CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av Johannes Rydberg »

Hej skulle vilja ha lite info om toyotas V6 motor som sitter i Camry modellerna bla´´
skulle vilja veta hur nära besläktad den är med 3sg motorerna? finns det några kända svagheter ? vad drar den per mil?

allstå hur den skulle kunna tänkas passa i en st162 m.m
den manuella växellådan vad tål den och hur passar den i en st162?
camry motorn . :

1. vikt?
2. hk
3. nm


finns det sugtrimms möjlighet ? eftermarknads trim eller plockar man grejer från dom nyare camrt v6 orna?

hur är det mellan V6 orna ? vad skiljer dom åt förutom 2.5liter 88 och 3liters för dom nyare?


hade varit bra med lite hjälp då jag ev har en komplett donator bil på g. manuell V6 2.5



mvh Johannes
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av Johannes Rydberg »

Då skall vi se, kan svara lite på mina egna fråger,

om man tar den aktuella årsmodellen för mej igentligen. 88´´

hk =158

beteckning på motor = 2,5 L 2VZ-FE V6

beteckning på växellåda = 5-växlad E52 manuell V6

beteckning på växellåda automat= 4-växlad A540E automatisk (V6)


det sjuka är att camry v20 modellen 88á´´ väger 40kg mindre än celica?? :shock:
1240kg tjänstevikt
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av Johannes Rydberg »

lite info.

ser ut som den som skiljer 3liters mot 2.5 liters är slaglängden. kanske kan man bara byta vev sen så har man en 3liters??


Bookmark and Share

Toyota VZ engine Toyota VZ motor
Toyota VZ engine Toyota VZ motor
Manufacturer Tillverkare Toyota Motor Corporation Toyota Motor Corporation
Production: Produktion: 1988– 1988 -
Predecessor: Föregångare: Toyota G engine Toyota G motor
Successor: Efterträdare: Toyota MZ engine Toyota MZ motor

The Toyota VZ engine family is a V6 piston engine series. Den Toyota VZ motorfamilj är en V6 kolvmotor serien. The family introduced many changes for Toyota, including various EFI, TCCU, and engine improvements from generation to generation. Familjen infört många förändringar för Toyota, inklusive olika EFI, TCCU och förbättringar motor från generation till generation.

In general, the VZ family produce large amounts of low-midrange power and torque and are well-suited for various uses in cars, trucks, and SUVs. I allmänhet är VZ familjen producerar stora mängder av låg-midrange effekt och vridmoment och är väl lämpade för olika användningsområden i bilar, lastbilar och stadsjeepar. The blocks are all strongly made cast iron with large interconnected main bearing cradles and 2 bolt main bearing caps. Blocken är alla starkt gjort gjutjärn med stora sammanlänkade huvudlager vaggor och 2 bult viktigaste mössor bäring. Forged steel crankshafts, and cast iron main bearing support girdles became standard on all with the 3vz-fe. Smidda vevaxlar, och gjutjärn huvudlager gördlar stöd blev standard på alla med 3vz-fe. Piston and ring construction are typical parts, with rods varying between large and very large for stock V6 production engines. Kolv och ring konstruktion är typiska delar, med stavar varierar mellan stora och mycket stora för lager V6 produktion motorer.

The VZ was Toyota's response to the Nissan VG engine . Den VZ var Toyotas svar på Nissan VG motorn . The low angle DOHC cylinder heads were designed by Yamaha Motor Company and excelled in low-mid torque and power. Den låga vinkeln DOHC topplock har utformats av Yamaha Motor Company och utmärkte sig i låg-mellan vridmoment och effekt.


Contents Innehåll

* 1 1VZ-FE 1 1VZ-FE
* 2 2VZ-FE 2 2VZ-FE
* 3 3VZ-E 3 3VZ-E
* 4 3VZ-FE 4 3VZ-FE
* 5 4VZ-FE 5 4VZ-FE
* 6 5VZ-FE 6 5VZ-FE
* 7 See also 7 Se även

1VZ-FE 1VZ-FE

The 1VZ-FE is a 2.0 L (1992 cc) version. Den 1VZ-FE är en 2,0 L (1992 cc) version. Bore is 78 mm (3.07 in) and stroke is 69.5 mm (2.7 in). Bore är 78 mm (3,07 tum) och stroke är 69,5 mm (2,7 tum). Output is 136 hp (101 kW) at 6000 rpm and 128 ft·lbf (173 N·m) at 4600 rpm. Produktionen är 136 hk (101 kW) vid 6000 rpm och 128 fT · lbf (173 Nm) vid 4600 rpm.

