Sida 1 av 1

voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: mån 13 sep 2010, 20:03:28
av utilitypuppet
tja! jag kom på en rolig sak som skulle vara ganska cool att ha i sin bil om man spelar gitarr. tänkte sätta in gitarrförstärkaren i bilen kopplat till ett eller flera separata bilbatterin med voltomvandlare. tror ni det skulle funka eller är jag helt ute och cyklar? :P
om mtv och pimp my ride kan sätta in 7st 24" tv skärmar i en van så kan väl fan ja få in EN förstärkare?

förstärkaren är en 15 watt line 6 spider 3. (står sen power requirements:220-240v, 50-60Hz, 75w max)

Re: voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: mån 13 sep 2010, 21:53:15
av Prankster
Tjenare!

Titta på typ classe lr liknande, efter 12-220v omvandlare för laptops lr liknande, o jämför effekt o liknande på stärkaren o omvandlaren, så den orkar med.

Men det bör inte vara nåra större problem att hitta nått som funkar, spela inte slut på batteriet bara mitt under grillfesten mitt i ingenstans ;)


EDIT: t.ex. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152538397 bör väl kunna funka =)

Re: voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: tis 14 sep 2010, 00:41:01
av cheetah1
Försiktigt med den "trappstegsmodifierade sinusvågen" bara, modern elektronik tycker inte om det, och jag kan tänka mig att en ljudförstärkare (för gitarr, mikrofon eller whatnot) kan ge ifrån sig lite obehagliga biljud även om den inte har just nån elektronik som kan gå sönder.

Re: voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: tis 14 sep 2010, 05:36:16
av xxargs
Håller med - musikutrustning och förstärkare kan ta upp ganska mycket oljud från den modifierade fyrkantvågen och går ut i högtalarna och även 'vanlig' utrustning så kan omvandlaren ha stora besvär och gå varm pga. ingångskondingarna i avstörningsskyddet på utrustningen drar en massa ström och ibland tom. går i skyddsläge trots att du inte ens slagit på utrustningen.

Jag har nästan bränt sönder sladdarna till cigarettuttaget i en MB Vito bara för att jag skulle ladda en kommradio via liten switchad laddare på typ 10 Watt genom en fyrkantvågväxelriktare - det var så att det rök om sladdarna och hela ciggproppen smälte kring säkringen att ciggproppen fick bytas ut - av någon anledning gick inte säkringen vare sig i ciggproppen eller säkringen till cigarettuttaget trots att det började ryka om kablarna... Här var det avstörningskondingarna inne i den switchade laddaren som nästan kortslöt fyrkantvågväxleriktaren under omslaget och gav groteska strömpulser ut mot bilen 100 ggr i sekunden - iom. pulsena var så korta i några µs nivån så fungerade inte dom vanliga skyddsystemen som säkringar mm.


Då du har ganska moderat förbrukning tycker jag du skall titta på en sinusomvandlare - kostar iofs dubbelt till 3-dubbelt så mycket per Watt och har lite högre tomgångsströmförbrukning i jämförelse med fyrkantvågomvandlare - ja tills du kopplar in en pryl vill säga, driver man en 15 W energisparlampa så drar en fyrkantvågomvandlare mer ström än dito sinusomvandlare[1].

själv köpte jag en Nordic Power sine inverter 300W modell WT-30SN-12E på Elfa för runt tusenlappen för några år sedan efter att jag tröttnat på strulet med 1 st 150Watt fyrkantvåg och senare en 300W fyrkantvåg från biltema...

kollade nu - finns kvar och har artikelnummer 69-712-04 och kostar 1220:- + moms - kanske en smula dyrt - ja (det är ju bara 2 tankar bensin) - men att köpa dom billiga fyrkantvågväxleriktare (kallas modifierad sinus på förpackningen) är att kasta bort pengarna ännu mera då det är stor risk att du inte kommer vara nöjd med dessa.

