det.
Skriv svar