Applications: JDM Användningsområden: JDM

* 1988–1991 Toyota Camry Prominent VZV20 and VZV3x 1988-1991 Toyota Camry Framstående VZV20 och VZV3x
* 1988–1991 Toyota Vista 1988-1991 Toyota Vista

2VZ-FE 2VZ-FE

The 2VZ-FE is a 2.5 L (2507 cc) version. Den 2VZ-FE är en 2,5 L (2507 cc) version. Bore is 87.5 mm (3.4 in) and stroke is 69.5 mm (2.7 in). Bore är 87,5 mm (3,4 tum) och stroke är 69,5 mm (2,7 tum). Output is 159 hp (118 kW) at 5800 rpm and 159 ft·lbf (215 N·m) at 4600 rpm. Produktionen är 159 hk (118 kW) vid 5800 rpm och 159 fT · lbf (215 Nm) vid 4600 rpm.

Applications: Tillämpningar:

* 1988–1991 Toyota Camry 1988-1991 Toyota Camry
* 1988–1991 Lexus ES 250 1988-1991 Lexus ES 250

3VZ-E 3VZ-E

The 3VZ-E is a 3.0 L (2958 cc) version. Den 3VZ-E är en 3,0 L (2958 cc) version. Bore remains at 87.5 mm (3.4 in) but stroke is pushed to 82.0 mm (3.2 in). Bore ligger kvar på 87,5 mm (3,4 tum) men stroke skjuts till 82,0 mm (3,2 tum). At introduction output was specified as 145 hp (108 kW) then later bumped to 150 hp (112 kW) at 4800 rpm with 180 ft·lbf (244 N·m) of torque at 3400 rpm. Vid införandet produktionen angetts som 145 hk (108 kW) senare stötte till 150 hk (112 kW) vid 4800 rpm med 180 fT · lbf (244 Nm) vridmoment vid 3.400 rpm. Despite sharing an engine family designation the 3VZ-E and 3VZ-FE have few parts in common. Trots att dela en beteckning motorfamilj den 3VZ-E och 3VZ-FE har få delar gemensamt.

Applications: Tillämpningar:

* 1988–1995 Toyota 4Runner 1988-1995 Toyota 4Runner
* 1988–1995 Toyota Pickup 1988-1995 Toyota Pickup
* 1993–1995 Toyota T100 1993-1995 Toyota T100

3VZ-FE 3VZ-FE

The 3VZ-FE came to life when Toyota recognized that it needed a larger V6 engine to suit the then-upcoming 3rd generation Camry platform. Den 3VZ-FE kom till liv när Toyota insett att det behövs en större V6-motor för att passa den dåvarande kommande 3: e generationen Camry plattform. Its basic design incorporates an updated version of the last revision of the 3VZ-E's block, mated with DOHC (24 valve) heads and Toyota's most advanced OBD-I control system. Dess grundläggande designen innehåller en uppdaterad version av den senaste översynen av 3VZ-E: s kvarter parad med DOHC (24 ventil) huvuden och Toyotas mest avancerade OBD-I styrsystem. The upper aluminum intake manifold is of the split chamber design with Toyota's ACIS varriable intake system feeding three sets of runners for both heads. Den övre aluminium intaget är många av den delade kammare design med Toyotas ACIS varriable insugningssystem utfodring tre uppsättningar av löpare för båda huvuden.

Parts-wise, the 3VZ-FE shares very little with previous engines, including the 3VZ-E, and 2VZ-FE. Delar-vis, det 3VZ-FE aktier väldigt lite med tidigare motorer, inklusive 3VZ-E, och 2VZ-FE. The few parts shared with the 3VZ-E that are interchangeable are the main bearings; little else is the same. De få delar gemensamma med 3VZ-E som är utbytbara är de största lagren, lite annat är detsamma. In a surprising twist, no electronics from other Toyota (Denso) parts are swappable. I en överraskande twist, ingen elektronik från andra Toyota (Denso) delar under drift.

