Sida 1 av 6
160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Postat: mån 30 mar 2009, 23:09:17
av SHySwe
Vilken motor är mest rätt i en KE20?
Har funderat ett tag och nu har det belsutats att den ska hamna just under 160. Så:
Att få ner en Volvo-snurra med förgasare verkar vara möjligt och praktiskt, men lite tungt.
Hjärtat säger Toyota, men hjärnan och börsen avråder. Eller?
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 31 mar 2009, 08:08:26
av Hemiyoda
En 4A-GE med kammar och webrar skulle fixa det. Väger inte många kilo över originalmotorn. Skulle varva underbart och tål smisk.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 31 mar 2009, 08:58:23
av Larco
3S-GE annars kanske?
Gen2 90-93 har 156hk
Gen3 94-99 har 175hk
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 31 mar 2009, 10:05:58
av SHySwe
Usch, vad dåligt påläst jag är om nyare Toyota-motorer!
3S-GE är ju klockren för mej, när den inte har turbo. Vill ha en standardmotor som är enkel att typa med.
Teoretiskt har jag en övertryckslösning som jag ska testa i bänk och sen i lillmotorn under sommaren, med eldriven kompressor. Som inte ska användas på gata och därför går lätt att demontera.
Men först blir det att uppdatera byggplanerna på bromssidan, eftersom den tänkta effekten då låg på 115 hk.
Ska försöka få hitta och få fast 260+ mm skivor fram, eftersom det finns dom önskemålen från godkännandehåll.
Ni är ovanligt trevliga på detta forum. Tackar och bockar.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 31 mar 2009, 11:02:06
av Hemiyoda
Fördelen med 4A-GE är att du skulle ha en låda som passar direkt i RWD-tillämpning. Dvs Daihatsu Charmant lådan.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 31 mar 2009, 11:36:50
av SHySwe
Tanken var att använda en motor som är typad med rätt effekt för att underlätta förhandlingarna. Det är tråkigt att offra 30 hk i typningen...
Måste lära mej mer om alla modeller... Var hittar man bra info?
Men det är alltså så att en 4A-GE passar direkt på RWDlådor och en 3S-GE gör det inte?
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 31 mar 2009, 11:55:29
av Larco
Det är väl en toyota altezza växellåda som gäller om man ska ha en RWD-låda som passar rakt av antar jag. Men de har ju inte sålts i sverige tyvärr.
Vet inte om det finns någon annan som funkar?
Supra MK3 w58 låda är det väl några som använt sig av med 3S men då är det adapterplatta som gäller tror jag.
Ja det är ett rätt trevligt forum detta!
Oftast är alla hjälpsamma o trevliga.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 31 mar 2009, 14:08:11
av Johnny Blade
En växellåda från en Model F passar på 3Smotorn.Model F har en G-låda.Om jag har fattat rätt så är G-lådan samma som W-lådan fast wirestyrd växelreglage.
Jag har själv satt ihop en 3S-FE med en låda från Model F (dock automat).
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 31 mar 2009, 14:23:18
av SHySwe
Det låter bra, dom verkar finnas att få tag i åxå.
Oki, nu kan pusselläggandet starta (igen...) så återkommer jag när jag kör fast nästa gång.
Nån som har tillverkat motorfästen till KE20 - 3SGE, förresten, och har ett par över?
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 31 mar 2009, 14:57:47
av Hemiyoda
Kan dessutom vara så att G-lådan har samma bultmönster på sprängkåpan mot lådan som W55, W57, W58. (Celica-Supra, Supra non turbo). Det jag menar är att man snor sprängkåpan från en model-f och sätter på en W57:a så man får en normal växelspak.