Supra MK3 -89 Wektor Megasquirt
Postat: tor 26 aug 2010, 20:22:42
Tjenare toyotafantaster.
Jag har helt tappat suget för supran och tänkte därför se om någon vill ta över mitt projekt innan vintern. Jag började bygga supran med tanken att plocka ut kring 500hk på hjulen och köpte därför alla delar med 650hk i åtanke, för att vara på säkra sidan. Det finns därför potential för den som vill ha en brutal supra men slippa den dyra delen av bygget.
Bilder kommer 27/8, har inte fått igen kameran än.
Supran är en vit -89a med 16500 mil på mätaren. Fräsch och fin i lack och undertill, den är väldigt påkostad under de senaste åren. Bilen är fullt körbar och mappad grovt till 1.0 bar, besiktad och skattad.
Motor och drivlina:
Original bottendel, aldrig haft lagerproblem.
HKS stålpackning
ARP pinnbultar
Puls-splitt grenrör, lindat
HX40 endast körd i sommar, ca 50mil
Extern WG 52mm HKS kopia
3" DP och racekat, därefter splittas avgassystemet i 2st 2,5"
rostfritt med dubbla ljuddämpare
AEM dryflow filter, största storleken
Wallbro 255l bränslepump
650cc RC-engineering spridare
2,5" tryckrör till ic, alu m silikonslangar
3" tryckrör efter ic, alu m silikonslangar
600x300x100mm ic, trycktestad till 3 bar.
HKS SSQV dumpventil
Oljefilter flyttat till original batteriplats
Oljekyl motor 14 raders
Stålomspunna slangar med AN-kopplingar till motorolja
Treskivig Tilton sinterkoppling med lätt svänghjul (1200nm)
Tilton hydrauliskt urtrampningslager
Stålomspunnen kopplingsslang
Uppspänd lamelldiff, greppar alltid men ingen "svetsdiffkänsla"
Alla oljor i motor, växellåda och diff bytt till Red Line
Nya NGK platinastift
Två år gammal startmotor och vattenpump
Interiör:
Original blå tygklädsel
Mätare i A-stolpen, laddtryck, oljetemp, oljetryck
AC - kyler ibland, bör fyllas
Apexi AVC-R laddtrycksstyrning, steglöst ställbart laddtryck med ett knapptryck, många funktioner, overboost, växelberoende laddtryck osv.
Megasquirt 2 v3 styr bränsle och original tändspolar - i original ECU = osynlig installation
Kenwood dubbeldin-stereo
Rockford Fosgate 4" högtalare i original högtalaruttag
Mutant 10" baslåda med steg av samma fabrikat
Batteri flyttat till skuffen, nyköpt i år
Brandsläckare
Exteriör:
Wektor-front ombyggd med mycket bättre kylning än original, har ca 8 grader lägre insugstemp jämfört med originalfronten
Ruff Racing 18" fälgar med Falken FK452 däck runt om, inte en skråma på fälgarna
235:or fram, mycket mönster kvar
255:or bak, aningen mindre men ca 4mm iaf
Riktigt bra grepp i de här däcken!
Sänkt både fram och bak, okänd sänkning, ligger fint på vägen och förvånansvärt bekväm
Självklart targatak
Det här är helt enkelt en snabb och stabilt byggd supra med bra delar och allting dyrt är redan inköpt samt installerat. Det finns förstås lite småfix på den:
Bromsning, bilen är fullt körbar men för att få ut så mkt som möjligt så bör den köras i rullande landsväg eller liknande.
Liiiitet avgasläckage vid dp/wg
Den blåryker lite vid första kallstart om den stått någon dag, misstänker att det är ventiltätningar som bör bytas. Drar dock inte mkt olja, jag har kört ca 50-70 mil och oljenivån har inte flyttat sig märkbart.
Avgassystemet bör sänkas en aning från karossen, det tar i lite grann. Inga problem då det sitter ett flexrör innan racekatten.
Uppfräschning av lacken, det finns lite stenskott på sidan och fronten har inte världens bästa passform.
Hör av er om det låter intressant, jag hade väl tänkt mig 75 000:- eller bästa bud för den med tanke på allt som är gjort. Jag är inte i behov av pengarna och har varmgarage den kan stå i under vintern så skambud undanbes. Får jag inte nog betalt så fixar jag det som ska ordnas under vintern och säljer till våren, då till ett helt annat pris.