It is a smooth running engine that was used as the 3.0 L V6 engine on the Camry platform between 1992 and 1997.5 depending on the market: North America saw the engine only in 1992 and 1993 while Australia and New Zealand had it from 1992 through 1996. Det är ett smidigt motor som användes som 3,0 L V6-motorn på Camry plattformen mellan 1992 och 1997,5 beroende på marknaden: Nordamerika såg motorn bara under 1992 och 1993, medan Australien och Nya Zeeland hade den från 1992 till 1996. The engine was available in some parts of Asia and in the JDM Toyota Windom through 1997.5. Motorn fanns i vissa delar av Asien och i JDM Toyota Windom genom 1997,5.

The 1992-1993 engine has 185 hp (138 kW) at 5800 rpm and 189 ft·lbf (256 N·m) at 4600 rpm. De 1992-1993 motorn har 185 hk (138 kW) vid 5800 rpm och 189 fT · lbf (256 Nm) vid 4600 rpm. 1994+ have 200 hp (149 kW) at 5800 rpm and 204 ft·lbf (277 N·m) at 4600 rpm. 1994 + har 200 hk (149 kW) vid 5800 rpm och 204 fT · lbf (277 Nm) vid 4600 rpm. There is no mechanical difference in the engine. Det finns ingen mekanisk skillnad i motorn. In an embarrassing move, Toyota inadvertently created an engine competing with the more performance oriented 7M-GE (200 hp) and 2JZ-GE (225 hp) installed in sportier, more luxurious cars of the time. I ett pinsamt flytta, oavsiktligt skapat Toyota en motor som konkurrerar med de mer resultatinriktade 7M-GE (200 hk) och 2JZ-GE (225 hk) installerade i sportigare, lyxigare bilar av tiden. Because of this, both stock ignition timing, and fuel tuning were set more conservatively than normal capping power output. På grund av detta var både lager tändning och bränsle trimma in mer konservativt än normalt tak uteffekt.

The power spread of the 3VZ-FE is wide, having 100% torque between 2500 rpm - 4600 rpm, with power trailing off by 6000 rpm. Kraften spridningen av 3VZ-FE är bred, har 100% vridmoment mellan 2500 rpm - 4600 rpm, med makt avslutande av av 6000 rpm. Stock redline is 6600 rpm, and the ECU's fuel/ignition cut is 7200 rpm. Stock Redline är 6.600 rpm, och ECU: s bränsle / tändning cut är 7200 rpm. The valvetrain was designed for no float over the stock programmed operational range. Den ventilsystem var avsedd för någon sväva över beståndet programmerade aktionsradien.

Though harder to find in good used condition in North America (unless imported), the 3VZ-FE is a fairly common V6 in most parts of the world, after having a good lifespan in popular models. Även svårare att hitta i bra använt skick i Nordamerika (om inte importerade), är 3VZ-FE en ganska vanlig V6 i de flesta delar av världen, efter att ha en bra livslängd på populära modeller. They are cheap, simple, have few problems, and have become a semi-popular subject for engine swaps. De är billiga, enkla, har få problem, och har blivit en semi-populärt ämne för motor swappar.

The 3VZ-FE also started Toyota's trend of severely overbuilding their production V6 engines. Den 3VZ-FE startade även Toyotas trenden för allvarligt overbuilding sin produktion V6-motorer. Having a larger forged steel crankshaft and large cast rods, they can handle double the stock power output. Med en större smitt stål vevaxel och stora stavar rösterna, de kan hantera dubbla produktionen lager makten. With a few nitrous and turbocharged examples matching or exceeding 450 hp (336 kW) on both the stock engine and stock engine management with a piggyback/interceptor controlling fuel/ignition. Med några få lustgas och turboladdade exempel matchande eller överstiger 450 hk (336 kW) på både lager motor och lager motorstyrning med en piggyback / interceptorn kontrollera bränsle / tändning.

Applications: Tillämpningar:

* 1992–1997 Toyota Camry 1992-1997 Toyota Camry

4VZ-FE 4VZ-FE

The 4VZ-FE is a 2.5 L (2496 cc) version. Den 4VZ-FE är en 2,5 L (2496 cc) version. Bore is 87.5 mm (3.4 in) and stroke is ever so slightly lower from the 2VZ-FE at 69.2 mm (2.7 in). Bore är 87,5 mm (3,4 tum) och stroke är aldrig så lite lägre från 2VZ-FE på 69,2 mm (2,7 tum). Output is 173 hp (129 kW) at 6000 rpm. Produktionen är 173 hk (129 kW) vid 6000 rpm. Compression ratio of this engine was raised from 9.0:1 to 9.6:1. Kompressionsförhållande av denna motor höjdes från 9.0:1 till 9.6:1. In production from 1992 until 1996, it was built to replace the 2VZ-FE as Toyota's 2.5 L V6. I produktion från 1992 fram till 1996 var det byggt för att ersätta den 2VZ-FE som Toyotas 2,5 L V6. Engine was only sold with JDM vehicles. Motorn var bara säljs med JDM fordon.

