Extraljus - regelverk och tips?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av cheetah1 »

Tjo!
Tänkte montera extraljus på min bruksbil. Det går mot mörkare tider och jag försöker jobba så mycket kvällar som möjligt eftersom jag trivs bättre med det. Dock leder detta till att jag kör ungefär 9 mil per arbetsdag i mörker under kommande ljusfattiga säsong, vilket ger en viss önskan om förbättrad belysning av vägområdet.

Jag har tittat runt och tänkte mig en Bosch Compass 1000-ramp med fyra små extraljus. Tänkte försöka få in den i grillen på nåt intelligent sätt, men det är inte där skon klämmer.
Denna ramp är inte E-märkt, så jag undrar helt enkelt vilka regler gäller för extraljus? E-märkning, antal ljus, placering, ljusbild osv?

Om man istället vänder sig till den klassiska typen av extraljus, kanske exempelvis Bosch Big Knick som ju är en klassiker, finns det några moderna TILLÅTNA metoder för att förhindra att få dessa stulna, när bilen står uppställd på en mörk parkering på ett industriområde i en medelstor stad en fredag/lördagkväll?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av PierreW »

Reglerna beror på årsmodellen och när dom är monterade. Helbilsgodkänd bla.
Det ska ju se vettigt ut en utan massa vassa stag, fästen osv som kan skada fotgängare i onödan.

Här i byn är vi 4st bilar med Xenon konverterade extraljus på taket. Varken besiktningen eller Polisen har kommenterat dem vid bes/poliskontroll :D

Jag anser så här, är det ingen utställningsbil eller en finare bil man inte vill totalt förstöra med extraljus i fronten,
så ska man satsa på så stora och så många som möjligt när man ändå gör sig besvär att montera extraljus.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av Dale »

Vet inte om jag haft någon bil utan extraljus. Eller, jo på en bubbla från 1963 med 6 voltssystem och dåligt batteri. Vet inte hur det är utanför socken men när jag hade fyra stora på kofångaren och ett par på taket på en cheva van blev jag stoppad ett par gånger av polisen i Norge. Dom sa nått å peka men jag fatta inget och fick åka vidare. Här i Sverige lär de gå bra och som föregående talare skrev. Stort ljus ger bäst ljus å som vanligt får man vad man betalar för. Bosch Big Knick 225 är nog dom mest prisvärda med sina strax under en femhundring styck. Det finns faktiskt ett företag utanför Östersund som tillverkar fästen som man bara knäpper loss och drar ur en elkontakt så får man med sig sina fina dyra stora extraljus med sig hem. Eller flyttar dom till en annan bil/fordon/moppe. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av PierreW »

Dale, ang Norge så har dom en "lag" som säger att en endast 2 extraljus får lysa samtidigt på helljus.
Fråga inte varför men så är det, vet en hel del tradarförare som haft tjäbbel med Norrmännens lagmän ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av Dale »

PierreW skrev:Dale, ang Norge så har dom en "lag" som säger att en endast 2 extraljus får lysa samtidigt på helljus.
Fråga inte varför men så är det, vet en hel del tradarförare som haft tjäbbel med Norrmännens lagmän ;)
Tror de e nått sånt neröver med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av Glenn »

Är inte bilen helbilsgodkänd kan man väl typ hänga på vad fan som helst bara dom stängs av när man bländar av och inte kan slås på separat ?

Men jag har för mej att det är så att helbilsgodkännande krånglar till det hela.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Kenny
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 16:10:28
Bilmodell: Celica GT-four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av Kenny »

Dale skrev: Det finns faktiskt ett företag utanför Östersund som tillverkar fästen som man bara knäpper loss och drar ur en elkontakt så får man med sig sina fina dyra stora extraljus med sig hem. Eller flyttar dom till en annan bil/fordon/moppe. ;-)

http://www.olconstruction.se/lighton.htm
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av Dale »

Kenny skrev:
Dale skrev: Det finns faktiskt ett företag utanför Östersund som tillverkar fästen som man bara knäpper loss och drar ur en elkontakt så får man med sig sina fina dyra stora extraljus med sig hem. Eller flyttar dom till en annan bil/fordon/moppe. ;-)

http://www.olconstruction.se/lighton.htm
Tnx :)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av Neblade »

Det är inte tillåtet med nymonterade extraljus med 100W lampor efter 2005 (vill jag minnas). Men har man en bil äldre än -05 så lär det inte vara några bekymmer.

Jag kör(har kört) på varianten 2 st stora Bosch Big-Knick 225 med 100 W monterade på ett snabbfäste så man bara lossar 2 muttrar och kopplar in en kontakt när man vill köra med extraljus. Annars ligger de i garaget/lägenheten/bakluckan, då jag endast körde på helgerna tidigare och hade bilen ståendes på utomhusparkering.

Nackdelen är ju att de blir väldigt enkla att stjäla. Vill man montera dem fast och göra det svårt så lägger man en svetsloppa på skruven efter montering, alternativ borrar ett hål genom skruv och sätter en popnit som låsning.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Inlägg av Codriver »

Light-On båden som det hänvisas till här ovanför finns med en låslösning.
Själv stoppar jag in extraljusen i garaget/bakluckan när de inte används. Så slipper de försvinna eftersom klåfingriga människor inte kan låta sånt här vara kvar.

Och från stilpolisen: Alla bilar är snyggare utan extraljus...
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar