Sida 1 av 1

S: Corolla DLX -86, slutet på resan närmar sig...

Postat: tis 07 sep 2010, 18:49:07
av DLX -86
Toyota Corolla DLX årsmodell -86
Körsträcka: 20500 mil
Registreringsnummer: ALP513
Plats: Skövde

Motor: 4A-LC med kamrem

Däck: 155R13
- Sommardäck: Mönsterdjup cirka 4 mm
- Vinterdäck: Dubb, mönsterdjup cirka 8 mm

Status: Underkänd vid besiktning och avställd.

Icke åtgärdade fel ifrån senaste besiktningen 2010-05-29:
- Frikoppling slirar (Lamellerna är slutkörda)
- Krängningshämmare vänster bak, fastsättning lös

Att åtgärda bilprovningens anmärkningar skulle hos en märkesverkstad kosta runt 7000 kronor.

Övriga kända fel:
- Bromsrör vänster bak genomrostat, läcker bromsvätska
- Ingen stötdämpning bak, en eller båda sidor, särskilt illa vid hög kyla
- Belysning instrumentbräda halvdöd
- Dörrlås förardörr kasst. Går att låsa men öppnas med gammal avbruten cykelnyckel, skruvmejsel eller dylikt.
- Domkraft ur funktion
- Bilradio föråldrad. Och gillar du kassetter har du otur eftersom kassettdäcket är ur funktion.

Besiktningsprotokoll: Finnes, från och med 1996.

Servicebok: Finnes. Ingen service har noterats de senaste 17000 milen.

Underhåll: Olja har bytts regelbundet, annars har reparationer gjorts enbart då det varit absolut nödvändigt.

Rost: Det finns liberalt med med rost på icke-vitala delar. Hjulhus, motorhuv, baklucka, etc. Beträffande rost på bärande delar finns det endast en "bra att veta" ifrån besiktningen 2006; "Stomme sidobalk, bakre, yttre, båda sidor, rostskadad." Bilen är rostskyddsbehandlad, "Tuff Kote Dinol" 1991.

Pris: Ge ett bud. Kan du slå vad skroten erbjudit mig så är du med i matchen. Antingen sommardäcken eller vinterdäcken kan även säljas separat.

Bild Bild Bild

Re: S: Corolla DLX -86, slutet på resan närmar sig...

Postat: tis 07 sep 2010, 19:20:22
av Pugho
Rättelse.. DEn motorn har kamrem. Är den inte bytt på 17000 mil så går den på lånad tid.
För övrigt så är det anmärkningsvärt att bilprovningen gnällde om kopplingen med sa inte flaska om de genomrostade bromsrören och stötdämparna.. Eller?

Re: S: Corolla DLX -86, slutet på resan närmar sig...

Postat: tis 07 sep 2010, 20:07:44
av DLX -86
Jag har fått den uppfattningen att den motorn kan ha antingen kamrem eller kamkedja. En bekant vilken arbetat betydligt mer med motorer än mig vill i vilket fall som helst hävda det, efter att dels ha kollat på den här motorn och dels motorn på en i övrigt identisk Corolla DLX -86 vilken fanns till försäljning nästgårds.

Beträffande varför bilprovningen gör som de gör så kan jag inte uttala mig om det. Det går att hålla trycket uppe på bromsarna om man fyller på vätska, så kanske märktes det inte. Däremot håller jag med om att det var synd att de nu efter ett antal års slirande helt plötsligt skulle anmärka på kopplingen. Den var ju bara ett problem i branta backar och vid omkörningar, ett hanterbart problem dessutom. Bara att se till att man inte har bråttom : ) Senaste besiktningen gjordes dock på en annan station, vilket kan ha påverkat.

Re: S: Corolla DLX -86, slutet på resan närmar sig...

Postat: tis 07 sep 2010, 21:04:44
av Pugho
Var ju inte meningen att din säljesannons skulle bli fullsmetad med en massa dravel om huruvida bilen har rem eller kedja, men jag kan säga helt säkert att den har rem. Har ägt två st såna själv och brukat och mekat med en tredje. Den första av dem som jag ägde bytte jag även sagda rem på, men den andra slängde jag ur 4A-rovan ur och satte i en 3S istället.
Kan dessa bilar alldeles för väl för mitt eget bästa känns det som. ;)
En sak är dock säker. Kamrem har den.

Re: S: Corolla DLX -86, slutet på resan närmar sig...

Postat: tor 09 sep 2010, 05:03:51
av DLX -86
Pugho skrev: En sak är dock säker. Kamrem har den.
Tack för upplysningen!

Med anledning av vad du sade verkade det vara idé att själv försöka kontrollera det hela. Kunde snabbt konstatera att kåpan var av plast, även om den såg solid ut på lite håll. Misslyckades tyvärr med att få av kåpan då det verkade krävas hylsnycklar eller något liknande för att komma åt skruvarna och det var mer än verktygslådan klarade av. Dock fanns det något slags gummiplupp som gick att plocka av så man kunde titta in. Gick inte att se bandet men kamkedjor skall väl vara tätare förslutna än så, varför det faktiskt verkar vara kamrem på motorn. Lite förvånande att remmen hållit så länge. Har dock endast haft bilen från och med 12000 mil eller så, runt 10 år. Varför det väl är möjligt att någon tidigare ägare bytt kamrem utan att anteckna det. Å andra sidan kunde jag inte hitta några schemalagda krav på kamremsbyte i de 15000 mil som serviceboken täcker så möjligen tror tillverkaren på kamremmens kvalitet. Så kanske är 25 år och 20500 mil ingen omöjlighet. Dessutom har ju motorn heller inte belastats särskilt hårt sedan kopplingen började slira. Det lönar sig ju inte att trycka på gaspedalen längre. I alla händelser lutar det väl åt skroten nu för den. Med kamremsbyte skulle det nog vara alldeles för besvärligt och kostsamt att göra något åt den.

Lustigt nog köpte jag en ersättningsbil med kamkedja just för att Corollan visat hur enormt bra det är med en kamkedja som aldrig behöver bytas. Uppenbarligen var jag helt fel ute där. Det var en bil med kamrem jag skulle ha köpt.

Re: S: Corolla DLX -86, slutet på resan närmar sig...

Postat: tor 09 sep 2010, 21:40:41
av Pugho
:)

Har för mig att man behöver palla upp motorn och plocka loss motorfästet för att komma åt ordentligt, men tar man det lugnt och metodiskt så byter man remmen utan några större konstigheter. Remmen finns på biltema för 89kr, men man bör nog byta spännrullen också när man ändå är där och rotar, och den finns nog inte där.
Men vafan.. Känns som det kvittar om bilen ska på skroten sen.. :)