Applications: JDM Användningsområden: JDM

* 1992–1996 JDM Toyota Camry Prominent 1992-1996 JDM Toyota Camry Prominent
* 1992–1996 Toyota Windom VCV11 1992-1996 Toyota Windom VCV11

5VZ-FE 5VZ-FE

The 5VZ-FE is a 3.4 L (3378 cc) engine. Den 5VZ-FE är en 3,4 L (3.378 cc) motorn. Bore is up to 93.5 mm (3.7 in) and stroke is 82.0 mm (3.2 in). Bore är upp till 93,5 mm (3,7 tum) och stroke är 82,0 mm (3,2 tum). Output is 190 hp (142 kW) at 4800 rpm with 220 ft·lbf (298 Nm) of torque at 3600 rpm. Produktionen är 190 hk (142 kW) vid 4800 rpm med 220 fT · lbf (298 Nm) vridmoment vid 3600 rpm. It has a cast iron engine block and aluminum DOHC cylinder heads. Den har en gjuten block järn motor och aluminium DOHC topplock. It uses MFI fuel injection , has 4 valves per cylinder with bucket tappets and features large cast connecting rods, a one-piece cast camshaft, and a cast aluminum intake manifold. Den använder MFI bränsleinsprutning , har 4 ventiler per cylinder med skopa lyftare och har stor ensemble vevstakar, ett stycke gjutna kamaxel och en gjuten aluminium insugningsrör.

The 5VZ-FE also continued the 3VZ-FE's trend of being far overbuilt for its intended application & many stock, semi-modified non-turbo and non-suprechargered engines continue to be considered one of the more reliable small truck or SUV V6 engines ever made. Den 5VZ-FE också fortsatte 3VZ-FE: s trend av att vara långt överbyggd för dess avsedda tillämpning och många lager, delvis modifierad utan turbo och icke-suprechargered motorer i fortsättningen betraktas som en av de mer tillförlitliga liten lastbil eller SUV V6 motorer någonsin gjorts. A handful of built versions exceed 900 hp (670 kW), and some stock engines can produce 450 hp (336 kW) or more. En handfull av inbyggda versioner överstiga 900 hk (670 kW), och några lager motorer kan producera 450 hk (336 kW) eller mer. This has become a popular engine to consider when doing engine swaps with the availability of the 3.4 L TRD supercharger and custom turbocharger setups. Detta har blivit en populär motor att överväga när man gör motorn swapar med tillgången på 3,4 L TRD kompressor och anpassad turbo inställningar.

Applications: Tillämpningar:

* Toyota Tacoma Toyota Tacoma
* Toyota Tundra Toyota Tundra
* Toyota T-100 Toyota T-100
* Toyota 4Runner Toyota 4Runner
* Toyota Land Cruiser Prado Toyota Land Cruiser Prado
* Toyota Granvia Toyota Granvia

See also Se även

* List of Toyota engines Lista över Toyota motorer
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av Glenn »

den mycket kassa översättningen inbakad i texten, gjorde texten hopplöst jobbig att läsa :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av Johannes Rydberg »

Ja den var ingen höjdare faktiskt. Ville mest bara att infon skulle finnas på forumet iaf.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av cheetah1 »

2VZ-FE ska enligt ryktet spotta ut 15-20 hästar till direkt om man förser den med riktiga extraktorer istället för gjutjärnsklumparna som sitter där original.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av Johnny Blade »

Ja det ser ju inte riktigt optimalt ut.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av Glenn »

Hehe, nä, det är nog svårt att få till det sämre :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av cheetah1 »

Om man sen följer röret över till andra sidan och ser hur det ser ut där så blir det inte direkt bättre.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: CAMRY V6 motor samt Växellåda mauell hållbarhet info m,m.

Inlägg av Johannes Rydberg »

Haha men shit vilken skit. Vilken bra info.15-20 hi är rejäl skillnad.
Skriv svar