OBS. 300-Wattarna har inte ciggpropp utan istället batteriklämmor för koppling direkt mot batteri - det går så pass mycket ström vid full last att en cigarettuttag räcker inte på långa vägar. Även för en 150W omvandlare med ciggpropp så är cigarettuttaget i klenaste laget och ofta kan man inte plocka ut mer än ca 75W (tex ladda laptop) innan lågspänningsskyddet i omvandlaren börja pipa pga. spänningsfallet i kablarna i bilen.

Jag föreslår att du köper en 300W sinusomvandlare som tidigare nämnt och ett halvstort fritidsbatteri med bra bärhandtag när du skall spela i fält - då kan du köra batteriet tomt utan att riskera hemfärden - ha med ett par startkablar också så kan du ladda fritidsbatteriet från bilen en smula om du kört batteriet tomt (motorn måste vara igång och kanske lite över tomgångsvarvtal - laddar då typ 20 - 40 ampere vid tomt batteri och utklassar vilken nätansluten laddare som helst i laddströmstyrka - obs det går fortfarade åt en del tid att ladda - typ 1 timme för 30-50% laddningsgrad från tomt batteri och det är ingen ide att ladda från bil med tomgångskörning när batteriet är över 50% då laddströmmen är nere på 10 ampere och lägre oavsett om man rusar motorn eller inte) och efter varje spelning så skall du ladda batteriet fullt igen med en automatisk laddare som CTEK eller liknande - låt aldrig blybatterier stå tomkörda eller halvladdade mer än max 48 timmar - därefter börjar batterierna sulfaticeras.


[1] just pga. kondingarna i lampans avstörningsskydd kortsluter dom högre frekvenskomponenterna i fyrkantvågen och den strömrusningen som sker under omslaget avgår då som värme i omvandlarens trissor.

Re: voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: tis 14 sep 2010, 11:33:57
av cheetah1
xxargs skrev:{Textvägg}
Här har vi en som vet vad han pratar om. :o

Re: voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: tis 14 sep 2010, 12:42:07
av Dale
Finns batteridrivna förstärkare annars som även går på 12 volt. Annars så går nog rätt mycket av elektroniken i förstärkaren på lägre spänning än vägguttagsström så de e nog inte helt omöjligt att det går å bygga om den med. Alla omvandlare har mer eller mindre effektivitet och hur man än vrider på det så blir det förluster. Lite som att elda för kråkorna.

Re: voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: ons 15 sep 2010, 17:53:12
av utilitypuppet
xxargs skrev:Håller med - musikutrustning och förstärkare kan ta upp ganska mycket oljud från den modifierade fyrkantvågen och går ut i högtalarna och även 'vanlig' utrustning så kan omvandlaren ha stora besvär och gå varm pga. ingångskondingarna i avstörningsskyddet på utrustningen drar en massa ström och ibland tom. går i skyddsläge trots att du inte ens slagit på utrustningen.

Jag har nästan bränt sönder sladdarna till cigarettuttaget i en MB Vito bara för att jag skulle ladda en kommradio via liten switchad laddare på typ 10 Watt genom en fyrkantvågväxelriktare - det var så att det rök om sladdarna och hela ciggproppen smälte kring säkringen att ciggproppen fick bytas ut - av någon anledning gick inte säkringen vare sig i ciggproppen eller säkringen till cigarettuttaget trots att det började ryka om kablarna... Här var det avstörningskondingarna inne i den switchade laddaren som nästan kortslöt fyrkantvågväxleriktaren under omslaget och gav groteska strömpulser ut mot bilen 100 ggr i sekunden - iom. pulsena var så korta i några µs nivån så fungerade inte dom vanliga skyddsystemen som säkringar mm.


