Sida 1 av 2

Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 16:28:13
av MaDMikE
tänkte höra om d e nån som har koll på vad som e genomförbart.
har idag en turbokonverterad 3s-ge, och hajjar att d e ganska kört att få den laglig.
men om man trycker in en 3s-gte eller annan turbomotor så tycker jag att d borde gå igenom, eller?
vilket e d bästa turbomotoralternativet? vill väl hamna på 400hp i slutändan.

Re: Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 18:05:04
av amby
Lättast hade la varit att köpa en mr2 turbo och sen trimma.
Men om det är uteslutet finns det något som heter registrerad som ombyggt fordon.
Då kan du nog plocka ur några extra hästar, men det beror på vad vad chassit väger och vad toyota har sagt att
chassit klarar, har jag för mig.
Här har du mer info http://www.sfro.com/

det lär inte vara i närheten av 400hk och då måste man byta mycket grejer så som bromsar,motor,drivlina mm

Du lär aldrig få 400hk helt lagligt i en mr2 hur du än gör..Men bilprovningen behöver ju inte veta att det är 400hk du har.

Re: Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 18:32:53
av Proberas
400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min :)

Re: Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 18:38:35
av MaDMikE
amby skrev:Lättast hade la varit att köpa en mr2 turbo och sen trimma.
Men om det är uteslutet finns det något som heter registrerad som ombyggt fordon.
Då kan du nog plocka ur några extra hästar, men det beror på vad vad chassit väger och vad toyota har sagt att
chassit klarar, har jag för mig.
Här har du mer info http://www.sfro.com/

det lär inte vara i närheten av 400hk och då måste man byta mycket grejer så som bromsar,motor,drivlina mm

Du lär aldrig få 400hk helt lagligt i en mr2 hur du än gör..Men bilprovningen behöver ju inte veta att det är 400hk du har.
Mjo, d hade ju vart enklast, men nu har jag ju redan en mr2:a som jag gift mig me ;) känns dumt att gå o va otrogen då :P
Bra sida, den tackar vi för :)

jo, tanken e ju att allt skall bytas så att allt håller ;)

Re: Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 18:39:28
av MaDMikE
Proberas skrev:400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min :)
Berätta mer, tack :)

Re: Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 18:56:33
av Skynerd
MaDMikE skrev:
Proberas skrev:400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min :)
Berätta mer, tack :)
Hans bil klassas som flyttgods och är helt fri från avgaskrav. Om jag minns rätt när Nyman en gång förklarade det för mig för fyra år sedan. :)

Re: Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 19:01:37
av MaDMikE
Skynerd skrev:
MaDMikE skrev:
Proberas skrev:400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min :)
Berätta mer, tack :)
Hans bil klassas som flyttgods och är helt fri från avgaskrav. Om jag minns rätt när Nyman en gång förklarade det för mig för fyra år sedan. :)
D låter ju riktigt nice :)
Antar att man måste importera bilen för att få den som flyttgods? min e ju importerad från ungern för ett bra tag sen :P

Re: Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 19:09:04
av MaDMikE
T13D ÅRSMODELL UPPSKATTAD
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3.


så står d på min bil. nån som kan översätta till vanlig svenska :P

Re: Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 19:47:04
av SHySwe
Jag har terroriserat sfro ganska rejält i år. Och min uppfattning av vad som går att få lagligt är:
- Ombyggt fordon är det som gäller, inkl regbes hos sfro.
- Ombyggt fordon kräver en större ändring av bromsar och drivning. Hur man gör det på framhjulsdrivet vet jag inte.
- Bromsarna måste vara tillräckliga; 300mm skivor för upp till 250hk, 330mm för upp till 300hk.
- Du har en -90. Då gäller avgaskraven den motor du byter till. Dvs du får byta motor, men den måste vara HELT komplett och HELT standard. Möjligen finns det ett kryphål med etanolkonverterat, men det vet jag inget om just nu.
Så du kan trycka ner en motor från en GT4, eller bättre en Supra. Men den får inte ändras på nåt sätt.
Maila sfro vänligt, så får du svar på alla frågor.

Re: Laglig turbokonvertering?

Postat: sön 04 jul 2010, 19:57:48
av MaDMikE
srylul skrev:Jag har terroriserat sfro ganska rejält i år. Och min uppfattning av vad som går att få lagligt är:
- Ombyggt fordon är det som gäller, inkl regbes hos sfro.
- Ombyggt fordon kräver en större ändring av bromsar och drivning. Hur man gör det på framhjulsdrivet vet jag inte.
- Bromsarna måste vara tillräckliga; 300mm skivor för upp till 250hk, 330mm för upp till 300hk.
- Du har en -90. Då gäller avgaskraven den motor du byter till. Dvs du får byta motor, men den måste vara HELT komplett och HELT standard. Möjligen finns det ett kryphål med etanolkonverterat, men det vet jag inget om just nu.
Så du kan trycka ner en motor från en GT4, eller bättre en Supra. Men den får inte ändras på nåt sätt.
Maila sfro vänligt, så får du svar på alla frågor.
sweet :) tackar för infon.
gick i tankarna på en motor från supra, om d e fysiskt möjligt att få ner den, men d får väl bli en ny tråd när d blir aktuellt ;)
men helt standard låter ju tråkigt, då sitter jag ju i samma sits som jag sitter i idag :P
får maila dom snällt då :)