Bilen står i umeå, en timme med flyg från arlanda. Ev. byte mot Celica -75 eller äldre + pengar
MVH
Christoffer Ekman
Tel: 070-234 35 21
mail: attenator@hotmail.com
Jag har helt tappat suget för supran och tänkte därför se om någon vill ta över mitt projekt innan vintern. Jag började bygga supran med tanken att plocka ut kring 500hk på hjulen och köpte därför alla delar med 650hk i åtanke, för att vara på säkra sidan. Det finns därför potential för den som vill ha en brutal supra men slippa den dyra delen av bygget.
Bilder kommer 27/8, har inte fått igen kameran än.
Supran är en vit -89a med 16500 mil på mätaren. Fräsch och fin i lack och undertill, den är väldigt påkostad under de senaste åren. Bilen är fullt körbar och mappad grovt till 1.0 bar, besiktad och skattad.
Motor och drivlina:
Original bottendel, aldrig haft lagerproblem.
HKS stålpackning
ARP pinnbultar
Puls-splitt grenrör, lindat
HX40 endast körd i sommar, ca 50mil
Extern WG 52mm HKS kopia
3" DP och racekat, därefter splittas avgassystemet i 2st 2,5"
rostfritt med dubbla ljuddämpare
AEM dryflow filter, största storleken
Wallbro 255l bränslepump
650cc RC-engineering spridare
2,5" tryckrör till ic, alu m silikonslangar
3" tryckrör efter ic, alu m silikonslangar
600x300x100mm ic, trycktestad till 3 bar.
HKS SSQV dumpventil
Oljefilter flyttat till original batteriplats
Oljekyl motor 14 raders
Stålomspunna slangar med AN-kopplingar till motorolja
Treskivig Tilton sinterkoppling med lätt svänghjul (1200nm)
Tilton hydrauliskt urtrampningslager
Stålomspunnen kopplingsslang
Uppspänd lamelldiff, greppar alltid men ingen "svetsdiffkänsla"
Alla oljor i motor, växellåda och diff bytt till Red Line
Nya NGK platinastift
Två år gammal startmotor och vattenpump
Interiör:
Original blå tygklädsel
Mätare i A-stolpen, laddtryck, oljetemp, oljetryck
AC - kyler ibland, bör fyllas
Apexi AVC-R laddtrycksstyrning, steglöst ställbart laddtryck med ett knapptryck, många funktioner, overboost, växelberoende laddtryck osv.
Megasquirt 2 v3 styr bränsle och original tändspolar - i original ECU = osynlig installation
Kenwood dubbeldin-stereo
Rockford Fosgate 4" högtalare i original högtalaruttag
Mutant 10" baslåda med steg av samma fabrikat
Batteri flyttat till skuffen, nyköpt i år
Brandsläckare
Exteriör:
Wektor-front ombyggd med mycket bättre kylning än original, har ca 8 grader lägre insugstemp jämfört med originalfronten
Ruff Racing 18" fälgar med Falken FK452 däck runt om, inte en skråma på fälgarna
235:or fram, mycket mönster kvar
255:or bak, aningen mindre men ca 4mm iaf
Riktigt bra grepp i de här däcken!
Sänkt både fram och bak, okänd sänkning, ligger fint på vägen och förvånansvärt bekväm
Självklart targatak
Det här är helt enkelt en snabb och stabilt byggd supra med bra delar och allting dyrt är redan inköpt samt installerat. Det finns förstås lite småfix på den:
Bromsning, bilen är fullt körbar men för att få ut så mkt som möjligt så bör den köras i rullande landsväg eller liknande.
Liiiitet avgasläckage vid dp/wg
Den blåryker lite vid första kallstart om den stått någon dag, misstänker att det är ventiltätningar som bör bytas. Drar dock inte mkt olja, jag har kört ca 50-70 mil och oljenivån har inte flyttat sig märkbart.
Avgassystemet bör sänkas en aning från karossen, det tar i lite grann. Inga problem då det sitter ett flexrör innan racekatten.
Uppfräschning av lacken, det finns lite stenskott på sidan och fronten har inte världens bästa passform.
Hör av er om det låter intressant, jag hade väl tänkt mig 75 000:- eller bästa bud för den med tanke på allt som är gjort. Jag är inte i behov av pengarna och har varmgarage den kan stå i under vintern så skambud undanbes. Får jag inte nog betalt så fixar jag det som ska ordnas under vintern och säljer till våren, då till ett helt annat pris.
Bilen står i umeå, en timme med flyg från arlanda. Ev. byte mot Celica -75 eller äldre + pengar
MVH
Christoffer Ekman
Tel: 070-234 35 21
mail: attenator@hotmail.com