Då du har ganska moderat förbrukning tycker jag du skall titta på en sinusomvandlare - kostar iofs dubbelt till 3-dubbelt så mycket per Watt och har lite högre tomgångsströmförbrukning i jämförelse med fyrkantvågomvandlare - ja tills du kopplar in en pryl vill säga, driver man en 15 W energisparlampa så drar en fyrkantvågomvandlare mer ström än dito sinusomvandlare[1].

själv köpte jag en Nordic Power sine inverter 300W modell WT-30SN-12E på Elfa för runt tusenlappen för några år sedan efter att jag tröttnat på strulet med 1 st 150Watt fyrkantvåg och senare en 300W fyrkantvåg från biltema...

kollade nu - finns kvar och har artikelnummer 69-712-04 och kostar 1220:- + moms - kanske en smula dyrt - ja (det är ju bara 2 tankar bensin) - men att köpa dom billiga fyrkantvågväxleriktare (kallas modifierad sinus på förpackningen) är att kasta bort pengarna ännu mera då det är stor risk att du inte kommer vara nöjd med dessa.

OBS. 300-Wattarna har inte ciggpropp utan istället batteriklämmor för koppling direkt mot batteri - det går så pass mycket ström vid full last att en cigarettuttag räcker inte på långa vägar. Även för en 150W omvandlare med ciggpropp så är cigarettuttaget i klenaste laget och ofta kan man inte plocka ut mer än ca 75W (tex ladda laptop) innan lågspänningsskyddet i omvandlaren börja pipa pga. spänningsfallet i kablarna i bilen.

Jag föreslår att du köper en 300W sinusomvandlare som tidigare nämnt och ett halvstort fritidsbatteri med bra bärhandtag när du skall spela i fält - då kan du köra batteriet tomt utan att riskera hemfärden - ha med ett par startkablar också så kan du ladda fritidsbatteriet från bilen en smula om du kört batteriet tomt (motorn måste vara igång och kanske lite över tomgångsvarvtal - laddar då typ 20 - 40 ampere vid tomt batteri och utklassar vilken nätansluten laddare som helst i laddströmstyrka - obs det går fortfarade åt en del tid att ladda - typ 1 timme för 30-50% laddningsgrad från tomt batteri och det är ingen ide att ladda från bil med tomgångskörning när batteriet är över 50% då laddströmmen är nere på 10 ampere och lägre oavsett om man rusar motorn eller inte) och efter varje spelning så skall du ladda batteriet fullt igen med en automatisk laddare som CTEK eller liknande - låt aldrig blybatterier stå tomkörda eller halvladdade mer än max 48 timmar - därefter börjar batterierna sulfaticeras.


[1] just pga. kondingarna i lampans avstörningsskydd kortsluter dom högre frekvenskomponenterna i fyrkantvågen och den strömrusningen som sker under omslaget avgår då som värme i omvandlarens trissor.

...mycket att läsa.. :P man menar du att om jag har "batteri-omvandlare-förstärkare" separat i bilen, kan bilens elsystem gå sönder då? :P snackade med en kompis om det här och han föreslog ett 24v batteri med omvandlare så ska ja kunna köra i max 1-2 tim innan batteriet är slut och ja måste köpa nytt. meningen med de här projektet är att bara kunna ta fram guran och spela i max 10-15min och sen lägga ifrån sig den. det kommer aldrig bli någon konsert :P

Re: voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: mån 14 feb 2011, 00:36:37
av Jonar
Förstärkaren har antagligen en egen transformator. Har du tur så så är den på 12V och då är det bara att koppla förbi den.

Re: voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: mån 14 feb 2011, 21:04:58
av Speedo
Jonar skrev:Förstärkaren har antagligen en egen transformator. Har du tur så så är den på 12V och då är det bara att koppla förbi den.
Exakt vad jag tänkte... har du tur så består högspänningsdelen helt enkelt av en trafo som tar ner spänningen till 12v.

Re: voltomvandlare i bilen för elgitarr :P

Postat: mån 14 feb 2011, 21:42:25
av PierreW
Luftgitarr :thumbup: