Sida 1 av 2
Vatteninsprutning
Postat: lör 27 mar 2010, 17:33:54
av Michael W
Har funderat lite ang vatteninsprutning till min Celica. Är det någon här som har någon erfarenhet av detta?
Vad jag läst mig till är det inga direkta nackdelar med detta, om man bara håller sig på de laddtryck som motorn i sig klarar av och inte förlitar sig 100a på att vattnet ska råda bot på spikningarna. Svalare insugstemp är jag först och främst ute efter.
Vad behövs då? Vad jag fattat så behöver man:
Elektriskt munstycke (hur stort) vart får man tag på detta?
Elektrisk pump, vart hitta? Funkar spolarmotor?
laddtrycks switch, för att inte ha vatteninsprutning hela tiden utan vill ha efter ett visst laddtryck
Behållare, tänkte på spolarvätskebehållare
lite slangar, kablar, relä?
Finns ju kit att köpa med men ville bygga något eget nu först och utvärdera med org sprut först. Borde ju bli lite billigare också. Ska man sedan ha ett nytt sprut så köper jag nog ett kit.
Vad jag läst så ska munstycket lämpligast sitta efter IC och turbo, trottelhuset har jag sett bilder på.
Tacksam för svar! Om någon har några vettiga tips

Re: Vatteninsprutning
Postat: ons 07 apr 2010, 20:48:08
av amby
Verkar inte som det är mång som byggt eget här med jag hitta den här länken
http://alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?f=7&t=37580
Edit: Okey..den tråden kanske inte var så informativ...
Re: Vatteninsprutning
Postat: tor 08 apr 2010, 10:56:20
av Michael W
Amby, jag tror det där är till hans TMIC. Alltså han har nozzlar i huven som sprayar vatten på en vanlig luftkyld IC, det behöver inte jag som har vattenkyld IC.
Det jag var ute efter var ett system där man har en nozzle, munstycke som sprayar in vatten i spjällhuset eller direkt efter IC´n. Fast efter lite läsande verkar den vettigaste idén att köpa ett färdigt kit där man får med niva sensor och mätare. Får se när man har råd med det.
Med bara vatten så skulle man säkert kunna höja laddet med ett halvt bar utan vidare modifieringar. Med en blandning av vatten och metanol verkar man kunna plocka ur ganska så rejält med effekt med allt original.
Re: Vatteninsprutning
Postat: tor 08 apr 2010, 11:48:49
av Larco
Kul att någon tänker i samma banor som mig
Att bygga ett eget vatteninsprutningssystem är inte så lätt om man ska ha någon form av precision och tillförlitlighet i det. Helst ska det vara uppbyggt enligt samma principer och med samma precision som i ett bränslesystem. Att bara skicka in lite vatten på "måfå" med en tryckbrytare kan man ju göra och det funkar men det är egentligen alldeles för oprecist om man vill något annat än att bara släcka spikningar. Helst ska man ju kunna styra och mappa det precis som ett bränslesystem men då börjar det kosta ganska mycket pengar och tid. Sen är det ju en utmaning att få tag på tillförlitliga komponenter att bygga av, pumpar som tål vatten och levererar trycket/flödet man vill ha, spridare som inte rostar ihop om man inte smörjer dem direkt efter varje gång det gått vatten igenom osv.
Jag har spenderat extremt mycket tid på att leta information om just vatteninsprut och kommit fram till att ett aquamist system eller liknande antagligen inte är så dumt om man inte känner att man vill vara alldeles för överambitiös utan vill ha en beprövat, fungerande, packetterad lösning.
Denna sida är den mest intressanta och seriösa sidan jag har hittat:
http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html
Om man bara har ett tillförlitligt system ser jag inga problem med att pressa motorn till vad den klarar med vatteninsprutet, men det är väl just det som nästan alltid är problemet. Att använda spolarpump funkar väl om använder systemet väldigt sparsamt men känns inte som man vill förlita sig på den.
Sen kan man också blanda in vatten i bränslet strax innan fuelrailen och på så sätt få väldigt hög tillförlitlighet och precision, men det blir rätt snabbt bökiga system.

Re: Vatteninsprutning
Postat: tor 08 apr 2010, 23:47:00
av SHySwe
Sorry att jag inte orkar ta reda på grunderna själv ikväll, men:
Är vattnet bara till för att minska spikningar? Gäller det metanolen åxå?
Var det på tcs det pratades om att spruta vatten på avgassidan, före turbon, för att få mer effekt?
Styrningen kan ju vara kul att göra som hpd, men det vore bra om det fanns lite vetenskap som grund.
Nån som har kläm på doseringsmängderna, och när det ska tillsättas?
Duger en spolarpump på trycksidan?
Måste vi väl nästan testbygga som en tcs-pryl, tillsammans med kaffemuggar och skylthållare?
Re: Vatteninsprutning
Postat: fre 09 apr 2010, 10:39:18
av Michael W
Du kyler ju insugstempen ganska drastiskt om du har vatteninsprut. Vilket i sin tur bara det ger några pollar, men däremot så kan du ju öka laddtrycket när du får denna kylande effekt.
Kör du med metanol blir det ju som rejssoppa och det är där du kan hämta mycket effekt i bara metanolinsprut.
Hur står mängd vet jag inte men jag skulle nog bygga något laddtryckstyrt motstånd så pumpen börjar vid 0,5bar t.ex.
Larco vet nog mer om detta

Re: Vatteninsprutning
Postat: fre 09 apr 2010, 11:10:32
av Cyrix
Varför inte bara köra på E85 istället för att behöva tanka bilen med 2 olika vätskor och vara livrädd för att vattnet/metanaolen tar slut eller inte fungerar?
Re: Vatteninsprutning
Postat: fre 09 apr 2010, 15:58:13
av SHySwe
Så tänker jag åxå. Är metanolen bara för att feta till blandningen?
Vill annars gärna vara med på ett gemensamt virtuellt bygge. Kan bidra med lite knappande på styrningen.
Och som tidigare nämnt, gärna vattensprut i avgasena med.
Re: Vatteninsprutning
Postat: fre 09 apr 2010, 16:13:45
av amby
Man borde kunna köra e85 med vatteninsprutning.. Så som jag förstår det så använder man vatten för att kyla luften.
Metanolen är mer eller mindre där för att vattnet inte ska frysa...Eller har jag förstår fel.
Klart e85 med vatteninsprutning kanske inte behövs ioch med att e85 har så kylande egenskaper..
Re: Vatteninsprutning
Postat: mån 19 apr 2010, 00:55:25
av Jonex
amby skrev:Man borde kunna köra e85 med vatteninsprutning.. Så som jag förstår det så använder man vatten för att kyla luften.
Metanolen är mer eller mindre där för att vattnet inte ska frysa...Eller har jag förstår fel.
Klart e85 med vatteninsprutning kanske inte behövs ioch med att e85 har så kylande egenskaper..
Som jag förstår det så är den lilla mängden Metanol till för att höja oktantalet lite , i kombination med vattnet som kyler.
Metanol blir dessutom kallare än rent vatten.